Timmlön vid programmeringsjobb?

Permalänk

Timmlön vid programmeringsjobb?

Hejsan!

Gjorde mitt Ex-jobb åt ett företag i våras/sommras, dom har nu kommit igång och börjat använda programmet som jag konstruerade. Nu vill dom ha små buggfixar och vidare utveckling av det. Vad tycker ni att jag ska ta ut för timmlön efter skatt?

Vad tar professionella programmerare ut för timmlön efter skatt?

P.S Pengarna kommer att skattas innan jag får dom.

Visa signatur

*** Signaturen raderad på grund av för många rader. Läs forumreglerna. /xphaze

Permalänk
Medlem

Det där svänger något otroligt med massor av relevanta faktorer, såsom progammets kvalitet, ditt track-record (erfarenhet), hur värdefullt programmet är för dem osv... Hur lång tid du lägger ned kan också vara intressant för ett konsultjobb... Ett jobb på en timme tar man ofta mer betalt för i förhållande till tid än något man ska arbeta med i 80h osv...

Men någonstans runt 300kr/h (och uppåt) skulle kanske vara ett utgångsläge...?

(Ah, jag börjar bli trött nu känner jag... yrt...)

Permalänk

mellan 600 och 900kr/h skulle jag säga.. netto alltså...
200kr före skatt är INGENTING.. det kan du inte ta..

Permalänk
Medlem

björn var inte blyg med prissättningen för första jobbet
- Nä, men sure... 200 var faktiskt för billigt....

Permalänk

Spelar ingen roll.. det finns typ ingen korrelans mellan låga debiteringar och mer uppdrag...

Permalänk
Medlem

Får faktist hålla med börne.
Det spelar ingen roll om det är första eller 499:e gången du har fått ett progg jobb.
Skapar du ett program som jobbet blir nöjda med, och dem kräver underhåll och buggfixar så är det som vilken gång som helst, struntsamma om det är 1:a 6:e 99:e osv osv. Jobb är jobb.

Permalänk
Medlem

Beror ju på en mängd olika faktorer, handlar det om fast anställning eller konsult likande tjänster?
Du kan ju knappast begära att få lika mycket betalt som professionella programmerare med lång erfarenhet, utan du borde vara i samma löneliga som "junior-level programmer" tills du jobbat några år i branschen. Hur mycket en programmerare tjänar beror ju också på vilken del av branschen du är i. Om du måste lägga ner mycket tid på detta så kommer du troligen inte anställas som konsult eller dylikt utan får nöja dig med en projektanställning, vilket innebär att du tjänar mindre.

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Medlem

Får man fråga vad det är du skapat åt dom? Hur omständigt är det?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Sant magnus.. när jag snackar timmar så snackar jag "effektiva" timmar.. dvs den tid det bör ta.. om det tar mer eller mindre är ju eg inte relevant, utan nåt man får ta bå sig och sin dåliga effektivitet så att säga. MEd det i åtanke så specar man timmar man anser är relevant. Inte massa timmar för att sitta o chatta på irc.

Men ang det med att begära att få betalt.. .hm.. det är inte en löneförhandling detta.. sitter man som konsult/frilans så är det inte så man får tänka.. det finns inget mervärde i att ta mindre betalt för att man är "mindre kompetent". Generellt så sätts inte priser efter verklig kvalite, utan efter vilken nivå av förtroende man har hos köparen. Visst, om man snackar anställd, som projekt osv, så är det helt annorlunda...

Permalänk
Hedersmedlem

Nu förstår jag inte. Visst kan en frilansare/konsult ta ut en eller i extremfall flera tusenlapp i timmen, men detta gäller ju en timanställning. Utgå från vad introdutionslönen är för en programmerare i snitt. En vild gissning är någonstans mellan 21000 och 25000. Sen finns det såklart undantag, men nu pratar vi om snittet bland de som tar sitt första programmeringsjobb. Dividera med 160 och avrunda lite och vi får mellan 130 och 160 spänn i timmen (innan kommunalskatt). Om du förväntas jobba endast ett par timmar, ta det högre priset (och lägg på lite). Om du däremot förväntas jobba tja, 20 timmar eller mer, får du nog sänka dig lite.

Ovanstående är alltså bruttolön. Arbetsgivaren betalar sen 30% kommunalskatt på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Nu förstår jag inte. Visst kan en frilansare/konsult ta ut en eller i extremfall flera tusenlapp i timmen, men detta gäller ju en timanställning. Utgå från vad introdutionslönen är för en programmerare i snitt. En vild gissning är någonstans mellan 21000 och 25000. Sen finns det såklart undantag, men nu pratar vi om snittet bland de som tar sitt första programmeringsjobb. Dividera med 160 och avrunda lite och vi får mellan 130 och 160 spänn i timmen (innan kommunalskatt). Om du förväntas jobba endast ett par timmar, ta det högre priset (och lägg på lite). Om du däremot förväntas jobba tja, 20 timmar eller mer, får du nog sänka dig lite.

Ovanstående är alltså bruttolön. Arbetsgivaren betalar sen 30% kommunalskatt på det.

1 - han sa inget om timmasntällning...
2 - extremfall? ja jo.. 2k är väl rätt mkt, men 6-800 är det inte.
om det är fråga om anställning så håller jag med dig.. på frilansbasis så är det ungefär motsvarande... 600kr/h blir cirkus 180kr ut så... Att arbeta under den debiteringen är mer eller mindre inte värt besväret iom att man landar under exeistensminimum typ...

Permalänk
Medlem

Helt sjuka lönekrav ni har, under 180 kronor landar under existensminimum?

Undrar hur de som jobbar på mataffärer känner sig då (omkring 120 kronor i timmen, FÖRE skatt)...

Jag tycker nog att Kennels förslag är bäst, sedan får man ju kanske ändra siffrorna uppåt/nedåt beroende på hur omfattande uppgifterna är.

Permalänk

Nej det är inte sjuka lönekrav.. Det blir lite mindre än 30% kvar av den debitering man tar som EF om man tar ut det som lön. Jag snackar givetvis inte bara om inkomstskatten här...

(600kr/h * 160h)*,3 = 28,8k
men då har vi inte tagit hänsyn till alla merkostnader som man alltid har som ef.. tex företagsförsäkringar, adm, kostn, material, osv osv...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
1 - han sa inget om timmasntällning...

Nej, men med tanke på att han precis gjort sitt ex-jobb kan man väl anta att han inte startat eget redan. Aja, whatever.

Permalänk
Medlem

Hej hopp.

Om det nu är så att du ska göra lite buggfixar så ska du ta BRA betalt. Såg att någon/några skrev att du skulle ta ~150kr/h. Det är absurt. Om du har fast anställning så är det en riktigt bra lön, men är det bara några timmar, eller en veckas arbete så blir det ingenting alls. Som "konsult", för det skulle jag kalla det här jobbet, så måste du på en månads jobb kunna klara dig två månader utan jobb. Kanske lite extremt, men något liknande iaf.

En bra konsult kan nog ta ut runt 800-1000 kr (+moms) per timme om man har eget företag, då skulle du få ut kan 500-600 efter skatter och dylikt. Är du nyutexaminerad så ska du vill inte ligga riktigt så högt än, beror väl dock på erfarenheter. Själv så lyckades jag deala mig till 500kr/h + moms under min studietid. Blir cirka 300 efter skatt. Klagar inte över den sålänge som man har några timmars jobb varje månad.

Nu kanske det här bara blev babbel babbel.. hoppas det hjälpte lite iaf.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
(600kr/h * 160h)*,3 = 28,8k
men då har vi inte tagit hänsyn till alla merkostnader som man alltid har som ef.. tex företagsförsäkringar, adm, kostn, material, osv osv...

Utan att ta hänsyn till alla merkostnader ... så är det 450 procent mer än vad man får i socialbidrag om man är singel och bor i en lägenhet för 3000 kronor i månaden. Jag tror inte socialbidraget ligger under existensminimum. Det är definitivt inte svårt att leva på en lön under 28 000.

Dock är det självklart att man försöker få en så hög lön som möjligt, kan man få 28k+ i lön så gör det ju knappast skada. Vettefan om det är relevant vad man har för tidigare erfarenheter i en situation som denna, den viktigaste meriten är nog att det är han som har skrivit systemet.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk

hur många har en hyres-lägenhet för 3k i månaden nuförtiden? nej det är inte svårt att leva på 28k. men man kan inte räkna med att ha täckning 160h i månaden.. snarare kan man halvera det... då hamnar man på 14k sen ska det till alla merkostnader.. för sådan är verkligheten...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Nu förstår jag inte. Visst kan en frilansare/konsult ta ut en eller i extremfall flera tusenlapp i timmen, men detta gäller ju en timanställning. Utgå från vad introdutionslönen är för en programmerare i snitt. En vild gissning är någonstans mellan 21000 och 25000. Sen finns det såklart undantag, men nu pratar vi om snittet bland de som tar sitt första programmeringsjobb. Dividera med 160 och avrunda lite och vi får mellan 130 och 160 spänn i timmen (innan kommunalskatt). Om du förväntas jobba endast ett par timmar, ta det högre priset (och lägg på lite). Om du däremot förväntas jobba tja, 20 timmar eller mer, får du nog sänka dig lite.

Ovanstående är alltså bruttolön. Arbetsgivaren betalar sen 30% kommunalskatt på det.

Arbetsgivaren betalar även 32,46% arbetsgivaravgift på bruttolönen, alltså den lön du förhandlar fram. Om du är enskild näringsidkare, betalar du ungefär lika mycket i egenavgifter.

Om vi tar en hypotetisk faktura på en tusing.
Fakturerat belopp: 1000 kr
20% i moms går bort.
Kvarstår: 800 kr
Ca 25% försvinner i egenavgifter.
Kvarstår: 600 kr.
Jag räknar bara med kommunalskatt, för jag förutsätter att du inte kommer upp i runt 320000 i beskattningsbar årsinkomst.
Ca 32%, beroende på var du bor, försvinner till Pappa Staten.
Kvarstår: 408 kr

Dessutom måste du själv stå för den tid ditt administrativa arbete med redovisning och fakturering.
För att dra in 200 spänn på en arbetad timme, måste du alltså fakturera 400. Plus moms.

Lycka till!

Självklart ska du ta mer betalt än om du var anställd och uppbar lön från företaget i fråga. Du saknar ju helt antällningstrygghet. Konsulter är alltid dyrare per timme än anställda. Själv tar jag 600 kr/h + moms när jag gör grejor i min egen firma.

Jag är precis klar med en ombyggnad och flytt av www.konsultkollegiet.se. Kika gärna på den, men klaga inte på att jag använder frames. Det var en fullösning för att jag blev stressad på slutet. Från början hämtade jag in konsultprofilerna från XML-filer, men det visade sig att Loopia inte hade någon XML-parser till PHP, så jag fick köra med vanliga includes. Jag ska dock snygga upp koden i dessa. Sen ska jag fakturera. 10000 plus moms. Blir en ny dator.

Jo, jag har en anställning också, men där får jag inte jobba med PHP och det är roligare än JSP.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tänk på att trådskaparen undrade efter hur mkt han skulle ha efter moms, skatt mm även om innan skatt osv oxå är intressant, speciellt för oss andra som läser tråden

Permalänk
Medlem

jo visst, men normalt går man ju inte till arbetsgivaren och säger "såhär mycket vill jag ha efter skatt"... Så det kan ju vara bra att veta hur ekvationen ser ut för att få fram vad han ska säga till arbetsgivaren...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av manpower
Om det nu är så att du ska göra lite buggfixar så ska du ta BRA betalt. Såg att någon/några skrev att du skulle ta ~150kr/h. Det är absurt. Om du har fast anställning så är det en riktigt bra lön, men är det bara några timmar, eller en veckas arbete så blir det ingenting alls. Som "konsult", för det skulle jag kalla det här jobbet, så måste du på en månads jobb kunna klara dig två månader utan jobb. Kanske lite extremt, men något liknande iaf.

Jo, men bara för att man endast jobbar ett par timmar kan man ju inte driva upp lönen så att den täcker heltid (eller ens halvtid). Då hade det ju såklart varit mer kostnadseffektivt för företaget att ordna ett tidsbegränsat vikariat eller en projektanställning. Om man tar på sig ett jobb som bara omfattar ett par timmar i månaden får man såklart samtidigt ta på sig andra jobb så att man får ihop lite timmar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Om vi tar en hypotetisk faktura på en tusing.
Fakturerat belopp: 1000 kr
20% i moms går bort.
Kvarstår: 800 kr
Ca 25% försvinner i egenavgifter.
Kvarstår: 600 kr.
Jag räknar bara med kommunalskatt, för jag förutsätter att du inte kommer upp i runt 320000 i beskattningsbar årsinkomst.
Ca 32%, beroende på var du bor, försvinner till Pappa Staten.
Kvarstår: 408 kr

Det lite sjuka med denna ekvation är att man som frilans i princip endast behöver fakturera 50 timmar i månaden för att få ihop en hyffsad "lön". Sen tillkommer såklart en del administrativt arbete (och kostnader), men om vi skall vara ärliga, så är det inte allt för mycket i det långa loppet. Man löper såklart risken att vara helt utan jobb under perioder, men dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Det lite sjuka med denna ekvation är att man som frilans i princip endast behöver fakturera 50 timmar i månaden för att få ihop en hyffsad "lön". Sen tillkommer såklart en del administrativt arbete (och kostnader), men om vi skall vara ärliga, så är det inte allt för mycket i det långa loppet. Man löper såklart risken att vara helt utan jobb under perioder, men dock.

Ja, men det förutsätter ju att man redan har införskaffat arbetplats och den utrustning man behöver för att utföra uppgifterna. De konsulter vi tar in på Posten har i alla fall egna datorer med sig, såvida de inte behöver Posten-specifik utrustning för uppdraget.

Själv jobbar jag med min egen firma för att det är kul och för att det möjliggör för mig att köpa datorutrustning skattefritt. Nu ska jag precis skicka iväg en faktura på 10000 + moms, sen ska jag uppgradera arbetsdatorn...

Visa signatur
Permalänk

Det tillkommer så mkt utgifter som man inte räknar med här om mna ska se det krasst.. visst är det en engångsgrej och man inte har tänkt försöka leva på det så är det en annan sak.. men om man är seriös pch vill ha täckning för att klara sig i längden så kostar saker så pass mkt att 600 kr ungefär är ett minimum för att klara det i längden...

Saker som kostar är tex att man helst inte ska göra kontanktuttag på maximala summor helatiden.. företaget i sig måste öka sin soliditet. Man ska betala försäkringar. Man ska räkna med att man inte har arbete en månad och inte behöva flytta från hus och hem. Man ska kunna amortera lån som man kanske har på saker i företaget. Minst 50% av den tid man lägger ner på arbete bör egentligen läggas på att skaffa nya kunder/ följa leads, här går tid åt, såväl som pengar. Sen som ovan sa, det kostar att hålla ruljansen igång.. du ska ta dig till kunder (resekostnader), du ska inhanla utrustning, du ska ha alla "hattarna" i företaget på dig så att säga.. Det är det som gör timlönen befogad, inte 0m man slår det på 160*lönen o bara ser siffrorna...

Jag håller inte med om att det inte är mkt i det långa loppet (kringkostnader/tid osv), tvärtom! för om man har för avsikt att verkligen vara aktiv i det långa loppet så är de ovan saker jag nämnt helt vitala.

En viktig aspekt är även hur man ser på det. Finns det en "lagom" nivå som man inte ska lägga sig över.. och i så fall varför? det är inte frågan om att stjäla godis från ett barn här. Kan man sina saker, och gör dem effektivt, så ska man debitera en rimlig lön, baserad på kompetens och marknaden, inte baserad på att man vill vara jusst mot en person på ekonomiavdelningen i ett större företag. Enda orsaken till att kliva ner i debitering (under vad jag sa ovan) är för att priskriga med andra aktörer.. och det är i alla fall en sits man inte vill befinna sig i och som är ohållbar i längden.

Permalänk
Avstängd

Björn: Försörjer du dig ännu som webb-utvecklare? Inga referens-arbeten har fortfarande trillat in på sidan...

Tycker om sidan och hade gärna sett fler exempel på större arbeten du utfört.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
Vad har det med saken att göra?

Vi diskuterar ju timlöner för vissa sorters jobb. Jag är lite nyfiken på vilka insikter du har i branchen. Ditt ord väger ju tyngre om du faktiskt helt försörjer dig genom att fakturera på det sättet du beskriver i tråden.

Dessutom är du ju en duktig web-utvecklare och jag hade gärna sett något arbete som du utfört. Du skulle lägga upp lite referenser förra året, men det blev tydligen inte av.

Ingen anledning att bli defensiv.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Björn: Försörjer du dig ännu som webb-utvecklare? Inga referens-arbeten har fortfarande trillat in på sidan...

Tycker om sidan och hade gärna sett fler exempel på större arbeten du utfört.

Väldigt ot, eller? vad har min situation med detta att göra?

Det finns endel referensarbeten på sidan btw... även ett par nyare. Vad min försörning anbelangar så vill jag inte diskutera det i en tråd på ett publikt forum. Kan ta det i pm om nån känner sig nyfiken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av björn.....
Väldigt ot, eller? vad har min situation med detta att göra?
Det finns endel referensarbeten på sidan btw...

Absolut inte OT. Se min tidigare post.

Edit: Nu hittade jag.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Själv jobbar jag med min egen firma för att det är kul och för att det möjliggör för mig att köpa datorutrustning skattefritt. Nu ska jag precis skicka iväg en faktura på 10000 + moms, sen ska jag uppgradera arbetsdatorn...

Tänk på att de utgifterna inte är a-kassegrundande bara. Men har du det tryggt med jobb så gör det väl ingen skada, vet inte hur det är med pension och sånt.

Visa signatur

Python-IRC på svenska: #python.se

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dred
Själv jobbar jag med min egen firma för att det är kul och för att det möjliggör för mig att köpa datorutrustning skattefritt. Nu ska jag precis skicka iväg en faktura på 10000 + moms, sen ska jag uppgradera arbetsdatorn...

Pengarna du lägger ut på företaget måste väl kompenseras till viss del av pengarna företaget drar in? Du kan inte regga en enskilld firma, köpa datorer för 40papp, dra av skatten och sedan tro att allt är frid och fröjd.

Skatteverket har bättre koll än vad man kan tro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cure
Pengarna du lägger ut på företaget måste väl kompenseras till viss del av pengarna företaget drar in? Du kan inte regga en enskilld firma, köpa datorer för 40papp, dra av skatten och sedan tro att allt är frid och fröjd.

Skatteverket har bättre koll än vad man kan tro

Jo, om företaget kan anses vara i ett uppstartskede kan man faktiskt det.

Självklart har skatteverket koll, men jag handlar hårdvara för i princip det jag får in i firman. Det är inte många jobb jag gör vid sidan om min anställning, men några regler bryter jag inte mot. Trots allt går min firma med (liten) vinst, vilket resulterar i mer pengar till staten. Självklart ligger det i mitt intresse att minimera vinsten och maximera antalet prylar, men dessa prylar måste ju gå att härleda till min verksamhet.

Visa signatur