Compaq presario 8000 ----> Nytt chassi!

Permalänk
Geeks
Säljchef

Compaq presario 8000 ----> Nytt chassi!

Jo det är ju så att man sitter med en Presario 8000 ifrån Compaq.
Därav ligger man ju inne med lite begränsningar vad det gäller diskplatser m.m

Jag är kanonnöjd med min hårdvara och känner inte att jag behöver speciellt mkt bättre för tillfället. Dock behöver jag mer hårddiskutrymme samt någon 5.25 plats till.

Min fråga till er, är det någon som har erfarenhet av att plocka ut moderkort och hela faderullan ur detta ganska tråkiga chassi och installera det i ett nytt?

Hade helst sett att det också gick att byta upp sig lite vad det gäller nätaggregat!

Man har ju hört en del om att compaq gärna krånglar till med egna uppfinningar. Stämmer det även i detta fall?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

brukar vara nätaggen som är skumma men ska du ändå byta ska d väl funka fint..

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Geeks
Säljchef

Okej! Du vet inget hur det är med passform på distanser och dem bitarna? Det är inte så att dem har speciella passbilder eller några såna dumheter?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Nätagget går inte att byta, så länge du har kvar samma moderkortet.

Jag har haft ur mitt nättagg ur min Presario och det är inte samma mått som på vanliga nätagg. Tror inte du kan köpa nytt chassi, nätagget kommer inte att passa. Antagligen inte moderkortet för hålen heller....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endy
Nätagget går inte att byta, så länge du har kvar samma moderkortet.

Jag har haft ur mitt nättagg ur min Presario och det är inte samma mått som på vanliga nätagg. Tror inte du kan köpa nytt chassi, nätagget kommer inte att passa. Antagligen inte moderkortet för hålen heller....

han skulle ju köpa nytt nätagg? hålen på moderkortet borde ju ändå vara samma? brukar ju iofs finna en del olika sätt att sätta distanserna på i ett chassi men d ska nog passa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Geeks
Säljchef
Citat:

Ursprungligen inskrivet av endy
Nätagget går inte att byta, så länge du har kvar samma moderkortet.

Jag har haft ur mitt nättagg ur min Presario och det är inte samma mått som på vanliga nätagg. Tror inte du kan köpa nytt chassi, nätagget kommer inte att passa. Antagligen inte moderkortet för hålen heller....

När du säger att det inte är samma "mått" som på vanliga nätagg. Menar du storleken på själva aggregatet då? För det som är intressant är ju ifall det är standard atx 20 pins kontakt och att det sitter en P4 "4pins atx kontakt" på det..

Då borde jag ju kunna använda vilket nätagg som helst iom att jag endå tänkt byta låda.

Det som egentligen skulle sätta stopp för att jag skulle kunna byta chassi är hålbilden på moderkortet samt att moderkortet är special så att jag inte kan koppla in något annat nätagg än det som sitter i nu och att det nätagget har väldigt speciella mått vilket gör att det inte passar i en annan låda tex

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Jag har haft en Compaq som jag provade byta natägg på men när jag slog på den så pipade hela datorn.. så ja tror inte att du kan byta nätagg tyvärr.. men du kan ju prov men med risk för att ditt moderkort kan gå sönder..

Visa signatur

| XP 2700+ | Radeon 9600XT 256mb | 512mb RAM | Asus A7N8X-X | Antec Pluswiew 1000AMG | Antec TruePower 330W | Maxtor 240GB |

Permalänk

Det är bara nätaggen som är konstiga i stort sett alla compaq :/

Visa signatur

-: Crestron :-

Permalänk
Geeks
Säljchef

Det låter ju inte bra detta.. Men det är fortfarande ingen som riktigt svarat på vad det är som är konstigt med nätaggregaten. En sa att dem piper och en sa att dem hade fel mått?

Ingen som har lite mer ingående information?

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Vet inte vad ZetreX hade för Compaq, men min var en Presario 8200 och nätagget på den var inte i standardmått.

Permalänk
Medlem

Min Compaq är en 350Mhz.. så den är lite gammal :P.. men ändå. det gick inte att sätta dit ett ATX nätagg. för att 20pins kontakterna inte är likadana.. å det är inte samma mått på nätaggen heller.. å på mitt nätagg står det även "Replace with Compaq".. så då tror ja att det inte går att andvända något annat än nätagg gjort för compaq datorer.

Visa signatur

| XP 2700+ | Radeon 9600XT 256mb | 512mb RAM | Asus A7N8X-X | Antec Pluswiew 1000AMG | Antec TruePower 330W | Maxtor 240GB |

Permalänk
Medlem

hehe håller compaq fortfarande på med sånt här. Kommer ihåg när de lödde fast minnena på moderkorten.

Detta är iaf en bra anledning till varför man skall hålla sig ifrån märkesdatorer.

Visa signatur

sega arkad maskin med 2 analoga joyar 16 knappar, 30" monitor. Neo geo 6 slotars som dunkar ski**n ur din PC!

Permalänk
Medlem

Enda sättet är alltså det jag håller på med nu: Nytt nättagg, moderkort och chassi.

Permalänk
Medlem

Jo skulle nog tro att det är det bästa alternativet..

Visa signatur

| XP 2700+ | Radeon 9600XT 256mb | 512mb RAM | Asus A7N8X-X | Antec Pluswiew 1000AMG | Antec TruePower 330W | Maxtor 240GB |

Permalänk
Geeks
Säljchef

Har kunnat ta reda på att mitt moderkort är av denna typ: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/genericDocument?lc=en&cc=u...

Blazer (P4SD-LE)

Vad jag kan utläsa av sidan så är det ett vanligt ATX kort. Dock så hittar jag ingenstans det finns manualer osv till det. Problemet jag är rädd för är att det är "special" kopplingar på 20 pin även om det ser ut precis som en vanlig 20 pinare samt att det är någon special lösning med strömknappar, cs speaker, HD led osv...

Jag har hört från annat håll att Compaq slutat göra speciallösningar runt 2000. Någon som kan verifiera?

Tack för era råd hittils men ZetreX tex har en betydligt äldre version än den jag sitter på, så jag vill gärna ha lite mer kött på benen.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

Tveksamt att det är ett sånt moderkort du har, det är ju ddr ram på den och sata? såna gjordes inte för 3 år sen till Compaq. Eller din dator kanske inte är så gammal?

Permalänk
Geeks
Säljchef

Nej det är en 8000 serie.. Lyckades luska ut att det är en 8650se. Satt på jobbet när jag startade tråden och hade inte så mkt att gå på där!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem

jaha, du har en 8650... min är ju något äldre, 8200. Vet faktiskt inte hur nätagget ser ut på en sån, inte hört något om att det skulle ha ändrat än idag det där med att följa standarder.

Permalänk
Geeks
Säljchef

Så nu har jag vad jag kunnat se och läsa mig till kommit fram till att detta bör gå! Jag har införhandlat mig ett Aspire X-plorer då det låg vettigt i pris och hade lagom med platser.

Byter ut 80 millimetaren i baken till en 120 mm CM Ledfan silent, smäller in 2 st 80 millimeter ADDA i fronten och trycker endast i rundad kabel av märket Cooler Master ( Förutom en sata kabel)

Nätagget blir ett Atrix 500W då det bör täcka mina behov. Eftersom jag inte kommer att lasta det något ohyggligt är jag inte heller rädd för ljudvolymen.

Skall försöka smälla upp lite bilder om det finns något intresse för att se denna lite smått färdigmoddade låda få inanmäte ifrån en Compaq. Detta blir dock inte förrens mot kvällen/natten pga jobb.

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Inaktiv

okej!! jag hoppas det går bra för dig... annars vore det ju surt

Permalänk
Geeks
Säljchef

Ville bara informera om att det gick alldeles utmärkt!

Visa signatur

Emil Hallestad
Mediasäljare, SweClockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kalledoo
Jag har hört från annat håll att Compaq slutat göra speciallösningar runt 2000. Någon som kan verifiera?

Gissningsvis ja, eftersom det inte ens då var kostnadseffektivt.

Till exempel slutade IBM i stort sett med det i sina PC-datorer runt -97/98 någon gång, och hade helt och hållet gått över till standardkomponenter 2000/2001. Andra tillverkare bör ha slutat ungefär samtidigt.

Permalänk
Medlem

blev det några bilder ?

Är nämligen precis på G att även jag flytta över allt ifrån en 8780SE
till nytt chassi med nytt Nätagg. + en del extra fläktar !