Permalänk
Medlem

Jag hade en D-link 604 och var rätt nöjd, förutom att den blev tokvarm om man inte ställde
den på högkant. När den blev varm hängde den sig.

Men nu har jag köpt en begagnad Netgear av äldre modell (RP114), av en kompis. Den känns
mycket mer gedigen, med metallhölje och fina blinkande lampor vid portarna den funkar
väldigt bra också, men det gjorde faktiskt D-linken med, tro det eller ej. Vet dock inte om jag
kommer att köpa en D-link igen. Det finns ju andra märken med

Visa signatur

Asus Strix ROG X570-F, Ryzen 9 5900X, 32GB DDR4 3600MHz, Asus RTX 4070 Ti Super TUF Gaming, 1TB Samsung 980 Pro, 1TB Samsung 970 Evo Plus, Acer Predator X34A 3440x1440 100Hz.

Permalänk
Medlem

Har haft en D-link 804 och 900AP+ i flera år utan strul.

Kanske är de billigaste varianterna av D-link som strular.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krill3
Baserad på Cisco dårå

Nej, inte ens baserad på Cisco. Bara ett dotterbolag numer.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Linksys är Cisco's märke för nätverkskomponenter för hemmabruk sedan 2003, innan var de ett eget märke.

Det jag tror att de menar är att det är ett rent marknadsförningstrick från Linksys. Om enheterna sen har någon alls koppling till Cisco mer än ekonomiska och själva märket på framsidan kan man ju undra.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrappy
Jag kör en D-Link DGL-4300 Gamer Lounge 90MBit thruput 4 X Gigabitportar 108Mb Wireless fungerar alldeles ypperligt. Har en brandvägg med SPI, inte många för privat bruk som har det, än så länge.

Köpte med en sådan men min har fan inte funkat helt 100 med WLAN:et... har en del strul med att den tappar uppkopplingen mm. Ibland med fast uppkoppling med... vettifan vad det är

Har du någon bra site för brandväggshjälp? är ju skitknepigt att veta om ens brandväggen är på eller inte har inte listat ut var man ser det

Visa signatur

...excellent

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scrappy
Jag kör en D-Link DGL-4300 Gamer Lounge 90MBit thruput 4 X Gigabitportar 108Mb Wireless fungerar alldeles ypperligt. Har en brandvägg med SPI, inte många för privat bruk som har det, än så länge.

Haha, förutom att alla har det.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

DI-624+ här, har fungerat ypperligt under de år jag ägt den, tänkte sprätta upp den senare då garantin ändå gått ut, funderar på att limma på lite kylflänsar ifall nån del är varm

Permalänk
Medlem

Netgear är rätt så shyssta skaffade en router allt börja funka perfekt utan något krångel!

Permalänk
Medlem

Ni D-linkare som inte haft strul.. e ni säkra på att den får jobba riktigt ordentligt då? för det verkar som om alla fått strul när den jobbar.

skriv en topp 5 lista, då 5:an är den sämsta ni vet.

så här ser topp 5 listan ut för mig:

1. Netgear
2. level1
3. belkin
4. (vet inte)
5. D-link

Visa signatur

Asus A8n-sli deluxe | AMD643200+ 2.0 Ghz, venice | Kingmax 2x512 CL2.5 DDR400 | Geforce 6800 Nu 256mb | Maxtor diamondmax plus 10 160GB sata | original nätaggregat 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeRRa
Ni D-linkare som inte haft strul.. e ni säkra på att den får jobba riktigt ordentligt då? för det verkar som om alla fått strul när den jobbar.

skriv en topp 5 lista, då 5:an är den sämsta ni vet.

så här ser topp 5 listan ut för mig:

1. Netgear
2. level1
3. belkin
4. (vet inte)
5. D-link

kan säga att min fick jobba iallafall. hadde nog bara 2 servrar då men min lina gick fullt ut hela tiden

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Min 604:a funkar halvbra.

1. Jag kör med svag kylning för att minimera problem.
2. Loggfunktionen har en liten bugg som fortfarande inte rättats till. Logglistan presenteras ofta felaktigt när den är lång.
3. En bugg gör att sommartidsfunktionen ballar ur ibland. Klockan korrigeras en eller flera timmar för mycket. Jag vet inte om det har åtgärdats än. Inget stort problem.
3. Den har missat att uppdatera DDNS någon gång. Det problemet kan iofs bero på något annat.
4. I vintras fick den ibland helt plötsligt för sig att blockera en av mina datorer och jag var tvungen att stänga av rubbet för att lösa blockeringen. Det problemet kan ha berott på något annat.

I övrigt funkar den.

Tillägg: En port gick sönder en gång när det åskade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
Linksys är Cisco's märke för nätverkskomponenter för hemmabruk sedan 2003, innan var de ett eget märke.

Precis som Volkswagen har köpt både Skoda och Bentley, där Skoda är skitbilar och Bentley är lyxbilar. Ungefär som Linksys och Cisco.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeRRa
Ni D-linkare som inte haft strul.. e ni säkra på att den får jobba riktigt ordentligt då? för det verkar som om alla fått strul när den jobbar.

skriv en topp 5 lista, då 5:an är den sämsta ni vet.

så här ser topp 5 listan ut för mig:

1. Netgear
2. level1
3. belkin
4. (vet inte)
5. D-link

min topplista skulle se ut såhär.

1. 3com
2. Linksys
3. netgear
4. belkin/level1 och annat jag inte känner till så bra.
5. D-link

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zixl
Min förra granne har en levelone från kjell o co, den funkar för det mesta väldigt bra, hänger sig nån gång när san har kört mycket p2p ala emule m.m men med ny lag så kör han väl mindre

Kanske är för att SPI är på, eller liknande.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Det jag tror att de menar är att det är ett rent marknadsförningstrick från Linksys. Om enheterna sen har någon alls koppling till Cisco mer än ekonomiska och själva märket på framsidan kan man ju undra.

De är iaf uppköpta av Cisco, om de sedan använder komponenter från Cisco vet jag dock inte.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mafix
Haha, förutom att alla har det.

Nja inte alla men ganska många, fel av mig, trodde inte det var så pass många som hade SPI. De flesta har använt sig av SPF vilket är en enklare metod...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Precis som Volkswagen har köpt både Skoda och Bentley, där Skoda är skitbilar och Bentley är lyxbilar. Ungefär som Linksys och Cisco.

Men Skoda och VW kör inte helt sällan samma bottenplatta och båda använder sig av VAG motorer.

Visa signatur

Party Party !! || Stolt dyslektiker
Amd 64 3000+ Winchester -|- 1024mb DDR 3200 -|- GF 6800LE @ 399/800 -|- Msi K8N Neo2 Platinum Server Druon 900 på något MSI mobo -|- 1024mb PC133-|- 4st 120gb 2st 200gb 1st 250gb och en 40gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
d-link 804hv är underbart bra.

Har enorma problem med D-link 804HV och comhem, så har du comhem bredband så köp inte en d-link 804hv. Min router tappar förbindelsen ungefär en gång i halvtimmen om inte oftare.

Visa signatur

Amd 64 3700+ (SD), 2Gb PC3200, Epox EP-9NPA+ Ultra, Gainward 7800GT, Seasonic S12-500W, Samsung 940Fn + HP 8510p

Permalänk
Medlem

Jag har en 604 som funkar väldigt bra efter ett antal flashar.
Eftersom D-linken funkat fint i flera år så köpte jag en 514. men den funkar bara sådär...
Den är ganska stabil men är lite buggig när man ska öppna portar i den. men det sämsta är att det inte går att surfa till sin egen webbserver via dess externa ipaddress... ska jag surfa dit inniffrån nätverket så måste jag skriva serverns interna ip-adress.

jag har försökt byta ut den därför att jag trodde jag fått en defekt. men den ska tydligen vara så. Efter ett antal samtal till D-links support så fick jag reda på att det är olika tillverkare av 604 och 514.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Har haft två D-Link (en 624 och en 604)

Slutsats och upplevelse: Kommer aldrig köpa en D-Link igen.

Men vafan, jag som av någon anledning fått för mig att D-Link är nåt kvalitetsmärke, att det är det man ska köpa om man vill vara safe...alltså hosta upp lite extra cash för en D-Link istället för nåt billigt skräp.

Men nu verkar det vara tvärtom. Se till att INTE köpa D-Link :S

Har riktat in mig på en 604 eftersom den har fått suveräna reviews på massa sidor, och verkar ha alla features jag behöver, men nu börjar man ju tvivla lite....

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Behöver du en router för 300 kronor så är nog 604:an det bästa valet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tracky
Behöver du en router för 300 kronor så är nog 604:an det bästa valet.

Tja, kanske det. Den har fått bra reviews överallt iallafall. Här är citat från en Netgear-review i samma prisklass (RP614IS)....låter inte så lovande.

"However, this router had problems that were evidenced by time. About a week after I purchased it, I could no longer connect to the Internet, even though the cable modem was linked, and my computer’s connection had a link light as well. I rebooted the router and all was well. Another week passes and then I was disconnected again. Reboot the router and all is well. Around the 4th week, I decide to find some new firmware, and locate it on Netgear’s site. With the new firmware installed, the router seemed more stable, and I experienced no unexpected disconnects. However, about a month later, the internet was sluggish at best, so acting on a guess, I reboot the router-and all is well again. Essentially, the router slows down over time, and requires maintenance reboots.

Unfortunately, that is not the end to my frustration." .....

Jag skiter i prestanda eftersom jag bara har slött ADSL, och jag ska bara ha 2 burkar bakom. Däremot vill jag att det ska va stabilt och inte behöva startas om varje vecka. Hoppas D-Linken klarar det

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Kolla runt på forumet här. Det finns andra alternativ som kostar lite mer men som kanske kan vara värt att ge lite extra för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Tja, kanske det. Den har fått bra reviews överallt iallafall. Här är citat från en Netgear-review i samma prisklass (RP614IS)....låter inte så lovande.

"However, this router had problems that were evidenced by time. About a week after I purchased it, I could no longer connect to the Internet, even though the cable modem was linked, and my computer’s connection had a link light as well. I rebooted the router and all was well. Another week passes and then I was disconnected again. Reboot the router and all is well. Around the 4th week, I decide to find some new firmware, and locate it on Netgear’s site. With the new firmware installed, the router seemed more stable, and I experienced no unexpected disconnects. However, about a month later, the internet was sluggish at best, so acting on a guess, I reboot the router-and all is well again. Essentially, the router slows down over time, and requires maintenance reboots.

Unfortunately, that is not the end to my frustration." .....

Jag skiter i prestanda eftersom jag bara har slött ADSL, och jag ska bara ha 2 burkar bakom. Däremot vill jag att det ska va stabilt och inte behöva startas om varje vecka. Hoppas D-Linken klarar det

Det där ser ut att kunna vara taget direkt från D-Links support forum, ha det i åtanke att dessa problem kommer inbakade med en D-Link med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ca[[pp
Det där ser ut att kunna vara taget direkt från D-Links support forum, ha det i åtanke att dessa problem kommer inbakade med en D-Link med.

I så fall borde väl reviews ta upp det, och inte ge 4/5 - 5/5 i alla recensioner jag hittat (inte så många men några stycken iallafall).
Förstår inte att det ska va så svårt att få en router att kunna stanna online nån vecka utan att bråka...

Nån tipsade om en billig Linksys för strax över 500kr i nån annan tråd, men jag antar att den också lär ha sina problem. Det verkar handla mycket om tur verkar det som. En del tycker dom funkar perfekt och andra får bara strul och strul.

Förresten, funkar alla routers till alla OS? Stod i en review att en router även fungerade till Linux, som om det skulle vara något speciellt. Är det något man måste kolla upp eller? Låter skumt tycker jag...

EDIT: Många som är nöjda med sin 604:a här iallafall...och ändå är det oftast de missnöjda som brukar göra sin röst hörd. Jäkligt skumt detta, undrar om dom har dålig QC i produktionen eller nåt, så att en del funkar felfritt medans andra är riktiga måndagsex.
http://secure.newegg.com/OldVersion/app/CustratingReview.asp?...

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeRRa
Ni D-linkare som inte haft strul.. e ni säkra på att den får jobba riktigt ordentligt då? för det verkar som om alla fått strul när den jobbar.

skriv en topp 5 lista, då 5:an är den sämsta ni vet.

så här ser topp 5 listan ut för mig:

1. Netgear
2. level1
3. belkin
4. (vet inte)
5. D-link

1. Cisco
2. 3Com
3. Intel
4. Netgear / Dlink
5. Annat clasohlson-smygkrafs.
(listan baserad på kvalité, pris, fördomar och erfarenheter)

Själv har jag suttit på en D-link 804 i nästan fyra år, och den har gått hur jävla bra som helst. Hade lite problem i början när man kom från modem- och 10Mbit-världen. När den väl var konfad gick den som en klocka.
Äger även ett DWL-650g som funkar skitbra, även om stödet och min kunskap om wlan i linux inte är det hetaste. I min ägo finns även en DES-3226 som är mycket mysig. Har dock inte så stor erfarenhet av att konfa switchar, men jag tycker den funkar skitbra.

Jag har konfat två stycken dlink 640or och dom har fungerar bra, och inte raporterats som strulande.

Dåliga revisioner finns på alla marknader, men jag tror inte D-Link enbart säljer skräp. Alla d-linkprodukter jag har varit i kontakt med har fungerat enligt spec.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
1. Cisco
2. 3Com
3. Intel
4. Netgear / Dlink
5. Annat clasohlson-smygkrafs.
(listan baserad på kvalité, pris, fördomar och erfarenheter)

Själv har jag suttit på en D-link 804 i nästan fyra år, och den har gått hur jävla bra som helst. Hade lite problem i början när man kom från modem- och 10Mbit-världen. När den väl var konfad gick den som en klocka.
Äger även ett DWL-650g som funkar skitbra, även om stödet och min kunskap om wlan i linux inte är det hetaste. I min ägo finns även en DES-3226 som är mycket mysig. Har dock inte så stor erfarenhet av att konfa switchar, men jag tycker den funkar skitbra.

Jag har konfat två stycken dlink 640or och dom har fungerar bra, och inte raporterats som strulande.

Dåliga revisioner finns på alla marknader, men jag tror inte D-Link enbart säljer skräp. Alla d-linkprodukter jag har varit i kontakt med har fungerat enligt spec.

Jag tänker inte iaf riskera att köpa D-link för att det funkade bra för några, marioteten visar klart och tydligt att de flesta D-linkare är dåliga på ett o. annat. Jag ska köpa min belkin idag, kommer med mer info sen om hur den funkar, samt om en vecka, för att se om det har hänt nått.

Visa signatur

Asus A8n-sli deluxe | AMD643200+ 2.0 Ghz, venice | Kingmax 2x512 CL2.5 DDR400 | Geforce 6800 Nu 256mb | Maxtor diamondmax plus 10 160GB sata | original nätaggregat 500W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
Jag har en 604 som funkar väldigt bra efter ett antal flashar.
Eftersom D-linken funkat fint i flera år så köpte jag en 514. men den funkar bara sådär...
Den är ganska stabil men är lite buggig när man ska öppna portar i den. men det sämsta är att det inte går att surfa till sin egen webbserver via dess externa ipaddress... ska jag surfa dit inniffrån nätverket så måste jag skriva serverns interna ip-adress.

jag har försökt byta ut den därför att jag trodde jag fått en defekt. men den ska tydligen vara så. Efter ett antal samtal till D-links support så fick jag reda på att det är olika tillverkare av 604 och 514.

Inte D-link´s fel att du inte kan accessa NAT-ade burkar via extern adress inifrån din egen NAT-miljö. För att uppnå detta måste du köra egen DNS internt.

Permalänk
Medlem

Hur menar du nu?
Det funkade perfa innan när jag hade en 604...

Permalänk
Medlem

Har en D-link 514 som fungerar utmärkt.

Visa signatur

System :: [AMD 64 3000+] [ASRock 939Dual-VSTA] [2gb Corsair PC3200 DDR] [ATI X1650] [80gb Maxtor PATA+250gb SATA-II HD]
Tillbehör :: [2 X 20" TFT] [Lian-Li PC-70] [TT Big Typhoon] [NEC 3550A@4551A DVDRW] [Epson Stylus DX4850]
Linux är bara gratis om din tid är värdelös