Permalänk
Medlem

trafik genom switch

Det är så att vi ska lana här hemma på 6 personer, alla ska kopplas in i en switch och vidare till mitt bredbandsjack där min ISP ska dela ut 6 separata IP'n. Den här lösningen låter kanon då vi även ska lira mmorpg och slipper således krångla med en router.

Angående switchen, kommer vi råka ut för problem när vi spelar inom nätverket att trafiken går ut i min ISP's stadsnät eller den kortaste vägen genom switchen bara? Känns ju onödigt om den ska studsa runt hela Gävle när vi sitter i samma rum

Permalänk
Medlem

Det beror på vilken teknik som ISP'n använder.

Är det B2 så finns det en chance att trafiken "studsar" på B2's router.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

ISP'n är Gavlegårdarnas fastighetsnät(www.gavle.to) vet bara att vi har ett internt nät i Gävle med 100mbit mot varandra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
ISP'n är Gavlegårdarnas fastighetsnät(www.gavle.to) vet bara att vi har ett internt nät i Gävle med 100mbit mot varandra.

det va lyxigt...
risken är nog rätt stpr att eran "lokala" trafik går genom din isps gateway tyvärr.... ni kan ju sätta upp extra interna ip på era nätverkskort så går det lokalt med alla säkerhet...
är du hundre på att ni får 6ip? (det är klart att det inte är omöjligt, men ovanligt).

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Hedersmedlem

Om de har samma nätadress på alla datorer (vilket inte 100% kan garanteras om ni blir tilldelade via ISP:ns DHCP-server) så ska de ju inte gå till någon gateway, utan skickas direkt till rätt MAC-adress som switchen håller reda på. Dvs det går inte utanför er switch.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Om de har samma nätadress på alla datorer (vilket inte 100% kan garanteras om ni blir tilldelade via ISP:ns DHCP-server) så ska de ju inte gå till någon gateway, utan skickas direkt till rätt MAC-adress som switchen håller reda på. Dvs det går inte utanför er switch.

Om dom inte tillämpar samma trix som B2:(

/H

Visa signatur

I can explain it for you, but I can't understand it for you
R.I.P Bijan - Vila i frid du lilla hustomte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Om dom inte tillämpar samma trix som B2:(

/H

Och jag som inte vet vad B2 tillämpar för trix, vad är det då för trix?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hiker
Om dom inte tillämpar samma trix som B2:(

/H

har chello lan o dem kör samma skit här vilket dem flesta isp med lan tjänser brukar göra tyvärr.... har nåt o göra med att man inte ska kunna komma åt sina grannar o visevärse men det ska gå lösa på nåt annat sätt också har jag för mig men varför skulle ens isp bry sig om det....

när jag ahr frågat så säger dem att det ända jag kan göra är att sätta upp en router.. men vad fan ska jag med flera ip till då.. jag betlar ju för att få fler ip :S

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Och jag som inte vet vad B2 tillämpar för trix, vad är det då för trix?

http://bbbfaq.gunnard.se/index.php/100%20Mbps%20mellan%20mina...

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s____87
det va lyxigt...
risken är nog rätt stpr att eran "lokala" trafik går genom din isps gateway tyvärr.... ni kan ju sätta upp extra interna ip på era nätverkskort så går det lokalt med alla säkerhet...
är du hundre på att ni får 6ip? (det är klart att det inte är omöjligt, men ovanligt).

Ringde och frågade supporten om dom kunde släppa ett par extra IP'n tillfälligt ett par dagar, dom brukar vara mycket tillmötesgående och trevliga

Men detta borde ju betyda att jag vi inte kommer åt varandras datorer genom nätverket, fildelning och LAN inställningen i spel.. ingen som har något bra förslag hur det kan lösas på bästa sätt? tycker som sagt att slippa router och få egna IP'n till alla är kanon.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Ringde och frågade supporten om dom kunde släppa ett par extra IP'n tillfälligt ett par dagar, dom brukar vara mycket tillmötesgående och trevliga

Men detta borde ju betyda att jag vi inte kommer åt varandras datorer genom nätverket, fildelning och LAN inställningen i spel.. ingen som har något bra förslag hur det kan lösas på bästa sätt? tycker som sagt att slippa router och få egna IP'n till alla är kanon.

mycket generöst av dem..

tyvärr så låter det som att du blir tvungen att använda en router... eller att du tilldelar datorerna i fråga ett extra internet ip. men det får vi ta i eftermiddag för nu har jag bråttom..

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Medlem

se till att ha samma arbetsgrupps namn på datorerna kanske... enklast för att köra fildelning kan ju vara att slå igång en dc hub kanske.... och vi som har detta nät får 5 ip adresser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ampa69
se till att ha samma arbetsgrupps namn på datorerna kanske... enklast för att köra fildelning kan ju vara att slå igång en dc hub kanske.... och vi som har detta nät får 5 ip adresser.

5 IP är standard ja, men dom är mycket tillmötesgående om man av nån anledning skulle behöva fler.

Pratade förövrigt med supporten idag och han sa att använder vi en switch så kommer ni kunna se och browsa alla datorer i lägenheten till det bredbandsjacket som switchen är kopplad till, det enda vi inte kommer åt är grannar och resten av datorerna i nätet. Så förutsatt att han har någorlunda koll så kanske det löser sig endå.

Så tack alla för hjälpen (:

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
5 IP är standard ja, men dom är mycket tillmötesgående om man av nån anledning skulle behöva fler.

Pratade förövrigt med supporten idag och han sa att använder vi en switch så kommer ni kunna se och browsa alla datorer i lägenheten till det bredbandsjacket som switchen är kopplad till, det enda vi inte kommer åt är grannar och resten av datorerna i nätet. Så förutsatt att han har någorlunda koll så kanske det löser sig endå.

Så tack alla för hjälpen (:

Ok. Då låter det ju som de inte kör med "trix" som B2 har. Annars handlar det om att i anvancerade egenskaperna för TCP/IP ställa in fler IP-adresser, då ta en svart (privata adressområden, typ 192.168.x.x) och att datorerna då bör accessas via IP:et.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
5 IP är standard ja, men dom är mycket tillmötesgående om man av nån anledning skulle behöva fler.

Pratade förövrigt med supporten idag och han sa att använder vi en switch så kommer ni kunna se och browsa alla datorer i lägenheten till det bredbandsjacket som switchen är kopplad till, det enda vi inte kommer åt är grannar och resten av datorerna i nätet. Så förutsatt att han har någorlunda koll så kanske det löser sig endå.

Så tack alla för hjälpen (:

om det är så vilket det BORDE vara över allt tycke man så ser det lovande ut!

Visa signatur

Chassi: BIGTower. CPU: Intel P4 3.0Ghz @ 3,9Ghz (30% överklock). RAM 1024 MB ddram Kingston (400Mhz). Moderkort: ASUS P4P800-E Deluxe. HDD: Div. hdd:s (3,9TB ATA100-133) Grafik: ATI X850XT. Ljud: SB Live 5.1. Skärm: Samsung SyncMaster 1200NF 22"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ok. Då låter det ju som de inte kör med "trix" som B2 har. Annars handlar det om att i anvancerade egenskaperna för TCP/IP ställa in fler IP-adresser, då ta en svart (privata adressområden, typ 192.168.x.x) och att datorerna då bör accessas via IP:et.

?? Menar du att det går att ha flera IP-adresser på samma nic?

För övrigt förstår jag inte varför du inte helt enkelt använder dig av en router.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommy_yong
?? Menar du att det går att ha flera IP-adresser på samma nic?

För övrigt förstår jag inte varför du inte helt enkelt använder dig av en router.

Ja det går.

Han vill använda de 6 st externa adresser han fått.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommy_yong
?? Menar du att det går att ha flera IP-adresser på samma nic?

Ja.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Re: trafik genom switch

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Angående switchen, kommer vi råka ut för problem när vi spelar inom nätverket att trafiken går ut i min ISP's stadsnät eller den kortaste vägen genom switchen bara? Känns ju onödigt om den ska studsa runt hela Gävle när vi sitter i samma rum

Jag lanar varje dag med mina kompisar som sitter 15min bort. Nästan alla stadsnät i västerbotten är ihopknuttna till en punkt i umeå som kallas norrnod. I och med denna knutpunkt har jag 100/1000Mbit till alla min vänner som sitter med fiber inom västerbotten än vilken ISP de använder sig utav. Det blir inte riktigt LAN, men all trafik routas endast inom knut-punkten och inte hoppar runt i hela sverige. På sådant sätt blir det tok billigt för de ISP:er som utbyter trafik inom nätverket.

Tycker du det känns onödigt? då har du helt fel uppkoppling, eftersom stadsnät är uppbyggd på att information inom stadsnätet ska flöda snabbt/fritt, inom stadsnätet blir det inga utgifter eftersom det är ett enda STORT LAN.

Jag kan hålla med dig om att det känns konstigt från en början. Bara börja vänja dig, ta fördel av vad ett stadsnät erbjuder dig.

Det går ju att diskutera vidare men har du ett bra stadsnät som inte är överbelastat så fungerar det ungefär så här. Var inte rädd för trafiken inom stadsnätet.

Visa signatur

...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Ja.

Att det går att ha flera ip adresser på samma kort kan jag hålla med om. Men det jag menade var samtidigt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tommy_yong
Att det går att ha flera ip adresser på samma kort kan jag hålla med om. Men det jag menade var samtidigt?

Inte samtidigt som DHCP-klienten är aktiverad för nätverkskortet. Men annars går det att ha flera om man kör med statiska adresser.
Så om de nu skulle behöva ha de svarta adresserna när de fått sina vita adresser av ISP:n så får de väl skriva ner exakt vad de fått och ställa in det manuellt (om lånetiden för IP-adresserna är tillräckligt långa så de kan köra "statiskt" utan att det märks under denna begränsade tid), då ska det inte vara några problem att ha flera IP:n samtidigt.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Alltid ska man lära sig något nytt