Permalänk
Medlem

Hur bör man testa ett nätaggregat?

Mitt nätaggregat som satt i min Antec sonata (380 W) gick sönder idag, propparna går då datorn startas (ingen skärm, ingen stereon osv).

Hur testar jag om det fungerar, löst liggandes?
Kan jag "tjuvstarta" det och sedan se om proppen fortfarande går, sen mäta på det om det funkar?

Permalänk
Medlem

S
Ö
K
!

Permalänk
Medlem

På ATX kontakten letar du reda på en grön sladd. den tar du och kopplar ihop med en utav dom svarta.
Men som zightx säger: SÖK!

Permalänk
Medlem

Ok, tackar så mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
På ATX kontakten letar du reda på en grön sladd. den tar du och kopplar ihop med en utav dom svarta.
Men som zightx säger: SÖK!

det är inte alltid den gröna sladden, jag har några nätagg här hemma som har en vit sladd istället för grön

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av macan
det är inte alltid den gröna sladden, jag har några nätagg här hemma som har en vit sladd istället för grön

Jaja.. och ibland regnar det aska ;).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Taran
På ATX kontakten letar du reda på en grön sladd. den tar du och kopplar ihop med en utav dom svarta.
Men som zightx säger: SÖK!

åter igen, sladden är inte alltid grön,. uttala dig om sånt du inte har kunskap om. Den gröna sladden han letar reda på kan lika gärna va +5vsb (+5v "konstant") och sluter han den mot jord så kan han bajja sitt agg.

Jag har 5-6 agg och de är bara på ett agg PS-ON sladden är grön,

Permalänk
Medlem

koppla ihop pin 13 och 14 helt enkelt räknar du på båda sidorna så är det garenterat en vit eller grön där på nån av sidorn , bara testa inget kan hända.
dock bör du belasta det lite för att det ska funka har jag för mig...

Visa signatur

=-Datorn:Athlon 64 2249mhz (9x250) s939(Primestabil 3 dygn), Abit KN8 Ultra Pci-e, 2x512 mb Kingston PC-3200 ,Powercolor X800GTO 16, Seagate 200Gb+250Gb+250Gb, Antec Lanboy,Zalman Cnps 7700 & NB47J, Seasonic S12 430w=-=Soffleksakerna:Viewpia 32" LCD (Mördad Av Postverket),Xbox 360 Pe, Dilog DT355-=

Permalänk
Hedersmedlem

Enligt ATX-specifikationen så ska PS_ON vara grön, så det är knappast fel att skriva så.
Har den annan färg så har man antingen ett nätagg som inte är 100% atx eller en tillverkare som slarvat ordentligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuclear
koppla ihop pin 13 och 14

Fråga: Gör de någon skillnad om de är 20 eller 24pins? Då borde ju den förskjutas om jag tänker rätt? Bäst är nog att kolla pinouten som finns på tillverkarens hemsida eller lite googlande

Permalänk
Medlem

Tackar för ytterligare information!
Jag testade att koppla ihop pson och com, men det gick inte - gick inget propp heller. Testade även att koppla in en cd-brännare (som load) men då gick det inte heller (samt ingen propp).
Nätaggregatet låter inget, fläkten startar inte samt att brännaren inte funkar.
Hittade dock ingen lös kabel så jag tog ett vanligt gem, men det borde väl fungera lika bra?

Blir väl till att beställa ett nytt, just när man blev nöjd med datorn så går något sönder