Din skrivare kan identifiera dig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Att man kan spåra en kula till en pistol kan vara ok, men papper är ju ett verktyg för yttrandefriheten.

Och pistolen är ett verktyg för att skydda din yttrandefrihet.

Permalänk
Medlem

Korruption !!
Företagen använder sin ställning för
att snoka reda på personuppgifter... arghhhh
Tur att man hart ett gammalt laser-tröskverk ala HP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ingen som reagerade på iofs The Inquirer vars faktagranskande kan svikta lite grann men iaf deras rubrik på http://www.theinquirer.net/?article=9220 HP inkjet cartridges have built-in expiry dates säger ju en del om hur skrivartillverkarna har blivit profithungrigare än tidigare för inte nog med att bläckpatroner original kan kosta en hel del nu har dom även en sista användningsdatum som enligt HP ligger 5 år framåt men för företag som köper hem en kartong eller fler och sedan lagrar dom då?

Jaja läs artikeln så ser ni att det företaget som den person som råkade ut för detta komer inte att köpa HP skrivare igen men om man har en sådan ska man behöva hacka det chip som sitter i den patronen eller?

Permalänk
Medlem

JAg kan detta mkt bra pga att jag lär ut skrivarteknologi åt ett av de störta skrivartillvärkarna, jag är även service tekniker på samtliga skrivare av de märket (även pc mm) ..

Så här står det till.

För en jävla massa år sedan (99 ungiför) så började de oroa sig mycket ang förfalskning mm.
Eftersom då började skrivarna bli riktigt bra, så bra att de till viss del kunde matcha kvaliten som man såg på pengar, pass å andra värde document.

Det första var att lägga göra det svårt att kopiera sedlar med de färgkopiatorerna som fanns då. Man byggde in ett kort (ECO pcb) som kunde känna igen den speciella rastrering som vissa sedlar hade. Då var det de tora kända valuterna som Tyska mark, dollar, pund, Yen mm som då var uppbyggda av denna speciella rastrering. Kopierade man då en sedel så blev de bara en svart utskrift med sedeln i gult.

I dagens färglasrar så har man lagt in de här kodade mönstret i gula prickar på alla utskrifter.
Det är så just för att man även kan scanna in en sedel till datorn å sedan skriva ut den.

Så babblet om att man skulle känna sig övervakad e löjlig.
För de första så kan inte vem som helst utläsa denna kod, det är bara vissa speciella lab som tillverkarna har.

Är de någon som känner sig kränkt så säger ja bara.. GROW UP, sluta grina. Finns mycket värre grejer.

Har ni andra fråger, så svarar ja gärna

---- CITAT Ingen som reagerade på iofs The Inquirer vars faktagranskande kan svikta lite grann men iaf deras rubrik på http://www.theinquirer.net/?article=9220 HP inkjet cartridges have built-in expiry dates säger ju en del om hur skrivartillverkarna har blivit profithungrigare än tidigare för inte nog med att bläckpatroner original kan kosta en hel del nu har dom även en sista användningsdatum som enligt HP ligger 5 år framåt men för företag som köper hem en kartong eller fler och sedan lagrar dom då?

Jaja läs artikeln så ser ni att det företaget som den person som råkade ut för detta komer inte att köpa HP skrivare igen men om man har en sådan ska man behöva hacka det chip som sitter i den patronen eller?

__________________

Hmmm.. Det är så att alla nya bläckskrivare, patroner, printhuvuden tonerkasseter, har så kallade smart chip inbyggda i sig.
Dett är inte bara till tillverkarens fördel, utan användarens lik väl.

I smart chippet lagras tonerförbrukning/bläck, hur många utskrifter som gjorts, i å urtagning, tillverkningsdatum mm mm.

Manufacturing date är välldigt viktigt, bläck är som mjölk ... ltså datum känslig produkt, bläcket blir sämre med åren och faller samman (komplicerad tillverkning och sammansättning)

Så att använda en utgången bläckpatron i en skrivare är inte att rekomendera. Har du köpt en patron och du upptäcker att datumet är gammalt, gå tilbaka till ÅF'en å be om en ny.

Nu är det ju flera år på datumet, så man behöver ju inte bli skitnödig för att du har en extra patron hemma.

Sen är det ju mycket också pga alla jädrans 3'e parts bläck å toner .. Skit kvalite och förstör maskinerna ibland.

Sämre bläck, hålelr inte lika länge, sämre toner, större particklar och oftast mindre toner än orginal + att de läcker.

Sedan om du har en gammal patron så går det att använda den, MEN skrivaren kommer att säga till dig om att datumet är utgånget. Samma sak gäller 3'e parts produkter, HP får tex inte göra så att det inte går att använda dem, men de lägger in varningar som tex, NON HP CONSUMEBLES INSTALLED vid uppstart mm. Men det går ju att skriva ut ändå, å de finns hackade nya chip på vissa 3'e parts.

..

Ghaa kan skriva i all evighet

Pdaddy

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adestro

Jag är för all form av övervakning av allmänheten. T.ex. övervakningskameror i offentliga utrymmen. Vad är det som är så farligt med dem? Det blir betydligt enklare för polisen att övervaka gator och torg och kunna använda fler poliser till verkliga insatser än att bara patrullera. Storbritannien är ett exemplariskt land på den fronten.

Jag har blivit informerad om att USA och vissa andra länder använder sig av ett automatiskt system som tar fram din personliga information när du syns på en kamera (exakt hur det fungerar har jag dock ingen aning om, inte heller vart det tillämpas).

Säg att du är ute och går, och slänger skräp på marken. (eller tappar, för den delen). En kamera upptäcker detta, din profil letas upp och lämplig böter dras direkt från ditt lönekonto. Känns inte så lockande.

Vi kan inte bara mata in pengar och resurser för att öka säkerheten. Lägg resurserna på att bekämpa det som skapar osäkerheten istället. Hela tanken med att vara övervakad och veta att det finns kameror som bevakar en gör mig mycket oroad.

Sen så tror jag inte att fingerprints i utskrifter kan hjälpa speciellt mycket. Är brottet så grovt att man tillämpar tekniken, så lär ju den som utfört brottet vara medveten om det och kasserat skrivaren. Och för att polisen skall få tag på skrivaren (och kunna använda den som bevis) så måste dom ha den i beslag. Och för att ta den i beslag så måste du vara misstänkt, och sitter redan då med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aero
Att man kan spåra en kula till en pistol kan vara ok, men papper är ju ett verktyg för yttrandefriheten.

Så jag får inte ge bort pistolen, men jag får gärna ge bort en komplett byggbeskrivning av pistolen tryckt på papper?

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adestro
Om folk avrättas för sina åsikter är det knappast anonymititen som är problemet, utan samhället i sig. Kina och Sovjet är/var som de är och det är väl ingen lösning att införa mer anonymitet? Det är frihet folket behöver, demokrati. Att ta bort skrivare som utsändrar spårningsmönster hjälper dem knappast i längden...

Men USA är USA, där styr företagen och regeringen låter sig påverkas av företagens vilja. Man kan inte ta det som exempel.

Jag är för all form av övervakning av allmänheten. T.ex. övervakningskameror i offentliga utrymmen. Vad är det som är så farligt med dem? Det blir betydligt enklare för polisen att övervaka gator och torg och kunna använda fler poliser till verkliga insatser än att bara patrullera. Storbritannien är ett exemplariskt land på den fronten.

http://www.stoppa-storebror.se/argument.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag har blivit informerad om att USA och vissa andra länder använder sig av ett automatiskt system som tar fram din personliga information när du syns på en kamera (exakt hur det fungerar har jag dock ingen aning om, inte heller vart det tillämpas).

man ska inte tro på allt man ser & hör...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
man ska inte tro på allt man ser & hör...

Ett exempel är London .

Där finns de kameror överallt , de har ett speciellt ansikts punkt igenkännar program. I registret har de kända brotslingar, misstänkta personer mm.

Samma sak gäller Bilarna i londons innerstad, alla nummerplåtar läses av, å på så vis ser de vilka som är inne å åker runt, om de är kända av polisen dvs..

M

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pdaddy
Sen är det ju mycket också pga alla jädrans 3'e parts bläck å toner .. Skit kvalite och förstör maskinerna ibland.

Sämre bläck, hålelr inte lika länge, sämre toner, större particklar och oftast mindre toner än orginal + att de läcker.
Pdaddy

Nja då borde ju KO reagera på det och sen har vi ju Konsumentköplagen att vila sig mot om det är så att en skrivarpatron förstör skrivaren men har du nån fakta som du kan stödja dig på som stöder ditt påstående att dom "falska" skrivarpatronerna förstör skrivare i nån större omfattning eller är det fifty/fifty i jämförelse med original?

Jaja kommer själv att köpa pirat till min Canon Pixma 4000 pga att det är minst halva priset i skilnad vid jämförelse med original och vad jag vet när tidningar gjort test så kan det skilja sig i utskrifter som kan bli ljusare/mörkare än original men se gärna http://www.google.se/search?q=piratbl%C3%A4ck+test&sourceid=m...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lenco
"the US government has succeeded in persuading some color laser printer manufacturers to encode each page with identifying information"

Syftade iofs. på självförstörande bläck-patroner...

Permalänk
Medlem

Detta var väll ingen nyhet jag viste redan detta.. såg det på någon film xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja då borde ju KO reagera på det och sen har vi ju Konsumentköplagen att vila sig mot om det är så att en skrivarpatron förstör skrivaren men har du nån fakta som du kan stödja dig på som stöder ditt påstående att dom "falska" skrivarpatronerna förstör skrivare i nån större omfattning eller är det fifty/fifty i jämförelse med original?

Jaja kommer själv att köpa pirat till min Canon Pixma 4000 pga att det är minst halva priset i skilnad vid jämförelse med original och vad jag vet när tidningar gjort test så kan det skilja sig i utskrifter som kan bli ljusare/mörkare än original men se gärna http://www.google.se/search?q=piratbl%C3%A4ck+test&sourceid=m...

Alltså som hemmaanvändare skulle jag också köpa det billigaste, man skriver ju inte ut samma volymer.

Det jag menade var att större företag, eller företag i allmänt som använder sina skrivare mycket.
Man påträffar mer än ofta dåliga fusrar i maskiner med 3'e parts toner, och då är de dåliga innan maintanance period. Oftast pga att toner rester hamnat vid fusern och bännts fast, det förstör i sin del den coating som finns på Heatingrollern och då får man skuggtext.

Dom läcker pga att vissa 3'e parts tillverkar sätter ihop kasetterna dåligt och kanske inte ens byter OPC trumma (photto trumman) samt packningar mm, då börjar det läcka toner i kanterna av OPC trumman och det i sin tur vandrar bak till fusern.

Så om jag får ett jobb, där det är Garanti på skrivarn och jag ser att felet kunden har är orsakat av deras 3'e parts toner så SKALL det ej gå på garantin. Då får kunden betala för servicen å om han ej tycker om det får han vända sig till ÅF'en som sålde den 3'e parts kasett han använder.
HP DOES NOT WARRANTY FAULTS CUASED BY THIRD PART TONER !!!

När vi kommer till bläckpatroner och bläcksystem så kan de ha andra effekter.

Om en kund med en stor designjet (står bläckskrivare) som har ett slangsystem , om du då sätter i en 3'e parts bläck patron (ej printhuvud) så mixas orginal + 3'e parts bläcket i slangarna. Då kan bläcket fälla ut sig / skära sig, då är det jädrigt jobbigt att fixa det. I värsta fall byta slangsystem.

Orginalbläck är också dyrt pga att det är mycket forskning bakom det. Bara HP lägger ner 3.2 Miljarder kroner i forskning innom bläck/papper/toner etc.. Å de e fanimig high tech grejer, bläck är inte bara bläck.
Vissa bläcker HP har till sina skrivare är UV beständiga och är framställda för att reproducera bästa möjliga färgåtergivning med den skrivaren det användstill.

3'e parts bläck är mycket billigare för att det inte är samma kvalite mm, samma gäller toner.

Förr i tiden var tonret mekaniskt malt, nu är det kemiskt odlade med vax kärna å sen odlat toner runt det... 6 microner är en tonerpartickel, köp en 3'e parts å få kiss toner i många av fallen.!!! printhuvun har känsliga nosslar som skjuter 36 000 bläckdroppar i sekunden (per nossel/hål ca 400 eller mer per printhuvud), den kan skjuta 32 droppar på samma färgprick på en utskrift. Känsliga saker

Aja, hoppas ni förstår va ja menar med prisskillnad mm.

Pdaddy

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk
Medlem

Om man skriver med wingdings då?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Jag har blivit informerad om att USA och vissa andra länder använder sig av ett automatiskt system som tar fram din personliga information när du syns på en kamera (exakt hur det fungerar har jag dock ingen aning om, inte heller vart det tillämpas).[...]

Hm, det där har jag också hört om, kommer dock inte ihåg varifrån. De kollar ansiktet, alternativt ögonen för att kunna identifiera dig. Alltså borde det sabbas av att man tar på sig ett par solglasögon.

Angånde skrivarna, går vi med på detta när man köper en skrivare? Står det någonstans i avtalen, för jag kan då inte minnas att jag har blivit informerad när jag köpt skrivare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Adestro
Du försöker ju inte ens komma med något vettigt. Jag sa rätt tydligt att jag är för övervakning av offentliga utrymmen, inget annat. Skulle företag eller privatpersoner vilja bevaka sina ägodelar ska de kunna göra det precis som idag.

Det här är väl något privat? Det är inte företagets skrivare längre den är din och du måste ju själv få välja vad som ska stå på dina utskrivna papper. Skrivaren står i din villa/lägenhet, hur offentligt är det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av redruM
Om man skriver med wingdings då?

? va menar du..

Det gula prickarna / mönstret kommer på alla sider, även om du skickar en sida utan någon text på.

---Angånde skrivarna, går vi med på detta när man köper en skrivare? Står det någonstans i avtalen, för jag kan då inte minnas att jag har blivit informerad när jag köpt skrivare.
---

Inte va ja vet..
Köp en svartvit då, så slipper du skriva ut nå mönster !!!

Och vad igentligen skulle ni skriva ut som är så känsliga saker.. OK i nån mordutredning eller kidnappning då det skickats något brev som är utskrivet på en färglaser..
Då kan de skicka skiten till USA så du får ett serie nr på utskriften.. Sen är de bara knappa lite i databas registret över gjorda service jobb, har man tur då så har personen haft service på sin skrivare, å då får man en adress rätt snabbt.. Annars är det ju betydligt jobbigare, då kan man bara spåra det till vilken ÅF'are skrivarn har kommit typ.

Pdaddy

Visa signatur

Antec P180 | Antec TPII550W | ASUS A8N-E | AMD X2 4400+ | CORSAIR TWINX2048-3200CL2 | ASUS 7800GTX | Samsung 250Gb hdd | Raptor 74Gb hdd | G5 Mus | G15 Keybd | Hyndai L90D+ |

Permalänk

En sak jag undrar:

Någon undrade vad som hände om man rev pappret mitt itu.
Jag trodde denne syftade på att skrivaren skriver ut denna osynliga "kod" på en A4-area, även om pappret bara är ett avrivet A4-ark (om man t.ex vet att det man skall skriva ut ryms på den sönderrivna delen och det inte finns risk för att bläck hamnar utanför). Om koden ändå skrivs ut på hela A4-arean, kommer inte skrivaren då att skriva ut massa gul färg i sitt inre (Eftersom den tror att ett A4-ark skrivs ut när det egentligen kanske har mera en A5-storlek).

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk
Medlem

därför alltid den gula tar slut först

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Avstängd

då förstår man varför gula färgen alltid tar slut innan de andra...

fungerar detta även på gamla svart/vit laser?.. tror inte det

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Re: gamal nyhet...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cluster2005
Den här ID-märkningen på skrivare har funnits i över 10 år.......
/Tekniker Carl Lamm

Hej kolega. Skulle just sätta mig att skriva samma sak.
Det gäller även dom digitala färgkopiatorena.

Kul att det finns mer datornördar i Carl Lamm än bara jag.

/Tekniker Carl Lamm, filial Uddevalla.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

är det nån mer än jag som tycker att argumentet att det är ok
att övervaka oskyldiga bara för att man _kanske_ kan fånga någon
som begår brott inte håller???

Det är skit samma om 99% av alla som äger en färgskrivare skriver ut falska
sedlar med den det skulle ändå kännas som ett intrång i privatlivet om
allting jag skrev ut på min egen skrivare blev kodat med nått som i praktiken
är samma sak som att fästa en avsändarlapp längst ner... har man itne gjort
nått så skall man inte behöva bli övervakad, punkt slut.
Och dessutom så ska det stå i användaravtalet att detta händer så man
har valet att inte använda den och dessutom blir informerad
om att storebror har infekterat ens skrivare.

Pdaddy:
Om jag skulle göra så att jag satte ett chip i din bil där jag lagrade allting
från hur fort du kör och hur mycket soppa den använder till vart du har kört
och hur länge du vart där så skulle inte det kännas som ett intrång tycker du?
Eller kanske ett chip i alla modem som sparar alla adresser man vart inne på,
hur länge man var där, vem man skickat mail till, vad man har laddat ner,
när man vart uppkopplad och liknande saker...

det enda egentliga försvaret en tillverkare kan ha för att använda sig av en
teknik så som denna är att det som du sa, om det behövs spåra papper.
men vem ger ett företag rätten att tillämpa samma teknik på oskyldiga?
sen att det krävs labb och annat för att faktiskt kunna läsa av märkningen
är en annan sak, jag som användare har fortfarande blivit utsatt för
en form av övervakning som ingen informerat mig om eller har frågat om
mitt tillstånd att göra...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Pdaddy:
Om jag skulle göra så att jag satte ett chip i din bil där jag lagrade allting
från hur fort du kör och hur mycket soppa den använder till vart du har kört
och hur länge du vart där så skulle inte det kännas som ett intrång tycker du?
Eller kanske ett chip i alla modem som sparar alla adresser man vart inne på,
hur länge man var där, vem man skickat mail till, vad man har laddat ner,
när man vart uppkopplad och liknande saker...

eller så kan man se det så här.. en bilist kanske slutar köra 200 efter motovägen när han vet att det lagras. skulle han fortsatt köra det så skulle han till exempel kunna köra ihjäl dina barn eller fru.

äre kanske inte värt å kunna vara med dina familj och grilla eller se på film och låta snubbarna gå å kontrollera chippen i bilarna?

skulle jag välja mellan det där är valet självklart

Visa signatur
Permalänk
Medlem

so?
Har jag inget gjort skall jag inte straffas för det andra gör...
Jag är faktiskt inte emot övervakning i de flesta fall... det jag
är emot är de kassa och så uppenbart fjantiga försöken till
att dölja övervakningen... Att man helt enkelt bara antar att
jag är så korkad att jag inte skulle förstå varför finner jag
så otroligt förolämpande att det är svårt att ens beskriva.

Jag är smått paranoid av mig, normalt så sitter jag bakom
en router, dubbla standalone brandväggar och en mjukvaru
brandvägg på min egen burk innan jag ens öppnar ett browserfönster...
jag är fullt införstådd med fördelarna av bevakning i dess olika
former men är stark emot det faktum att människor i maktpositioner
bara förutsätter att de har rätten att göra det valet åt mig.
Jag skulle mer än gärna åka runt i en chippad bil, men bara så
länge jag fick valet om jag ville göra det eller inte.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tänk om istället för din vanlig signatur på forum så hade du namn adress personnummer osv. Då kunde ju företag och myndigheter kolla upp vad du skrivigt med en enkel sökning och t ex neka dig jobb, tillträde till olika platser osv för att du har fel åsikter. Nu är detta ett extremt exempel men detta är endå ett sätt att konrollera. Tänk om nästa steg är att varje skrivare för en egen kod. Då kan man spåra upp vem som har skrivigt texter osv. Av samma anledning är det helt fel att samla in IP nummer på det sätt som APB gör. Nu talar vi inte om övervaking i allmänna utrymmen. Utan nu är vi faktiskt övervakade i hemmen. INGEN kan anse att detta är för allmänhetens bästa. Ge mig ett exempel på när övervakning och styrning av allmänheten har slutat bra?
Kolla på historien. Hur många riktigt bra fungerande diktaturer med åsiktskontroll finns det? De få som finns kvar och lever, finns endast kvar för att dom öppnat upp och släppt på sin kontroll. Kina är ett bra exempel.
Men i kina kan fortfarande du få ett knack på dörren om du surfar på fel sidor. Ett bra löparskor ska inte behövas när man surfar eller skriver ut ett dokument.

Visa signatur

Ryckiga John hade spasmer i hela kroppen och rörde sig därför ytterst egendomligt

Permalänk
Medlem

Vissa verkar inte tänka i rätt proportioner här.

Om någon hittar en falsk sedel som är utskriven med din skrivare och dom ser den kod som hör till just din skrivare kommer dom inte kunna göra något.

Anledningen till att dom gör sådant här är att om något får för sig att massproducera falska sedlar kan dom få ett bevis som knyter samman en skrivare till brottet.
Om dom misstänker en person så kan dom då kontrollera om han/hon har skrivit ut dessa falska sedlar.

Det kommer alltså inte bli så som en del tror här.
Du skriver ut ett dokument som inte gillas av Staten.
Dom ser koden på pappret.
Sedan åker dom och griper dig.

Det är ingen i hela världen som vet vem som har skrivaren som dokumentet är utskrivet ifrån.
Dom kommer ju inte göra husrannsakan i alla bostäder i hela Sverige för att leta upp rätt skrivare.

Ingen verkar veta att detta system har funnits sedan över 10 år på färgkopiatorer och ingen har klagat på detta...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

det var just det...
ingen verkar veta...
och varför vet ingen? joo för att ingen direkt skyltar med
"Tjena, din nya privata kopiator/skrivare kodar allt du skriver
ut så det senare kan spåras utan att någon frågat dig om saken.

och vad är rätt proportioner?
Så länge någon annan bestämmer vad som är rätt för dig gör
väl bara det hela saken värre? Även om det bara är en grymt
liten strimma av övervakning så är det precis lika illa som att
totalt övervaka allting du gör, så länge man itne själv har kvar
rätten att välja vad som är rimlig övervakning.

och sen spelar det ingen roll vad påföljderna är, det är lika fel för det.
Att säga att det är ok bara för att det inte blir några påföljder är som
att säga att det är OK att köra bil stupfull, för så länge du inte åker dit
så blir det inga påföljder... det är fullkomligt skit samma att ingen kommer
spåra papprena man skriver ut, det är att man satt in möjligheten att
göra det som är felet. Och det är dessutom väldigt lätt att spåra vem som
köpt en viss skrivare... allt man behöver är serienummret på skrivaren, vilket
man troligen kan få från kodningen. Sen kollar man var skrivaren skickats,
till vilken butik och sen kan man kolla om den vart inne på sevice och i så fall
under vilket namn. Finns det inga servicepapper så kan man kolla på vilket
namn garantin står (om köparen tecknat extra garanti) eller om köpet gjordes med kort kan man kolla kortet. det finns massor av sätt att kolla...

Jag tror inte att det kommer bli som Knashatt säger om staten och arrestering.
Men grejen är att det finns en möjlighet till det. man har alltså dömt alla
som äger en skrivare där detta finns implementerat till potensiella förfalskare
eller andra brott... det är det samma som att säga att alla tyskar är nazister.
Totalt fel och helt otroligt korkat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
det var just det...
ingen verkar veta...
och varför vet ingen? joo för att ingen direkt skyltar med
"Tjena, din nya privata kopiator/skrivare kodar allt du skriver
ut så det senare kan spåras utan att någon frågat dig om saken.

och vad är rätt proportioner?
Så länge någon annan bestämmer vad som är rätt för dig gör
väl bara det hela saken värre? Även om det bara är en grymt
liten strimma av övervakning så är det precis lika illa som att
totalt övervaka allting du gör, så länge man itne själv har kvar
rätten att välja vad som är rimlig övervakning.

och sen spelar det ingen roll vad påföljderna är, det är lika fel för det.
Att säga att det är ok bara för att det inte blir några påföljder är som
att säga att det är OK att köra bil stupfull, för så länge du inte åker dit
så blir det inga påföljder... det är fullkomligt skit samma att ingen kommer
spåra papprena man skriver ut, det är att man satt in möjligheten att
göra det som är felet. Och det är dessutom väldigt lätt att spåra vem som
köpt en viss skrivare... allt man behöver är serienummret på skrivaren, vilket
man troligen kan få från kodningen. Sen kollar man var skrivaren skickats,
till vilken butik och sen kan man kolla om den vart inne på sevice och i så fall
under vilket namn. Finns det inga servicepapper så kan man kolla på vilket
namn garantin står (om köparen tecknat extra garanti) eller om köpet gjordes med kort kan man kolla kortet. det finns massor av sätt att kolla...

Jag tror inte att det kommer bli som Knashatt säger om staten och arrestering.
Men grejen är att det finns en möjlighet till det. man har alltså dömt alla
som äger en skrivare där detta finns implementerat till potensiella förfalskare
eller andra brott... det är det samma som att säga att alla tyskar är nazister.
Totalt fel och helt otroligt korkat.

Nu är det så att vi lever i ett samhälle.
För att skydda dig mot brott så får du ta avkall på lite saker bla din personliga integritet.
Alternativet är att inte alls gör någon avkall på din personliga integritet, men då får du även dras med mycket mer brott mot dig.

Att leve i ett samhälle ger dig många rättigheter men också många skyldigheter.

Det är INGEN som dömer någon att dom är sedelförfalskare.
Men för att skydda DIG mot falska sedlar så får du stå ut med att talla lite på din personliga integritet.

Sedan så registreras inte serienumret på något sätt när du köper en skrivare i ett paket.
Det registreras inte heller till vilka affärer som dom skickas till.
Det kan däremot vara registrerat att dom har sålts till tex Sverige från tillverkaren men då får polisen ringa till tillverkaren i tex Japan och fråga vilka serienummer intervaller som har sålts till Sverige. Men troligtvis är inte ens detta registrerat för vanliga produkter som en skrivare för under 10 000 kr.

Och går en skrivare sönder och du går till en serviceverkstad så finns möjligheten att dom registrerar serienumret för att underlätta för servicen för dig för att få statistik på skrivaren om den går sönder igen.
Men då måste alltså polisen ringa till ALLA serviceverkstäder och fråga om dom har lagat en skrivare med just ett serienummer, och det finns många sådana verkstäder i Sverige.

Det är mycket svårt att spåra en sak som tex en skrivare via serienumret.
På mitt jobb på Carl Lamm registreras varje kopieringsmaskin i vårat serviceprogram innan den säljs till kund. Detta är för att våra kunder till 99% inte är privatkunder utan företag/kommuner som har serviceavtal.
Går deras maskin sönder så ringer dom in till oss och uppger serienumret och då får vi reda på vart maskinen står och all statistik på den.
Men detta är som sagt maskiner från 10 000 kr till 400 000 kr vi pratar om.

Köper du en skrivare på Siba så är det inte mycket som kan härleda till dig.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nu är det så att vi lever i ett samhälle.
För att skydda dig mot brott så får du ta avkall på lite saker bla din personliga integritet.
Alternativet är att inte alls gör någon avkall på din personliga integritet, men då får du även dras med mycket mer brott mot dig.

Att leve i ett samhälle ger dig många rättigheter men också många skyldigheter.

Det är INGEN som dömer någon att dom är sedelförfalskare.
Men för att skydda DIG mot falska sedlar så får du stå ut med att talla lite på din personliga integritet.

Det är precis de dem gör.
Om nån skulle tvinga dig att ha alkolås i din bil, trots att du alrdig ens tänkt tanken
på att köra påverkad, skulle inte du känna dig rätt förolämpad? visst kan det vara en
bra sak, men den påverkar också alla som är oskyldiga. man påtvingar de oskyldiga
en säkerhetsåtgärd de själva inte varit med att välja...
som sagt, jag skulle inte ha så mycket emot det, om de som bestämmt
att det skall vara så hade ryggrad nog att gå ut med det ordentligt.

När det gäller samhället så visst. Men jag har valt att leva i det, är jag inte nöjd kan jag flytta
när det gäller min skrivare har jag inte fått nått val, det har bara satt in det och inte sagt
nått om det. Visst kan jag köra svartvitt eller gammal skrivare eller what ever men det
betyder att de ändå stängt mig ute från i stort sett alla moderna skrivare med den kvalité
jag kanske vill ha/behöver.

I övrigt kan jag säga att om det finns ett serienummer på en produkt så
går den språra utan problem, man skall bara ha behörighet till det.
Från fabrik så registreras alla serienummer och vart de skickas, därifrån
går de igenom hela logistikkarusellen ut till butik och i varje stopp på
vägen så hamnar de i någon form av register eller databas.
det första som ens påminner om en svårighet med spårning är när en
kund köpt en vara kontant utan försäkring eller extra service och liknande.
och aldrig lämnat in den heller för den delen.
jag har själv tillbringat 3 veckor med att stå i ett lager och köra kartonger
med olika saker genom karusellen och jag vet att allting som går in också
kommer ut med exakta papper på var det kom ifrån och vart det ska.
(sen fick jag tack och lov köra trucken istället)
Och
skulle det vara så att man inte reggar varje individuell kartong så reggas
defenetivt kollit vilket det ändå finns papper på vilka maskiner som tillhör
just det kollit, även om de ligger på annat håll...

*Edit - Stavfel*

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Nu är det så att vi lever i ett samhälle.
För att skydda dig mot brott så får du ta avkall på lite saker bla din personliga integritet.
Alternativet är att inte alls gör någon avkall på din personliga integritet, men då får du även dras med mycket mer brott mot dig.

Att leve i ett samhälle ger dig många rättigheter men också många skyldigheter.

Det är INGEN som dömer någon att dom är sedelförfalskare.
Men för att skydda DIG mot falska sedlar så får du stå ut med att talla lite på din personliga integritet.

Sedan så registreras inte serienumret på något sätt när du köper en skrivare i ett paket.
Det registreras inte heller till vilka affärer som dom skickas till.
Det kan däremot vara registrerat att dom har sålts till tex Sverige från tillverkaren men då får polisen ringa till tillverkaren i tex Japan och fråga vilka serienummer intervaller som har sålts till Sverige. Men troligtvis är inte ens detta registrerat för vanliga produkter som en skrivare för under 10 000 kr.

Och går en skrivare sönder och du går till en serviceverkstad så finns möjligheten att dom registrerar serienumret för att underlätta för servicen för dig för att få statistik på skrivaren om den går sönder igen.
Men då måste alltså polisen ringa till ALLA serviceverkstäder och fråga om dom har lagat en skrivare med just ett serienummer, och det finns många sådana verkstäder i Sverige.

Det är mycket svårt att spåra en sak som tex en skrivare via serienumret.
På mitt jobb på Carl Lamm registreras varje kopieringsmaskin i vårat serviceprogram innan den säljs till kund. Detta är för att våra kunder till 99% inte är privatkunder utan företag/kommuner som har serviceavtal.
Går deras maskin sönder så ringer dom in till oss och uppger serienumret och då får vi reda på vart maskinen står och all statistik på den.
Men detta är som sagt maskiner från 10 000 kr till 400 000 kr vi pratar om.

Köper du en skrivare på Siba så är det inte mycket som kan härleda till dig.

ja eller om polisen gör en polis ransakan och hittar skrivaren ?

då är det väl det minsta man skulle oroa sej för. och du måste göra grova brott innan polisen skulle kolla upp skrivare. tex falska många sedlar

så länge pplisen inte gör det så äre omöjligare å hitta din skrivare än å räkna ut hela pi

Visa signatur