Programmeringslaptop för MAX 5.000:- sökes!

Permalänk

Programmeringslaptop för MAX 5.000:- sökes!

Jag har spanat runt lite på datorbutiken, zepto och komplett men inte hittat en laptop som passar just mig. Det är alltid för mycket krimskrams och annat klödd som drar upp priset. I mitt fall är priset det viktigaste - datorn ska vara ok, men billig!

Det jag vill ha av datorn är följande:
* Så billig som möjligt (Runt 5.000 riksdaler)
* 512 MB minne
* Integrerad GPU - om billigare
* Gärna liten (mellan 12" och 14" - om möjligt)
* WiFi och Nätverkskort
* DVD-läsare
- Ska användas till programmering (har en annan iBook för resten)

Vilken processor (Turion eller Centrino?), märke osv. ska jag hålla utkik efter eller vet ni någon schysst burk som passar in på detta?! Alla tips hade varit till stor hjälp.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

En sån dator som du eftersöker finns inte. Du får nog gå upp ett par snäpp i prisklass

Permalänk

Ok, låt mig omformulera frågan:

Jag söker en billig laptop, att programmera enklare applikationer med.

Vad ska jag leta efter?
Vilken CPU (Centrion, Turion, Sempron etc. etc), minne (hur mycket? 256 har jag hört ska vara för lite) ska jag leta efter?
Skräm - en 15" skärm lär väl vara bland det billigare som finns i dagsläget?!

Detta är om jag vill komma ner så mycket i pris som möjligt men samtidigt kunna använda den till att programmera med - endast enklare applikationer.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

är ute efter samma sak, hojtar till iafall jag hittar något!

edit: hittade denna http://www.zepto.se/Default.aspx?page=NotebookSummaryPage&not...

Visa signatur

//HundSkit

Permalänk
Medlem

För 5000kr har du inte råd att ställa krav. Ta fram laptop-avdelningen på valfri nätfirma, sortera enligt pris, välj den billigaste. Sätt till 256MB ram vid behov. 15" med 1024x768 är billigaste klassen.

Billigaste som t.ex dustin har är en ACER TM 2413LCI CEL 1.5 256/40 DVD/CRW WLAN 15#XPH, 6695kr inkl moms. 256 är för lite, så räkna med runt 300kr för en 256:a extra. Resten duger. Celeron M 1.5 är inte så dålig, den är klock-för-klockcykel ungefär lika snabb som en Pentium M, men inte lika bra på energisparteknik vilket syns på batteritiden, 2 timmar.

Zepto ZNote 4040 kostar 4930kr exkl moms, den verkar också väldigt prisvärd. Den har dock ingen CD över huvud taget och har även undermåligt med minne, bara 256MB. Med CD-brännare/dvd-rom och 512MB minne kostar den 5740 exkl moms men då saknar den även en så grundläggande sak som trådlöst nätverk.

Nu skiljer det 1000kr mellan Znoten och Acer TM2413. För de 1000kr får du en licens av XP Home och trådlöst nät. Det är väl investerade 1000kr tycker jag.

Permalänk
Medlem

titta på begagnat, du har inte råd att ställa krav för den summan.

hundskit: den laptopen är EXKL moms. med moms går den nog upp runt 6k.

Visa signatur

Ingenting bara fungerar, det går att gräva i precis alla settings.

Permalänk

Är det lämpligare att satsa på en billig "slit-och-släng" stationär (räknar med att brukas under ett års tid - jämfört med en längre tid än så för en bärbar) för en mindre summa kontanter i så fall?! Och få motsvarande prestanda - jag har då inget behov av en skärm, eftersom jag kan fjärrstyra burken via min iBook...

Är prisläget fortsatt sådant att en laptop har en väldigt mycket lägre prestanda/krona kvot än en stationär?!

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

En stationär utan skärm i 1-2Ghz-klassen med en halv gig minne lär du ju få för pris motsvarande en limpa bröd om du köper begagnat.

Permalänk

Då är jag alltså inne under fel avdelning... Tack för hjälpen grabbar!

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3