Permalänk
Medlem

Xbox + DVI = sant?

Jag har en xbox och är påväg att köpa en projektor, inte kollat på den men får köpa den för 1500 kr. en infocus lp335. Det finns ej komponentingångar så kan inte koppla xboxen via sådana. Därför tänkte jag om det gick via DVI-kontakten som finns på projektor och hur jag gör då.

// Jacob

mer kan ni läsa på:

http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=99446

Permalänk

Jag tror du får bäst bild till ett rimligt pris med en adapter som ger VGA ut från Xboxen plus en VGA till DVA-A adapter. Har för mig att det finns VGA-adaptrar som pluggar direkt in i Xboxen, annars funkar det ju med en HD AV-Pack plus en komponent-till-VGA-adapter.

Att konvertera till DVI-D gissar jag blir snordyrt och antagligen inte bättre. Att bygga om boxen så att man får ut DVI-D utan att gå via analogt vore förståss trevligt, men jag har inte sett någon som lyckats med det.

Permalänk
Medlem

Projektor...
Köp en plasma tv med hdtv stöd, och en hdtv kabel, då ska du få se på bildkvalité

*älskar lite med plasman*

Permalänk
Medlem

jo, det har du nog rätt i slartibartfast, men en sådan där vga-sak kostar 1000 kr, något jag inte har råd eller vill lägga pengar på. Är det verkligen jättejättedåligt med vanlig gul rca-sladd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
Är det verkligen jättejättedåligt med vanlig gul rca-sladd?

Öh, ja, det är verkligen jättesämst. Dot crawl och color bleeding så det står härliga till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
jo, det har du nog rätt i slartibartfast, men en sådan där vga-sak kostar 1000 kr, något jag inte har råd eller vill lägga pengar på. Är det verkligen jättejättedåligt med vanlig gul rca-sladd?

Att skaffa en redig projektor och sedan köra in bilden med ett vanlig laktrissnöre är aningen dumt. Dock så är faktiskt Xbox:ens medföljande RCA kabel bland de bättre jag sett, uppgraderingen till RGB via scart var inte så kollosal som det var på PS2:an. Dock är ditt bästa val att skaffa en VGA converter eller på sin höjd en S-Video kabel om du inte har pengarna att lägga ut.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Fundarde på detta:

sen en optisk sladd från den till min reciver, så har jag det nu.

Sen tar man en scart

och sen en

i den och sen ifrån den gula kontakten tar man denna sladden.
http://www.netonnet.se/item.asp?iid=45328&sid=1003375&SpaceCo...

Vad tror ni om det?

// Jacob

Permalänk
Medlem

http://xbox-scene.com/articles/vga-cable.php

om du är lite händig kan du göra en egen kabel...

Permalänk
Medlem

tyvärr är jag ej det. men vad säger ni om min idé i förra inlägget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
jo, det har du nog rätt i slartibartfast, men en sådan där vga-sak kostar 1000 kr, något jag inte har råd eller vill lägga pengar på.

ok, det framgick inte av ditt första inlägg att budgeten var så begränsad. Jag tror i och för sig att man kan få själva VGA-adaptern för runt 500:-, men det kanske också är för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yacob
Är det verkligen jättejättedåligt med vanlig gul rca-sladd?

Det är förståss en smaksak, men visst är det rejält kass jämfört med komponent i alla fall.

Edit angående ditt förslag: Sladden du länkar till på webhallen ser ut som "Advanced SCART RGB". Får du verkligen ut kompositvideo från den?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte, kanske inte men fanken va krångligt detta blev, tänkte ju köra på komponentsladdar och så men så ska ju den där jädrans projektorn inte ha sånna ingångar! Ser ingen annan utväg än att köra på en jättedålig rca-kabel. Det blir aldrig som man tänkt sig :/

edit:

idag fick jga projektorn och som jag visste så skulle det vara lite defekt lampa eftersom 2 gråa linjer ligger konstant på bilden. Frågan är nu, är det verkligen fel eller kan man inte ta bort dom, borde ju gå att fusk tabort dom om man kör widescreen-läge men inte fått det att funka. testat igenom xbox och via dvi på min bärbara dator. Jätteirriterande, kan jag ej få bort dom så säljer jag nog iväg projektorn tyvärr.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Projektor...
Köp en plasma tv med hdtv stöd, och en hdtv kabel, då ska du få se på bildkvalité

*älskar lite med plasman*

Jag fick en xbox igår, hur ska jag koppla ihop den med min plasma (med hdtv-stöd) för att få bästa möjliga kvalité? Ge helst förslag på kablar som går att köpa, är inte så sugen på att bygga en själv

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_thomaso
Jag fick en xbox igår, hur ska jag koppla ihop den med min plasma (med hdtv-stöd) för att få bästa möjliga kvalité? Ge helst förslag på kablar som går att köpa, är inte så sugen på att bygga en själv

Japp självklart...

För att få HD upplösningar att fungera måste ditt Xbox vara chippat.

Sedan får du köra programmet Enigmah Videomode Switch, och ställa in ditt Xbox i NTSC läge, sedan får du starta MS dash (Microsoft´s egna dashboard, det som är orginal) och där i aktivera dom olika upplösningarna din plasma tv klarar av, sedan stänger du av ditt Xbox och kopplar in
denna och voila, nu kör du i HD upplösningar.

EDIT: Här är en guide på psxcare´s forum också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Japp självklart...

För att få HD upplösningar att fungera måste ditt Xbox vara chippat.

Sedan får du köra programmet Enigmah Videomode Switch, och ställa in ditt Xbox i NTSC läge, sedan får du starta MS dash (Microsoft´s egna dashboard, det som är orginal) och där i aktivera dom olika upplösningarna din plasma tv klarar av, sedan stänger du av ditt Xbox och kopplar in
denna och voila, nu kör du i HD upplösningar.

EDIT: Här är en guide på psxcare´s forum också.

Tackar för det snabba svaret! Ska chippa xboxet under dagen. Ska jag låta psxcare fixa det eller finns det några bättre alternativ (förutom att löda/montera det)?

Skulle även den här kabeln fungera?

EDIT:
D'oh!
Läste just på deras hemsida:
Stängt eftermiddagen onsdag 28/9 och hela dagen torsdag 29/9

Får väl vänta till fredag, men det kanske är lika bra med tanke på att jag har en tenta då.

Visa signatur

i am a sig. please don't eat me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av don_thomaso
Tackar för det snabba svaret! Ska chippa xboxet under dagen. Ska jag låta psxcare fixa det eller finns det några bättre alternativ (förutom att löda/montera det)?

Skulle även den här kabeln fungera?

Jo, det tror jag nog att den ska göra, fast jag är osäker på ifall det är digital ljudutgång på den kablen du länkar till vilket det är på kablen jag länkar till.

Har du ingen erfarenhet av att löda tycker jag inte du ska ge dig på dig det själv, lämna in det istället och betala en peng för det så får du ju garanti på det också.