Permalänk
Medlem

Potatiskanon

Eftersom jag skall söka medlemskap i Kemistklubben vif Åbo Akademi så måste jag uppfinna någonting för att få komma med.

Jag har redan skaffat alla delar, kondensatorer och dyligt (enligt någon annans ritning, hette väl mach II eller nåt).

Det enda jag nu egentligen funderar över är var jag skall placera tändningen. Var gnistan skall "gå" så att säga. Jag tycker att det vore vettigast att ge gnista mitt i röret och inte längst bak p.g.a att då blir antändningen mest explosiv med tanke på att den då får tillgång till mest obränd butan snabbast. Det är ju gaser det handlar om, har jag inte rätt?

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Inaktiv

mjoo dedt låter trovärdigt faktiskt... men kan du inte visa en ritning hur den är byggt osv.. det vore lite lättare då att se vart som borde vara den optimala positionen för tändningen

Permalänk
Medlem

jag har min tändning mellan två nålar i min potatispistol, jag placerade dem i mitten på tändkammarn.

Visa signatur

<3

Permalänk
Medlem

sa du inte att du skulle uppfinna något? då ska du väl inte bygga efter annans ritning?

Visa signatur

||Fractal Design Define r4||Intel i7 4770K @ 4200mhz||Sapphire Radeon R9 290 + Gigabyte windforce R9 290 Crossfire ||Cooler master hyper 212 evo||MSI Z87-G45 GAMING ||Crucial Ballistix Sport 16GB 1600MHz||OCZ arc100 240gb||Seagate Barracuda 7200 1tb||Evga supernova g2 850w||

Permalänk
Medlem

Jo det stämmer ju, Refused. Men det är mera som en lekfull uppgift. Med en sådanhär "uppfinning" är jag någ nog kung i klubben för ett år eller nåt. Folk brukar typ fixa nya etikett till någon vodkaflaska, där det står - Format C: - på etiketten i stället för Finlandia.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload0/kanon.JPG

och bilden såklart, mina paint skillz är 1337 som det heter. Jag kan spänna upp ett par bilder på bygget när jag rotar fram digitakameran senare ikväll.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Inaktiv

:DDDD hur har du byggt en grej som genererar 36000 V ???? det låter maaaffigt hur feta gnistor får du av den egentligen??
jo men det där ser bra ut... vart ska du ploppa ner potatisarna då? för mythbusters skulle bygga nått sånthär har jag för mig men dom hade tändningen längre bak har jag för mig.

Permalänk
Medlem

Hehhe njaa jag har för mig att kretsarna genererar typ 5 KV eller nåt liknande.

Jag byggde först en protyp förbränningskammare av två stycken ihopskarvade PET flaskor med tändningnen där bak. Jovisst den fungerade ganska bra men man vill ju alltid maxa. Man är ju överklockare för fan ;-). Nå angånde tändningne så kan man ju tänka sig att i och med att man sätter tändingnen där bak så rör sog "eldvågen" i samma riktning som potatisen kommer att få och därför är effektivare än att ha tändningen i mitten. MEN jag tror inte detta inverkar i någon större utstäckning just pga av att det handlar om gaser. Därför antar jag att iom att man sätter tändningen i mitten åstadkommer man en snabbare förbränning och uppnår därför ett högre gastryck.

Understödes?

Visa signatur

DN1D

Permalänk

jo sen var inte deras en potatis kanon utan en kyckling kanon!:D

Visa signatur

"Ta 1x kedja surrad runt 2 individers fötter, 2x dremel och 1x bord + massa prylar släng in ett par skruvade hjärnor och whooops så har vi Wolverin och Mig fastkedjade på DH.." Citat - GoTall

Permalänk
Inaktiv

hehehe just d nästan samma sak lr?? *-) okej nigle.. det låter som det stämmer det där faktiskt när man funderat en stund på det

Permalänk
Medlem

om jag inte minns min kemi fel
så antänder väl inte gaser lika bra vid för hög koncentration...
De skall väl blandas ut med luft till en viss mängd innan de når
gränsen där de antänds bäst. Detta borde ju göra att det inte
är så lyckat att sätta tändningen där gasen är som tätast
utan en bit därifrån...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Gasen är väl iinte tätare i miten heller, och han blandar väl lagom med syre i gasen för att få bra fjutt på't. Vet dock inte om det spelar ngn roll om man tänder i mitten lr inte, huvudsaken är väl att allt har brunnit innan potäten är ur röret, som ju är ganske långt.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk

Det handlar väl rätt så mycket om själva utformingen på förbränningsrummet..? Kolla på alla fina amerikanska muskelbilar från 60-70 talet med hemi motorer.. Inte för att det inte fanns motorer utan hemisfäriska förbränningsrum som gick bra men hemimmotorer både låter och går goare

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Jag har placerat min tändning mitt i kammaren. Det fungerar bra. Gjorde lika dant med våran modell som vi svetsade ihop, då gängade vi i ett tändstift i kammaren... funkar skitbra...

Visa signatur

I<Cross>I

Permalänk
Medlem

jag sa aldrig var han skulle sätta tändningen.
bara att (om jag inte har fel) det inte är så
bra att sätta den precis där butangasen kommer
in i kammaren. Jag har bara byggt små avfyrningsramper
för typ golfbollar o sånt men dem gick på treyckluft och inte
förbränningskammare så jag vet egentligen inte var det
bästa stället att ha tändningen på är, bara var det är
mindre bra, under färutsättning att jag inte har fel då.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Kom ihåg nu att vi vill ha en film på "Potatiskanon-In-Action" sen också

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Medlem

Funkar bra att sätta en vanlig Piezokristall från en cigarett-tändare ungefär i mitten på kammaren och köra med hårspray. Skjuter en apelsin ca 50-70m. Två sekunders sprayning i en kammare på ca 3 liter.

Permalänk
Medlem

Färdig, skjuter bra som attans. jag var rädd som fan när jag skulle skjuta medd lite tyngre laddningar. Har tyvärr inga bilder "in action" men har några bilder på när jag bygger. Glömde såklart att fota när jag byggt den färdig pga segerruset Nå jag lova fixa video till söndag.. och jag lovar den är FET.

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

Bästa alternativet tycker jag är i botten av tändkammaren,
ett hål i sidan försvagar röret ganska kraftigt.

Vill du ha mer skjuts, blanda i ett par delar syre.

Visa signatur

Det hemska med att bli klokare är att man tyvärr inser hur lite man egentligen vet!
Everything good in life is about nitrous compounds. I mean: liquid nitrogen-Fun with CPUs! Nitromethane-Gets 5000HP from 8 litre engine! Nitrous oxide-A laughing matter! Btw, 78% of the atosphere contains pure nitrogen!!! That's probably why you are smiling now!

Permalänk
Medlem

Okej, kan nån förklara för mig vad en potatiskanon är bra för?
Det verkar vara flera som har byggt dylika manicker. Själv har jag aldrig hört talas om det förr. Skjuta potatis? Trams!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Okej, kan nån förklara för mig vad en potatiskanon är bra för?
Det verkar vara flera som har byggt dylika manicker. Själv har jag aldrig hört talas om det förr. Skjuta potatis? Trams!

Trams? Historiskt sett så har den används under ett världskrig då en stad blev belägrad, tror det rör sig runt rumänien eller om det var polen, ww2.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk

man kanske borde ge sig på att bygga en som skuter golfbollar ist.... lr den kanske skulle bli lite väl livsfarlig då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
man kanske borde ge sig på att bygga en som skuter golfbollar ist.... lr den kanske skulle bli lite väl livsfarlig då...

Du bara potatiskanon är farligt:D Men det skulle vara cool, undra hur många m/s och jole det blir ut av golfbollar?:D

Visa signatur

Intel core 2 duo e6850 @ 4448Mhz, Asus P5E3 WS PRO, Corsair TWIN3X 1600MHz, XFX GeForce 8800GTX

Permalänk

får kolla imorn om jag har nå järnrör hemma som passar till golfbollar.... btw hur stort "glapp" får det va mellan golfboll/potatis å röret?

Permalänk

Limecarter: Enligt myhtbusters, så lite som möjligt, men nån mm annars är det risk att den typ fastnar..

Edit: Stavfel.

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk

ok då blire till å kolla vilka rör hemma som en golfboll just klarar av att passera...

Permalänk
Medlem

Finns en massa tips på http://www.spudtech.com/.

Det är farliga leksaker (men jävligt roliga) så ta det lugnt.

Permalänk
Medlem

Internet har varit nere i ett par dagar nu så jag har inte kunnat sätta upp bilderna som jag lovat.
Tyvärr har jag inga bilder på kanonen in action för jag blev som sagt så till mig när den väl var färdig. Men jag skall skjuta mera med den senare i veckan.
Specsen är typ 4,7 liters bränkammare som jag eldar med butan i. Och gnistan är väl typ 3-3,5 tusen volt.

Här e iaf ett par bilder.

http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_0560.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_0561.jpg
http://upl.silentwhisper.net/uplfolders/upload8/IMG_0562.jpg

Ps.. Polarn ville också vara med på ett hörn Ds.

Det som ger mig mest ståfräs är ljudet och eldlågan från pipen vilken är enorm!

Visa signatur

DN1D

Permalänk
Medlem

Vart får man tag på gasen ifrån..?

Visa signatur

(OSkar000) Morn\: jag trodde du såg ut som en liten ful skäggig nörd

Permalänk
Medlem

Häftigt är ordet!!
Kul grej det där. Har sett liknande på nätet tidigare. Bra att du inte vågar ladda för mycket. Kemi är farligt, även om man vet vad man gör.

Gas kan du ta från tändar påfyllnings flaska eller hårdspray som tidigare nämnt.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk

De heter ButäteBazoooka

Visa signatur

amd64@vatten, no more. Mini-itx.
Min kompis är överkluckad.