Visa ditt *nix skrivbord här!

Permalänk
Inaktiv

@McEdvin: För att installationen gjordes innan Solus 3 släpptes så den har aldrig kört på linux-current, har bara varit lat och inte orkat kolla upp om det behövs något extra tweakande för att byta över till -current från -lts. Men det här är väl en så bra tid som någon annan att få tummen ur och göra det
Jag som även håller till mycket i Debian-land saknade en hel del grejer i början, men nuförtiden kan jag inte komma på ett enda paket jag saknar.

Permalänk
Medlem

@sleepyoh: tack!
systemd-analyze

Jag tycker det är snabbt iaf betydligt snabbare än som nyköpt med windows 10 pro!!

Permalänk
Medlem

@anon37058: jag förstår Ja i nuläget finns det inget konkret som jag saknar, det är mest att jag vet att jag har lite mer tillgängligthet på en debian/arch-distro. Dock så tror jag att Solus bara kommer expandera sin repo mer och mer så när det kommer nåt paket jag behöver som i nuläget inte finns i solus så är det säkert tillagt. Speciellt iom intåget av snaps

Permalänk
Avstängd

Fluxbox Fluxbox Fluxbox!!!

Tema-filer: https://github.com/xexpanderx/cilia

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Emacs är den bästa skrivbordsmiljön, och en helt ok editor också!

Visa signatur

Arbets- / Spelstation: Arch Linux - Ryzen 5 3600 - RX 7900 XT - 32G DDR4
Server: Arch Linux - Core i5-10400F - 16G DDR4

Permalänk
Medlem

Arch med i3 gaps

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolor:

AdBlock Plus? Vad är du för vilde?

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

AdBlock Plus? Vad är du för vilde?

Kan man undra Har inte följt med utvecklingen eller varför man ska undvika denna.
Tog bara det som funkat för mig sen typ 2010.
Vilka bättre alternativ finns det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dolor:

Kan man undra Har inte följt med utvecklingen eller varför man ska undvika denna.
Tog bara det som funkat för mig sen typ 2010.
Vilka bättre alternativ finns det?

Det som är mest poppis idag är uBlock Origin. AdBlock Plus fick en del kritik efter att annonsörer kunde betala för att AdBlock Plus skulle vitlista deras reklam. Efter det kom uBlock, men utvecklaren övergav projektet och någon annan tog över det och började mjölka pengar via projektet (det blev visst lite drama även där - skräll). När skaparen senare kom tillbaka forkade han sitt egna projekt under det nya namnet uBlock Origin.

uBlock Origin är också open source och du hittar det här: https://github.com/gorhill/uBlock/.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Inaktiv

En gammal bärbar med Arch som inte används jättemycket. Försökt härma Ubuntu 17.10 lite eftersom jag kör det på min stationära.

Permalänk
Medlem

@Hund: Tack för svaret! Ska definitivt kolla in det

Permalänk
Medlem

Inget speciellt, men första desktopen som jag tycker flyter och ser Ok ut.

DE: Gnome3
Ikoner: paper-theme
Extensions: Dash to Dock, KstatusnotifierItem
ShellTheme: OSX-Arc-Shadow
ApplicationTheme: OSX-Arc-Darker

Windows tycker jag har bra flyt, men kan inte använda det för att göra de saker jag håller på med effektivt. macOS vet jag inte vad som hänt med. Tycker det är laggigt och inte alls samma flyt det var för några år sedan.

Skrivbord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hund:
Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

En gammal e4400 kan också, med det inbyggda grafik-chippet och Vga till min skärm från moderbrädan

https://minfil.org/W6v8kbd8b0/core2duoxfce4archlinux.png

Tråkigt som tusan att köra tyngre som plasma/gnome, men xfxe4 fungerar ok, jag ogillar ede/liri/lxqt/lxde/i3/awesome och alla dom, openbox fungerar fint över ssh, mate/cinnamon är inte dåliga, men nej helst inte här. Xfce4 allokerar 270mb ungefär, räcker fint med 4gb ram för alla vardags sysslor bortsett från spel :=)

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk

Gjorde äntligen bytet till Linux på min laptop! Var från början tänkt att jag skulle köra Manjaro med i3, och efter 3 timmars krångel (var ute och cyklade, samt höll på med julbak) så fick jag igång det. Dock när det väl var igång så hade jag svårt att vänja mig, och kände att det inte var något för mig. Har kört Mint innan på en annan dator, vilket jag gillade och tyckte Xubuntu lät spännande! Drog igång det och har funkat hur bra som helst hittills! Är fortfarande väldigt ny med Linux, så lär mig fortfarande. Har ändrat om lite, men känner att jag nästan varje gång jag startar vill ändra något mer haha. Har gått i tankarna att lägga till en conky och kanske byta ut Plank mot en dock istället, men får se när det händer.

Kul grej btw, är lite av en tradition att mina laptops får ett namn från ett föremål i köket. Den förra hette t ex Mandelmassa

Permalänk

Dual-bootar till W10 när jag spelar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Fluxbox.

För filer se här: https://github.com/xexpanderx/WFlux

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Inget särskilt här..håller det gärna ganska enkelt och "rent"

Xubuntu 17.10 standardinstall med orginalkärnan.
Sedan en del bloat och onödiga paket bortrensat.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Fluxbox.

Visa signatur

Dator: i7 4960x | 32GB RAM | Asus Rampage IV Formula | GTX 1080
OS: Slackware 64-bit current + multilib

Laptop: HP Elitebook 6930p | 8GB RAM | 211GB SSD RAID 0 | 256MB AMD Radeon HD 3450/3470 | Intel Duo T9900 @ 3.06GHz
OS: Slackware 64-bit 14.2

Permalänk
Medlem

Ny (ish) dator, ny installation.

DE: Gnome 3
Terminal: terminator
Shell: oh my zsh
tema: arc-darker https://github.com/NicoHood/arc-theme
ikoner: Obsidian-gray-light
Gnome-extensions: Dash-to-dock

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

väldigt fina skrivbord, man blir lite sugen men jag är tvungen att använda ms office (openoffice etc håller inte för mig) och har haft svårt att migrera till linux de hundra gånger som jag har försökt pga av vana, nätverkseffekt och initiala hinder

Permalänk
Skrivet av Ragin Pig:

https://preview.ibb.co/cJMGNc/scrn_Shot_Busy.png
https://preview.ibb.co/ezR5Fx/base_Scrn_Shot.png

Ny (ish) dator, ny installation.

DE: Gnome 3
Terminal: terminator
Shell: oh my zsh
tema: arc-darker https://github.com/NicoHood/arc-theme
ikoner: Obsidian-gray-light
Gnome-extensions: Dash-to-dock

Supersnyggt! Grymt tema, verkligen.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Det var ett tag sedan sist.

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem

Linux mint 18.3 med mate desktop.
Notera åldern på denna laptop (bios version)

Har haft den ett tag, men blåste nytt liv i den igår och satte in en SSD. Den startar väldigt snabbt nu Är också uppgraderad med 4gb ist för 2gb, och 2.2ghz Turion ist för 1.9 sedan tidigare.

Använder den som slösurf-i-soffan dator och ungarna spelar små skitspel på den.

Tycker det är trevligt när man kan ha nytta av gamla grejer fortfarande.

Desktopen

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peter77:

Linux mint 18.3 med mate desktop.
Notera åldern på denna laptop (bios version)

Har haft den ett tag, men blåste nytt liv i den igår och satte in en SSD. Den startar väldigt snabbt nu Är också uppgraderad med 4gb ist för 2gb, och 2.2ghz Turion ist för 1.9 sedan tidigare.

Använder den som slösurf-i-soffan dator och ungarna spelar små skitspel på den.

Tycker det är trevligt när man kan ha nytta av gamla grejer fortfarande.

Desktopen

Tufft! Jag pensionerade precis min mediadator/server från 2008 då moderkortet började ge upp och en sticka blivit dålig. Jag hade annars haft kvar den på obestämd tid. Med en modern SSD var den väldigt pigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Spara på minnen, inte saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hund:

Tufft! Jag pensionerade precis min mediadator/server från 2008 då moderkortet började ge upp och en sticka blivit dålig. Jag hade annars haft kvar den på obestämd tid. Med en modern SSD var den väldigt pigg.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah, tråkigt när prylarna går i graven
Jag har nog haft extrem tur och få tag på en laptop som knappt är använd.

Gav 250kr för den Den måste ha legat mest, för batteritiden var fortfarande 2 timmar mot ca 2.5 från fabrik.

Ibland gör man klipp. Köpte den för ett år sedan.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem