Vilket ger bäst ljud till mina sennheiser 515?

Permalänk
Medlem

Vilket ger bäst ljud till mina sennheiser 515?

Tjo!
Har haft mina sennheiser 515 i någon månad nu, och kör dem genom datorns intergrerade ljudkort (AC'97).
Nu till frågan, jag går i lite uppgraderingtider just nu.
Vilket skulle ge bäst ljud egentligen, köpa ett ljudkort för runt 500-1000kr t ex audigy 2 zs och koppla lurarna direkt till kortet, eller att ha en äldre stereo med inbygg förstärkare och koppla lurarna till det?
Ger ett ljudkort lika bra kräm som en äldre inbyggd förstärkare?
mvh /
sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

De är ju tämligen lättdrivna så de flesta ljudkort bör kunna driva dem utan större problem. Men man vinner i stort sett alltid på en hörlursförstärkare ändå. Ljudet blir ju åas aldrig bättre än källan så ett bra ljudkort är ju inte fel.
Varför inte ett bättre ljudkort och bygga en egen hörlursförstärkare?
http://www.headwize.com/projects/showfile.php?file=cmoy2_prj....

Sen vet jag inte om jag skulle köpa Creative, personligen... De har väl fortfarande inte gått ifrån att resampla allt ljud till 48kHz... Men det är väl bättre än de flesta integrerade kort kanske.

Permalänk
Medlem

Audigy 2 zs skall tydligen vara bra för både musik och spel, det är det enda jag gör :).
Är inte speciellt duktig på att fixa ihop såna där själv, är inte så tekniskt lagd på den fronten.
Finns det färdiga hörlursförstärkare som är bra?
/ sebbe

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Ja, det är klart att det finns, men det kan ju kosta en liten slant.
Det vara bara ett förslag från min sida. Ska man köpa en färdig som är något att ha så kan det ju kosta en liten slant. Isf blir det kanske billigare att köra på en gammal "vanlig" förstärkare. Det blir, i de flesta fall, bättre än att köra från ljudkortet direkt iaf. Men det finns ju säkerligen undantag åxå.

Permalänk
Medlem

Creatives nya kort skall tydligen vara väl värda slantarna! Ta en titt, finns reccension på Nordichardware.

Att köra Ljudkort > Stereo > hörlurar vinner du inget på. Ljudet blir sämre på resan så att säga. Tror inte du får några som helst problem att driva lurarna direkt i kortet, ganska bra kräm i det.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Medlem

k. Då fick jag lite klarhet iaf

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"