Permalänk
Medlem

Nätagg ger strömavbrott =/

Idag hände det en skum grej, jag har haft datorn på i några dagar nu 24/7 , allt har fungerat bra, men sen idag efter några timmar ifrån datorn gick en säkring i huset.

Jag körde en liten "felsökning" och kom fram till att det var min dator som orsakade strömavbrottet eftersom att säkringen går varje gång jag sätter på strömbrytaren till nätagget, jag har en polare som var med om det här för nåt år sen, och han köpte ett nytt nätagg och allt fungerade igen. Nån som vet om man kan göra nåt eller är det bara att köpa ett nytt nätagg? Och hur många Watt tror ni behövs för att driva min burk? (se sig...)

EDIT: Glömde säga att jag har ett Chieftec agg nu, 360W.

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Re: Nätagg ger strömavbrott =/

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Idag hände det en skum grej, jag har haft datorn på i några dagar nu 24/7 , allt har fungerat bra, men sen idag efter några timmar ifrån datorn gick en säkring i huset.

Jag körde en liten "felsökning" och kom fram till att det var min dator som orsakade strömavbrottet eftersom att säkringen går varje gång jag sätter på strömbrytaren till nätagget, jag har en polare som var med om det här för nåt år sen, och han köpte ett nytt nätagg och allt fungerade igen. Nån som vet om man kan göra nåt eller är det bara att köpa ett nytt nätagg? Och hur många Watt tror ni behövs för att driva min burk? (se sig...)

EDIT: Glömde säga att jag har ett Chieftec agg nu, 360W.

¨

Köp nytt är bästa du kan göra. Att försöka laga det kan göra så att säkringen inte slår ifrån men nätagget kan fortfarande fela och pajja datorn om du har otur.

Permalänk
Medlem

Okej, vad rekommenderar du för nätagg? Har kollat lite på det här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TAG420WLED

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Okej, vad rekommenderar du för nätagg? Har kollat lite på det här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TAG420WLED

Såg helt OK ut, tagan är ju ett känt och bra märke också.

Antec är också ett märke du kan kika lite på

Permalänk
Medlem

Köp det agget du länkade till mycket bra nätagg

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Okej, vad rekommenderar du för nätagg? Har kollat lite på det här: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=TAG420WLED

Annars så ta dig en titt på Aspire's nätagg, de är billigare och minst lika bra

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem

Annars kan du väl prova att köra datorn i ett annat uttag (om du har möjlighet)

Permalänk
Medlem

Jag sitter och funderar på om det ens behöver vara fel på nätagget, om säkringen vid det tillfälle felet uppstod var hårt belastad, tillexempel genom att en kraftig mikrovågsugn, spis, tvättmaskin, dammsugare eller liknande var på, kan det betyda att den kraftiga last nätagget lägger på ledningen vid påslagning kan vara droppen som får bägaren osv...

Provade du detta samtidigt som någon städade, tvättade, körde diskmaskin eller lagade mat?

Har ni automatsäkringar i ert hus/lägenhet? Detta scenario är mycket mer troligt om så är fallet då automatsäkringar slår från mycket lättare.

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk

testa att sätta datorn i en anna del av huset på en annan säkring med andra ord!

Permalänk
Medlem

Japp vi har automatsäkringar i huset, mycket möjligt att någon höll på i köket med olika maskiner...ska testa i ett annat uttag då! tack!

EDIT: Va visst inloggad på min brorsas användare ^^

Visa signatur

Secher

Permalänk
Medlem

Just det, jag har möjlighet att pröva med ett 300W nätagg,tror ni det klarar av att driva min dator ?

EDIT: Här är två aggregat jag kan få på måndag till ett billigt pris, hur funkar dom tror ni? Och är Q-Tec nåt att hurra över? Det står ATX (or P4) men det funkar tilll min burk va? Och storleken på nätaggen är rätt också eller?
Sry för .pdf filer....http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Natagg.rar

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Raksol
Just det, jag har möjlighet att pröva med ett 300W nätagg,tror ni det klarar av att driva min dator ?

EDIT: Här är två aggregat jag kan få på måndag till ett billigt pris, hur funkar dom tror ni? Och är Q-Tec nåt att hurra över? Det står ATX (or P4) men det funkar tilll min burk va? Och storleken på nätaggen är rätt också eller?
Sry för .pdf filer....http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload6/Natagg.rar

Qtec är nätagg som fungerar, men inte är jättebra. Qtec är absolut inget jag rekomenderar, men är det panik så är det

Permalänk
Avstängd

har du gjorda el uttag?

isf inte så prova en gjorda el uttag då det hände mig en gång oxå

och skickade den rackar tillbaka till affärern (ocz moddstream)
och den funkade sa dom men det skcikades endå en nytt men det händer när man itne har gjorda uttag...

Visa signatur

HAtad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hatad0
har du gjorda el uttag?

isf inte så prova en gjorda el uttag då det hände mig en gång oxå

och skickade den rackar tillbaka till affärern (ocz moddstream)
och den funkade sa dom men det skcikades endå en nytt men det händer när man itne har gjorda uttag...

Va? nej, säkringen går inte för att man har ojordade vägguttag, det har absolut inget samband med det.

(ja, jag vet vad jag pratar om, elutbildning, flera års erfarenhet)

Visa signatur

Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en Swecare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!

Permalänk
Medlem

Jag har möjlighet att tjacka ett SweeX 400W eller ett AOPEN PSU AO350-12HPNF 350W SILENT också, är dom något att ha då?

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X

Permalänk
Medlem

Läste du ens det som dom andra skrev ovan ???
Testa ifall din dator ger för mycket belasting på säkringen ihop
med t.ex tvättmaskinen.
Sen kan du börja fundera på nytt agg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har testat i två dagar nu.

Visa signatur

Macbook Pro 13" | Gigabyte P35-DS4 | Intel Q6600 | Corsair 2gb DDR PC6400 XMS2 x 2 |
MSI 8800GTS 640mb | 500gb Barracuda x 2 | OS X