Permalänk
Medlem

Fyra frågor kring Dell 9300

Har nu nästan bestämt mig för att införskaffa en Dell Inspiron 9300 (så fort Dell kommer med ett bra rabatterbjudande) som ersättare för min otroligt gamla stationära pc.

Jag har några frågor:

1. På en del laptops kan man bara stänga luckan så går datorn ner i standby och sedan när man drar igång den igen så slipper man inloggninsförfarandet. Är det så även på 9300?

2. Jag spelar en del spel, men inte de allra tyngsta. Hur stor är skillnaden mellan
a) 128MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X300 grafik kort PCI-Express x16
b) 256MB NVIDIA® GeForce 6800 Go, grafik kort, PCI-Express x16
vad gäller vilka spel man kan och inte kan spela?
Ge gärna exempel på vilka spel man kan spela utan problem, vilka som eventuellt kan fungera och vilka som inte alls funkar med de två grafikkorten.

3. Är det värt att uppgradera skärmen till WUXGA för 1250 kr? Helst vill jag slippa, då ekonomin inte riktigt tillåter det. Blir jag supernöjd även med WXGA:n? Finns det t.o.m. några fördelar med den lägre upplösningen?

4. Någon som vet vad Dell har för pixelgaranti (svaret finns kanske på forumet, men jag har inte letat så noga)?

Permalänk
Medlem

Re: Fyra frågor kring Dell 9300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Har nu nästan bestämt mig för att införskaffa en Dell Inspiron 9300 (så fort Dell kommer med ett bra rabatterbjudande) som ersättare för min otroligt gamla stationära pc.

Jag har några frågor:

1. På en del laptops kan man bara stänga luckan så går datorn ner i standby och sedan när man drar igång den igen så slipper man inloggninsförfarandet. Är det så även på 9300?

2. Jag spelar en del spel, men inte de allra tyngsta. Hur stor är skillnaden mellan
a) 128MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X300 grafik kort PCI-Express x16
b) 256MB NVIDIA® GeForce 6800 Go, grafik kort, PCI-Express x16
vad gäller vilka spel man kan och inte kan spela?
Ge gärna exempel på vilka spel man kan spela utan problem, vilka som eventuellt kan fungera och vilka som inte alls funkar med de två grafikkorten.

3. Är det värt att uppgradera skärmen till WUXGA för 1250 kr? Helst vill jag slippa, då ekonomin inte riktigt tillåter det. Blir jag supernöjd även med WXGA:n? Finns det t.o.m. några fördelar med den lägre upplösningen?

4. Någon som vet vad Dell har för pixelgaranti (svaret finns kanske på forumet, men jag har inte letat så noga)?

En fråga, om du inte skall ha GeForce 6800 Go kortet, varför skulle du då välja en så stor o tung laptop?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Fyra frågor kring Dell 9300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
En fråga, om du inte skall ha GeForce 6800 Go kortet, varför skulle du då välja en så stor o tung laptop?

Jag har tänkt att ha datorn som en desktop replacement för att inte vara fast vid ett enda ställe hemma. Jag kommer använda datorn till att surfa på, spela spel, skriva dokument och andra arbetsrelaterade saker. Datorn kommer ytterst sällan att lämna hemmet, så vikten är inte så viktig tror jag, särskilt inte om det handlar om ½ kg.

Och jag kanske ska tillägga att jag har ganska noll koll på grafikkort, så sådana där inlägg hjälper mig inte speciellt mycket, oavsett om man sätter en flörtande smiley efteråt eller inte.
Du får gärna ge mig lite mer konstruktiv kritik och info. Om du tycker att jag ska ta en 15-tumsskärm så skriv gärna det också och med argument. Jag är öppen för förslag.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Fyra frågor kring Dell 9300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Jag har tänkt att ha datorn som en desktop replacement för att inte vara fast vid ett enda ställe hemma. Jag kommer använda datorn till att surfa på, spela spel, skriva dokument och andra arbetsrelaterade saker. Datorn kommer ytterst sällan att lämna hemmet, så vikten är inte så viktig tror jag, särskilt inte om det handlar om ½ kg.

Och jag kanske ska tillägga att jag har ganska noll koll på grafikkort, så sådana där inlägg hjälper mig inte speciellt mycket, oavsett om man sätter en flörtande smiley efteråt eller inte.
Du får gärna ge mig lite mer konstruktiv kritik och info. Om du tycker att jag ska ta en 15-tumsskärm så skriv gärna det också och med argument. Jag är öppen för förslag.

Det jag menar är, om du inte skall ha ett High-end kort som GeForce go 6800 och klarar dig med mer mainstream är 9300 onödigt stor och dyr. Du kan få mycket billigare datorer med snäppet sämre grafikkort. Sen om batteritiden är mindre viktig finns desto fler datorer att välja mellan. Hört mycket gott om Acers 5024 lr vad den heter

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Fyra frågor kring Dell 9300

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag menar är, om du inte skall ha ett High-end kort som GeForce go 6800 och klarar dig med mer mainstream är 9300 onödigt stor och dyr. Du kan få mycket billigare datorer med snäppet sämre grafikkort. Sen om batteritiden är mindre viktig finns desto fler datorer att välja mellan. Hört mycket gott om Acers 5024 lr vad den heter

Okej. De krav jag har är bland annat:
Blåtand
DVD-brännare
Bra skärm
1 Gb RAM

Jag jämförde en 9300 med en Zepto med likvärdig konfigurering och då var 9300 ca 1500-2000 kr billigare (har dock inte så bra koll på hur stor skillnaden var på grafikkortet, men båda var på 128 Mbyte. Zepton har bla tv-kort, vilket Dell saknar). Och då hade jag ännu inte dragit av studentrabatten på 5 %.

Acern hade varit trevlig om den haft blåtand, men det verkar den sakna. Så då går den bort.

Såg en HP för en månad sedan för 13000 som hade allt nödvändigt, den är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

vilken zepto gämförde du med?

dells pixelgaranti ligger på 10 pixlar om jag inte minns fel.
Fick precis tillbaks min efter att den varit borta i lite mer än
1 vecka för att få skärmen bytt på grund av just det felet.
Har en WXGA skärm och är väldigt nöjd med den, jag tror
inte man behöver så mkt bättre upplösning iallafall.

Visa signatur

EOS 5Dmk2, 24/1.8, 50/1.8 II, 70-200/4L, Sigma 530 Super
Flickr

Permalänk

Du kan stänga av det där att den loggar ut när du stänger locket.
6800 Go kortet är MYYYCKET brutalare än x300 kortet. (du kan spela allt på 6800Go kortet nästan maxxat)
Köp WXGA+ skärmen. inte lönt me WUXGA+ o du kan inte lira med höga grafikinställningar osv, dock e den skön på XPS2:an.

Jag har haft min 1-2 månader nu och e supernöjd! ångrar ingenting.

hoppas d löser sig !

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
Du kan stänga av det där att den loggar ut när du stänger locket.
6800 Go kortet är MYYYCKET brutalare än x300 kortet. (du kan spela allt på 6800Go kortet nästan maxxat)
Köp WXGA+ skärmen. inte lönt me WUXGA+ o du kan inte lira med höga grafikinställningar osv, dock e den skön på XPS2:an.

Jag har haft min 1-2 månader nu och e supernöjd! ångrar ingenting.

hoppas d löser sig !

Ok, så jag kan alltså välja mellan att den loggar ut och stänger av alternativt bara går ner i standby när jag stänger locket? Låter bra om det är så.

Kanske att jag ska välja det bättre grafikkortet ändå, jag har inte riktigt ekonomin just nu, men jag väntar ju på att Dell ska komma med ett bra erbjudande och då finns kanske pengarna. Kan vara skönt att framtidssäkra grafiken en aning också. Men X300-kortet, ge gärna exempel på vad det klarar av (Jag spelar mest realtidsstrategi).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Offler
vilken zepto gämförde du med?

Jag jämförde med Zeptos 6515 (?), då det var den enda som hade blåtand. Jämförde även med någon annan Zepto-widescreenmodell som saknade blåtand, som ändå blev dyrare än 9300.

Permalänk

x300 grafikkortet klarar väl lättare spel med låga grafikinställningar.. men om du har kasst me ekonomin nu så spara hellre o vänta så du kan köpa med 6800 Go kortet, annars lär du ångra dig.. Jag är 100% säker på att du kan göra så endast skärmen går i "sömnläge" när du stänger locket.. dvs windows jobbar normalt(inte loggar ut)

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piledahlaren
x300 grafikkortet klarar väl lättare spel med låga grafikinställningar.. men om du har kasst me ekonomin nu så spara hellre o vänta så du kan köpa med 6800 Go kortet, annars lär du ångra dig.. Jag är 100% säker på att du kan göra så endast skärmen går i "sömnläge" när du stänger locket.. dvs windows jobbar normalt (inte loggar ut)

Jo, något akutinköp är det inte tal om, så jag följer nog ert råd och satsar på det bättre kortet.

Så, med er hjälp har jag alltså kommit fram till att:

1. "Lockfunktionen" är anpassningsbar och det går att stänga ner den i sömnläge.
2. Dyrt grafikkort är bra grafikkort.
3. WXGA duger alldeles utmärkt.
4. Dells pixelgaranti inte är den bästa på marknaden, men man ska väl ha otur om man råkar ut för en defekt skärm.

Men fortsätt gärna komma med synpunkter och idéer.

Permalänk
Medlem

Det finns ju även andra tillverkare än Dell som också är billigare. Om det är 6800Go du ska ha finns t.ex Fujitsus 3438G. Inge blåtand dock men bättre skärm och mer extra godis. Du har ju även Grafikkort ATI X700 som inte är rikigt lika vass men ett riktigt bra spelkort ändå. Här finns Acer 5024 och Asus och även Fujitsu mfl. Men har du bestämt dig för Dell med 6800Go så kör på det. I många spel har du nytta av WUXGA men inte alla nya. Tycker dock själv att WUXGA passar mig bättre. Vilket som blir du nog nöjd med. Jämför dock inte skärmkvaliten med Sony eller Fujitsu för då ångrar du dig

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Det finns ju även andra tillverkare än Dell som också är billigare. Om det är 6800Go du ska ha finns t.ex Fujitsus 3438G. Inge blåtand dock men bättre skärm och mer extra godis. Du har ju även Grafikkort ATI X700 som inte är rikigt lika vass men ett riktigt bra spelkort ändå. Här finns Acer 5024 och Asus och även Fujitsu mfl. Men har du bestämt dig för Dell med 6800Go så kör på det. I många spel har du nytta av WUXGA men inte alla nya. Tycker dock själv att WUXGA passar mig bättre. Vilket som blir du nog nöjd med. Jämför dock inte skärmkvaliten med Sony eller Fujitsu för då ångrar du dig

Att Sony har grymma skärmar har jag förstått, men de ligger lite väl dyrt i pris för mig.

Så Fujitsu har också bättre skärm? Jag har nu kikat lite snabbt på 3438G och den är/har:
-500 kr dyrare
-sämre grafikkort (X700 jämfört med 6800)
-hälften så mycket RAM (endast 512 Mbyte)
-20 Gbyte mindre hårddisk
-ytterligare några hekto tyngre dator
-ingen blåtand
+minneskortsläsare för mer än bara SD
+fjärrkontroll till datorn
+bättre skärm (?)
=Dell känns som ett bättre köp.

Fortsätt gärna att komma med förslag på datorer som kan konkurrera med Dells.

HP Pavillion zd8xxx, har någon erfarenhet av dem? De verkar ha Pentium 4 istället för M, hur stor skillnad gör det på fläktljud mm?

Permalänk
Medlem

OK...Du har nog kollat lite fel. 3438P-M, den har x700. Så har även 1437G. M3438G väger exakt 3.7 kilo. Du kan peta in extra hårdisk i RAID vilket ger lite högre vikt. Ett stort plus med RAID.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=309752&cks=ASS&assoc=9AC1...

Eller http://www.siba.se/index.aspx?identifier=96538

3438G har 6800Go och finns t.ex här
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308379&cks=PRL

eller http://www.siba.se/index.aspx?identifier=96538

Vart det bättre?

EDIT: Länkarna till Siba funkar dåligt. Men gå in på bärbara i menyn så hittar du dem. Siba datorerna verkar MYCKET prisvärda.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem

Sant, hade kikat lite fel.

Så 3438G har allt Dellen har förutom blåtand, för samma pris ungefär (och skillnad på skärmstorlek).
Och 1437G har allt Dellen har om man sätter i ett X300 i Dell, för samma pris. Skillnaden blir då bättre grafikkort i Fujitsun, blåtand i Dellen och olika skärmstorlek/upplösning.

Så dessa på Siba är helt klart konkurrenskraftiga gentemot 9300 (eller 6000 om man vill ha en 15,4-skärm)

(fast på Komplett är de bestyckade med bara 512 MB RAM)

Ja, då ska jag nog ta och kika på dessa i ngn butik när jag får tid. Tack för tipset. Synd bara på blåtanden, något jag känner att jag nog inte kan vara utan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Berkan
Ok, så jag kan alltså välja mellan att den loggar ut och stänger av alternativt bara går ner i standby när jag stänger locket? Låter bra om det är så.

Det där ställer Du in i Windows inställningar för "energisparläge" där Du ändrar skärmsläckare... jag utgår ifrån att funktionen finns på [som huvudregel] alla nya laptops. Funkar i vart fall på min 6515...

Permalänk
Medlem

Vänner,

Kolla in 3438:an på computercity.se, 2x60sata som kan köras i raid etc. 15995:-

Går inte att länka, skriver specen här istället. Fujistu-siemens lämnar 2års garanti.

Processor: Intel PM740(1,73Ghz, 533FSB,2MB L2)
-Interminne: 1024MB DDR2 533MHz
-Hårddisk: 120GB SATA (2x60 gb s-ata)
-Brännare: DVDRW Double Layer (+/-)
-Grafik: Nvidia GO 6800 (256MB), DV-I
-17 tums Crystal View Widescreen WXGA(1440x900
-56K V.92 modem samt 10/100/1000 nätverk
-Integrerat WLAN(802.11b/g), 4st USB 2.0,
-1st Firewire, kortläsare, Fjärrkontroll
-Norman Antivirus inkl. 3års uppdatering
-Windows XP Home Ed. SP2, Works 8.0, Nero, Musicbrig.(1år)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Vänner,

Kolla in 3438:an på computercity.se, 2x60sata som kan köras i raid etc. 15995:-

Går inte att länka, skriver specen här istället. Fujistu-siemens lämnar 2års garanti.

Processor: Intel PM740(1,73Ghz, 533FSB,2MB L2)
-Interminne: 1024MB DDR2 533MHz
-Hårddisk: 120GB SATA (2x60 gb s-ata)
-Brännare: DVDRW Double Layer (+/-)
-Grafik: Nvidia GO 6800 (256MB), DV-I
-17 tums Crystal View Widescreen WXGA(1440x900
-56K V.92 modem samt 10/100/1000 nätverk
-Integrerat WLAN(802.11b/g), 4st USB 2.0,
-1st Firewire, kortläsare, Fjärrkontroll
-Norman Antivirus inkl. 3års uppdatering
-Windows XP Home Ed. SP2, Works 8.0, Nero, Musicbrig.(1år)

fan den såg ju helt ok ut, ingen me snabbare cpu bara? den räcker gott o väl dock..

Visa signatur

Dell Inspiron 9300 :: Intel Pentium M 1.86Ghz 533Mhz 2Mb @ 1.05V(0.7V@6x) :: 2048Mb DDR2-533 :: 256MB GeForce 6800 Go :: Fujitsu 100GB (5,400 rpm) :: NEC 6550A 8X DVD+/-RW :: 17" UltraSharp WXGA+ : Stock 3dmark05 = 3497 (OC 4496): 3dmark06 = 2226 (OC)

Permalänk
Medlem

Det där med blåtand är lite surt. Infraröd finns iaf. Finns ju små usb grejer med blåtand. Inte riktigt samma ändå. Men jag velade länge mellan Dell o Fujitsu, men skärmen avgjorde. Ser man skillnaden mellan Dell o Fujitsu där så känns inte blåtand viktigt överhuvudtaget.
Gå till Siba o kläm o känn på skiten får du se. Den är också mycket tunnare.

Visa signatur

MÄÄAKLUBA

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belch
Det där med blåtand är lite surt. Infraröd finns iaf. Finns ju små usb grejer med blåtand. Inte riktigt samma ändå. Men jag velade länge mellan Dell o Fujitsu, men skärmen avgjorde. Ser man skillnaden mellan Dell o Fujitsu där så känns inte blåtand viktigt överhuvudtaget.
Gå till Siba o kläm o känn på skiten får du se. Den är också mycket tunnare.

Jo, jag har en usb-blåtand, men vill inte ha något som sticker ut från datorn. Men jag ska helt klart ge Fujistun en titt, kanske kan jag stå ut med att sätta i och ta ur blåtanden vid behov om Fujitsun i övrgit håller så hög klass.

EDIT: Hur långt räcker denna HP-dator:
HP PADV4153EA för 13000 kr? Framförallt grafikkortet som jag inte har en susning om hur det är. Samt hårddisken på 4200 rpm istället för 5400?

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att kolla på DELL 9300 och kläma på den,så gör det innan
du bestämer dig och jämför gärna med andra.
Jag fick min för ca 3 veckor sen.Är en av de lyckligt lottade som köpte den för kraftigt underpris när de hade erbjudande genom DELL rekomenderar.
(som fanns under max 24 timmar) Så jag rekommenderar att du tittar på DELL hemsida varje dag och konfigurera dator, så gjorde jag, och slå till direkt innan erbjudande försviner.(det hjälper inte att bara spara dator i varukorgen )
Som ledtråd, fick jag dator med följande konfig. för 13460:-(inkl. frakt)

1,86MHZ- M-procesor
1024 minne
100 GB hårdisk
geforce 6800- 256mb grafik
17 tum med 1900x1200WUXGA skärm
dvd bränare
blå tand

Jag är jävligt nöjd med dator.Inga döda pixlar,och det är härligt med
så hög uplösning. Har också varit och kollat på olika märke och klämt på de
men DELL håller väldigt hög klass som gäller bygkvaliteten och slår de flesta .Det enda märke som har bätre skärm är naturligtvis SONY.
Så jag håller inte med de som säger att Fujitsu har bätre skärm i alla fall om man jämför med den som jag har.
Lycka till.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av markolio
Har du möjlighet att kolla på DELL 9300 och kläma på den,så gör det innan
du bestämer dig och jämför gärna med andra.
...
Jag är jävligt nöjd med dator.Inga döda pixlar,och det är härligt med
så hög uplösning. Har också varit och kollat på olika märke och klämt på de
men DELL håller väldigt hög klass som gäller bygkvaliteten och slår de flesta .Det enda märke som har bätre skärm är naturligtvis SONY.
Så jag håller inte med de som säger att Fujitsu har bätre skärm i alla fall om man jämför med den som jag har.
Lycka till.

Ja, jag läste den tråden där ni lyckligt lottade diskuterade era superprisvärda konfigureringar.

Var idag förbi och kikade lite kort på några bärbara, bland annat Fujitsu-Siemens. Skärmen var bättre än de som stod uppställda bredvid, men inte överdrivet mycket bättre.

Vad som däremot slog mig var att skillnaden på skärmstorleken upplevs inte vara så stor mellan en 15,4- och en 17-tummare. Däremot upplevdes själva chassit till 17-tummaren vara mycket större än ett 15,4-chassi, så jag har börjat svänga över till att köpa en Dell Inspiron 6000 istället. Nackdelen med 6000 är att den endast kan fås med grafikkortet ATI X300 128 MB. Så nu gäller det att ställa bärbarhet kontra grafikkort.

Men jag ska följa ditt råd och se om jag vet någon som har en 9300 respektive 6000 och sedan försöka jämföra de båda (främst storleken dem emellan).

EDIT: Ska kanske meddela er medmänniskor att jag har 5 % på Dell genom Mecenatkortet.

EDIT2: Hittade denna Acer 1694 på Dustin, någon som har erfarenhet av den?

Permalänk
Medlem

wuxga skärmen är inte värd priset, den är USEL. ta 1680 skärmen istället, wsxga+ eller vad den heter.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk
Medlem

Jaha, så kan man lagom till att jag INTE har pengarna få en Dell 6000 för bara 11000 med följande konfig:

1,73 MHz
1 GB RAM
80 GB HDD
1280*800
ATI X300 128 MB grafikkort
Blåtand
(1 års hämtservice)
inkl. frakt

Lägg till 700 kr för bättre skärmupplösning (WSXGA)

Jaja, jag får väl vänta till nästa bra erbjudande.

EDIT: Har nu hittat Dells pixelpolicy, 7 st för att klassas som defekt.