Permalänk

Även om Cell-arkitekturen har sina begränsningar när det kommer till applikationer för "vanliga" konsumenter så är intresset enormt stort bland forskare och akademiker. Vektorenheterna erbjuder helt osannolik prestanda när det kommer till ren och skär "number crunching" som t.ex FFT:s.

Jag tänker inte försöka förutspå hur Linux på PS3 kommer att bemötas av konsumeterna men förutsättningarna är dock bra mycket bättre denna gång. Sony och IBM släppte för ungefär 3 månader sedan patchar till både Linux kerneln och GCC som gör att det är fullt möjligt att kompilera och emulera kod redan idag, trots att hårdvaran inte släpps förrän om ett år.

För den som är intresserad kan följande länkar vara av intresse:

Allmänt
http://www.research.ibm.com/cell/

Unleashing the power: A programming example of large FFTs on Cell (Webcast)
http://www.power.org/news/events/barcelona/

Linux on Cell, GCC Toolchain
http://www.bsc.es/projects/deepcomputing/linuxoncell/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Hårddisken ska ju vara ett tillbehör, så att linux kommer med från fabrik stämmer nog inte.
Sen måste man köpa tangentbord och mus, adapter för att koppa till skrämen, hårddisken och linuxpaketet. Blir alltså precis som med PS2. Inte särskilt billigt heller, 4000 för konsollen, 500 för tangentbord och mus, 300 för vga-adapter och 2000 för hårddisk och linux. Och det man får är en dator med för lite minne, slö hårddisk och en rätt värdelös linux-dist som inte är open source.

Sen ska man inte glömma att Sonys hype-avdelning är i full gång med Kutaragi i spetsen.

med på disken menas det. och PS2s Linux är en komplicerad historia för entusiaster och utvecklare främst. PS3ans är en bonus för HDD-köpare. (tvivlar på att det kommer vara så värst versatilt dock..)

och hur har du räknat ihop de där siffrorna? du är typ 5 år efter alla andra här genom en skum tidsparadox eller?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Hårddisk + Linux kostade ~2k när det kom till PS2, allt som skett runt PS3 hitils är exakt samma sak som hände för 6 år sedan. Löften om multimediafunktioner, CG-grafik i realtid och "supercomputing", jag vet inte hur det är med dig men jag tycker inte PS2 klarar något av det.

Du kanske ska läsa länkarna i tråden?

Och nej, det är inte för att storleken kan bli fel som dom inte sätter in någon, det är för att PS3 skulle bli för dyr med den och så vill dom tjäna lite extra på att sälja svindyra minneskort.

den klarar av allt det som var rellevant för sin tid. varför fan kan jag inte få supergrafik ur min ångmaskin här i källeren? (kör på riktiga tabletter tom ju!)

PS3 behöver man inte köpa Sonys minneskort till ju.. fler gör memorysticks. dessutom ska även SD-kort funka.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Sony har inget att vinna på att låta folk köra olika operativsystem på den. Och varför skulle linux på ps3 få större genomslagskraft än på ps2? Du får tro vad du vill, men bli inte förvånad om saker Kutaragi lovar nu aldrig dyker upp. Han gjorde precis samma sak för 6 år sedan.

m e r v ä r d e ? (varför är det DVD i PS2,, Sony har inget att tjäna på det eller? jo just det, det är ju det dom har..)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Så när det är dags för ny dator kan det äntligen bli värt att köpa en färdigmonterad
Jag tar en PS3 med GNU/Linux tack.
Medans polarna köper Dell datorer för några tusenkronor mer

Kommer man få ut en så bra dator ur PS3an så den går använda som dator för vardagligt bruk kanske lite spelande i GNU/Linux miljö då tänker jag på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

att linux och gcc portas till cell är ju inte så konstigt, jag vågar påstå (helt ur röven) att linux är det tänkta os för framtidens cell-baserade beräkningskluster.

men det medför inte i sig stöd för ps3, jag tror inte att någon tredjepart (utan hjälp från sony) kan få igång ett fullt fungerande linux-system även om det finns en färdig version av kerneln för cell.

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Underbart...
Ps3 eller xbox360 med linux på...
Väldigt trevligt om Sony står bakom, kanske kan komma vettiga drivrutiner...
Lyckas inte linuxcomuntiyn trycka ur sig drivrutiner till vanliga grafikkort så lär det ju inte ske till en konsol...

xbox360 får du nog krångla för att få in Linux på.

Vad jag förstått så är väl XBOX-linuxet som finns nu rätt värdelöst och egentligen bara till för att alla ska kunna tycka dom är coola som kör med Linux på Microsofts konsoller?

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX

med på disken menas det. och PS2s Linux är en komplicerad historia för entusiaster och utvecklare främst. PS3ans är en bonus för HDD-köpare. (tvivlar på att det kommer vara så värst versatilt dock..)

och hur har du räknat ihop de där siffrorna? du är typ 5 år efter alla andra här genom en skum tidsparadox eller?

den klarar av allt det som var rellevant för sin tid. varför fan kan jag inte få supergrafik ur min ångmaskin här i källeren? (kör på riktiga tabletter tom ju!)

PS3 behöver man inte köpa Sonys minneskort till ju.. fler gör memorysticks. dessutom ska även SD-kort funka.

m e r v ä r d e ? (varför är det DVD i PS2,, Sony har inget att tjäna på det eller? jo just det, det är ju det dom har..)

Räknar ju självklart med priserna när det kom ut, det är ju dom priserna man kan räkna med att ps3-grejerna kostar.

Kutaragi lovade massvis av saker som aldrig kom till PS2 och dom har redan börjat ta tillbaka utlovade features till PS3.

Om man kommer kunna spara på vilken sorts minneskort som helst eller usb-minne så är det ett stort plus, men det är ju sony så det är inget jag skulle räkna med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313

xbox360 får du nog krångla för att få in Linux på.

Vad jag förstått så är väl XBOX-linuxet som finns nu rätt värdelöst och egentligen bara till för att alla ska kunna tycka dom är coola som kör med Linux på Microsofts konsoller?

Eh, det är som linux på vilket dator som helst. Visserligen är 64MB ram lite i underkant, men annars fungerar det ju perfekt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trojan1313
xbox360 får du nog krångla för att få in Linux på.

Vad jag förstått så är väl XBOX-linuxet som finns nu rätt värdelöst och egentligen bara till för att alla ska kunna tycka dom är coola som kör med Linux på Microsofts konsoller?

Kör gentoox på min xbox, förutom ramen (som nämts tidigare), så funkar det hur bra som helst

Men ja, kommer nog vara mycket krångel innan man får igång linux på 360, men man kan ju hoppas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
dom har redan börjat ta tillbaka utlovade features till PS3.

Nej...?

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Kör gentoox på min xbox, förutom ramen (som nämts tidigare), så funkar det hur bra som helst

Men ja, kommer nog vara mycket krångel innan man får igång linux på 360, men man kan ju hoppas

Okej, jag som missuppfattat det då.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (2,4 GHz Core Duo)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig

Räknar ju självklart med priserna när det kom ut, det är ju dom priserna man kan räkna med att ps3-grejerna kostar.

Kutaragi lovade massvis av saker som aldrig kom till PS2 och dom har redan börjat ta tillbaka utlovade features till PS3.

Om man kommer kunna spara på vilken sorts minneskort som helst eller usb-minne så är det ett stort plus, men det är ju sony så det är inget jag skulle räkna med.

vilket är bra dumt eftersom saker blir proportionerligt billigare även om det är vassare versioner av samma sak. (vad kostade tex en VHS på åttitalet och sen mot 90-tal, samma med DvD-spelare, datorer etc)

räkna upp några.

USB-minne har jag inget hört om. kanske går det med. SD-kort däremot är billiga. och även om spelen skulle kräva "Magicgate" så är det inte bara Sonys kort som stödjer det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulrik Uppkastare

Nej...?

jo, inbyggd router. men det är det enda jag kommer på. (fast vi får se vad sprucetwig rotar fram, med trovärdiga källor givetvis)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

But while Linux would require a hard drive to run on, Kutaragi told Impress PC Watch, "We're not going to equip [the PS3 with] a HDD by default, because no matter how much [capacity] we put in it, it won't be enough.

Jasså, varför skull inte linux inte kunna köras från något annat minne? Även om en hårdisk vore det bästa alternativet går det ju att boota linux från all möjlig media som cdskivor och flashminnen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
jo, inbyggd router. men det är det enda jag kommer på. (fast vi får se vad sprucetwig rotar fram, med trovärdiga källor givetvis)

Nix, den PS3 som visades på E3 hade aldrig någon router-funktionalitet.

Visa signatur

"I cannot. Yet I must. How do you calculate that? At what point on the graph do 'must' and 'cannot' meet? Yet I must. But I cannot."

Permalänk
Medlem

Precis, så vad bråkar du om.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint