Permalänk

Krångel med nätverk

Jag har problem med mitt nätverk. Det har funkat tidigare, men gör det inte längre. Datorerna har varit åtskillda ett tag, och jag har även gått från adsl till comhem under tiden.

Till min dator har jag comhem kopplat genom en switch. Det funkar fint. Men när jag nu försöker ansluta den andra datorn, så funkar det inte. Den datorn känner att nätverkskabeln är i, och lampan på switchen lyser. Men jag får ingen kontakt med min dator. Tänkte först att det kanske är fel på nätverkskortet, så jag stoppade i ett annat i stället. Men det gjorde ingen skillnad. Denna dator hittar inte nätverket hemma hos en kompis heller, och jag har förstås installerat om XP.

Min dator funkar som sagt bra med switchen och comhem. Men det är något kaiko med nätverksgrejerna på den. Jag har två anslutningar, vanligt nätverk och 1394 som jag antar är firewire. Kontakterna på baksidan ser likadana ut? Men hur som helst, om jag försöker konfigurera nätverket så tror datorn att internet kommer via nätverkskortet, och att resten av nätverket är anslutet till 1394. Jag har bild på det här. Dessutom kan konfigurationen aldrig avslutas, det blir något fel men det står inte vad.
Så jag testade att avinstallera 1394, och då gick det plötsligt att konfigurera nätverket igen. Dock så installerade 1394 sig igen automatiskt när jag fick starta om daotrn direkt efter konfigurationen. Men inte fick jag någon kontakt med den andra datorn för det, trotts att konfigen gått hela vägen.

Det är lite rörigt, jag vet... Men vad anser ni att jag skall göra för att få till nätverket? Jag vet inte riktigt var jag skall leta efter felet. Nätverk är inte direkt min starka sida om man säger så. Har ni någon idé, kanske något tips om vad jag skall testa? Alla svar uppskattas. Båda datorerna har ju funkat fint i nätverk förut.

Permalänk
Medlem

du skall nog försöka att lära dig att fixa nätverket "manuellt" utan xp's konfigurator genom att börja med att högerklicka på "mina nätverksplatser" och välja egenskaper sen kan du pilla lite med korten där

fast anledningen till att du inte får internet tror jag är att du bara får en ip av comhem, alltså kan bara en dator vara ansluten mot internet.

det du får göra då är att köpa en router istället för switchen

Permalänk

Men borde inte datorerna hitta varandra i alla fall? Även fast inte uppkopplingen går att dela på?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Men borde inte datorerna hitta varandra i alla fall? Även fast inte uppkopplingen går att dela på?

det brukar alltid blir strul det där, den ena datorn får ju en extern ip ut mot internet och den andra får nog troligtvis en egen intern tilldelad sig när den inte får någon från modemet.

så jag tror att igentligen borde det väl fungera... men det gör det aldrig
du kanske kan pinga den andre datorn? fast windows fildelning är ju ett helsike att få å fungera

Du skulle ju kunna sätta i ett till nätverkskort i den datorn som har internet och dela ut det till din andre. så kör jag just nu

Permalänk

Jag har forskat lite, och det visade sig att jag redan har två nätverkskort i datorn. Vanligt 100mbit samt gigabit. Kan jag koppla en korskopplad kabel från gigabiten till den andra datorns nätverkskort som är ett vanligt 100mbit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baalzamon
Jag har forskat lite, och det visade sig att jag redan har två nätverkskort i datorn. Vanligt 100mbit samt gigabit. Kan jag koppla en korskopplad kabel från gigabiten till den andra datorns nätverkskort som är ett vanligt 100mbit?

ja det kan du göra, sen så kan du kolla i FAQen hur man ska ställa in det

Permalänk

Rotade fram ett gammalt nätverkskort som jag hade liggande, och nu funkar det!

Tackar så väldigt mycket, du skulle bara veta hur glad jag är nu!