Permalänk

Starta ett program "tyst"

Det var ett tag sedan jag körde linux men nu har jag börjat igen, men det är en del saker jag har glömt.
Det som irriterar mig mest är att jag inte kommer ihåg hur man startar ett program "tyst", dvs ifall jag skriver in scite i terminalen så ska man fortsätta kunna skriva nya kommandon istället för att man måste avsluta scite för att få tillgång till terminalen för att ge nya kommandon.
Så nu undrar jag, vad var det man skulls skriva innan/efter för att man ska få tillgång til terminalen efter starten av programmet?

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Permalänk
Medlem

Kan man göra så att programmet inte stängs ner om man stänger terminalen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pink Lemonade
scite&

Tack så mycket.

Visa signatur

Macbook

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NemroD
Kan man göra så att programmet inte stängs ner om man stänger terminalen?

Antar att du vill komma at programmet igen, da far du anvanda SCREEN.

Om du startar ett program med & sa kommer programmet ej avslutas nar du stanger ner terminalen. Men beror ju lite pa vad det e for program som skall koras.

EDIT: Med screen kan man aven logga ut och komma at program igen.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Om du startar ett program i bakgrunden med 'program &' så kommer det mycket riktigt att stängas om du klickar med musen på terminalfönstrets stängningsknapp. Om du använder kommandot Ctrl+D i stället så kommer programmet du startade fortfarande leva.

Ctrl+D är egentligen end of line, och det funkar fint för att avsluta terminalsessioner och även i många andra sammanhang (python-skal, t.ex.).

Håkan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGH
Om du startar ett program i bakgrunden med 'program &' så kommer det mycket riktigt att stängas om du klickar med musen på terminalfönstrets stängningsknapp. Om du använder kommandot Ctrl+D i stället så kommer programmet du startade fortfarande leva.

Ctrl+D är egentligen end of line, och det funkar fint för att avsluta terminalsessioner och även i många andra sammanhang (python-skal, t.ex.).

Håkan

Snajsigt! Tack!

Permalänk
Medlem

Eller så kör du du

program & disown

Visa signatur

"`F' is group reply. This is because `G' is for sort and `g' is for get new mail. And `G' is for sort because `sort' used be called `group', and anyway `S' is for save mailbox and `s' is for file message in folder, because `f' is group reply and `F' is group reply including original text."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LGH
Om du startar ett program i bakgrunden med 'program &' så kommer det mycket riktigt att stängas om du klickar med musen på terminalfönstrets stängningsknapp. Om du använder kommandot Ctrl+D i stället så kommer programmet du startade fortfarande leva.

Ctrl+D är egentligen end of line, och det funkar fint för att avsluta terminalsessioner och även i många andra sammanhang (python-skal, t.ex.).

Håkan

Det fungerar inte med Control + D, men K-Force metod fungerar.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Det fungerar inte med Control + D, men K-Force metod fungerar.

Det verkar ju funka för mig? :S

Permalänk
Hedersmedlem

Fungerade inte för mig iaf...

Aha, fungerade i Bash men inte i ZSH.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.