Hjälp med ett php script [VIKTIGT]

Permalänk
Medlem

Hjälp med ett php script [VIKTIGT]

Hejsan, jag driver hemsidan Absolut.ostabil

Vill skydda alla mina bilder, och filmer..

Att sätta lösenord på en map, Om man inte loggar in så kan man inte se bilderna, inte hot-linka osv..

Man ska kunna skaffa ett konto, alltså vem som hellst, Om det går ska de includera ett "activte" via ett email i inloggningen.

Är det nogn som har lust att hjälpa mig med detta?
Är det någon som har ett klart?

Redan tacksam!
//simon

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Någon summa inblandad?
Det med hotlinka har med servern att göra.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk

om du vill lösenordsskydda en mapp så är det bara att göra det med .htaccess + .htpasswd-filer.
googla på det.

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AggeMannen
om du vill lösenordsskydda en mapp så är det bara att göra det med .htaccess + .htpasswd-filer.
googla på det.

Om jag vill ha ett registrerings system som lägger till nya navändare i htaccessen då? kan ni hjälpa mig med något smidigt

Men om jag tex har htacess på minsida.com/map2/

loggar in, kan jag hotlikan då? eller varje gång man besöker sidan så sickar den ut idig?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Om PHP kan skriva till .htaccess- och .htpasswd-filerna är det nog inga problem.

Visa signatur

"'We're pro-life.' Eww, you look it! You look like you're filled with life."
UNIX man pages online, GNU/Linux-schemaprogram för LiU

Permalänk
Medlem

ja det kan jag göra så servern fixar.. Behöver hjälp med själva scriptet nu

Vore grymt tacksamma om ni vill hjälpa mig!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Testade att slänga ihop en liten lösning som du sen kan förbättra lite.
se
http://gottsundavvs.mine.nu/~daniel/skyddad/index.php?image=h...
logga in med anvnamn:test lösenord:test

alt direktlänk om man kan anvnamn och lösenord, skall inte ges ut.
http://gottsundavvs.mine.nu/~daniel/skyddad/index.php?image=h...

<?php $anvnamn=$_GET['user']; $pwd=$_GET['pwd']; $katalog=$_GET['dir']; $filnamn=$_GET['image']; if ($anvnamn == "test" && $pwd == "test") { $im = @ImageCreateFromJPEG ("../../testbilder/".$filnamn); //Output header ("Content-type: image/jpeg"); ImageJPEG ($im); }else { echo "<html> <body> <form method=\"GET\" action=\"index.php\"> <input type=\"hidden\" name=\"dir\" value=\"".$katalog."\"> <input type=\"hidden\" name=\"image\" value=\"".$filnamn."\"> anvnamn:<input type=\"text\" name=\"user\"> lösenord:<input type=\"password\" name=\"pwd\"> <input name=\"Submit\" type=\"submit\" value=\"Logga in\"> </form> </body> </html> "; } ?>

Sen kan du fixa om det lite om du inte vill att man skal kunna länka med lösenord och liknande. Ex köra med cookies eller liknande. Men det borde inte vara så svårt.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

okej tack så mycket.. men vore de inte aldra lättas att göra ett script som scriver till .htacsses? kollade lite och värkade bra, förstår bara inte hur de funkar med servern osv men va tror ni om ett sådant scrip?

Tack daniel ska kolla up ditt script

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Ja, kan man kanske göra. Har själv inte sysslat så mycket med .htaccess-filer.
Fördelen med att använda nån sån variant som jag föreslog är att man lättare kan föra statistik över vem och hur många som kollat på en specifik bild.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Ja, kan man kanske göra. Har själv inte sysslat så mycket med .htaccess-filer.
Fördelen med att använda nån sån variant som jag föreslog är att man lättare kan föra statistik över vem och hur många som kollat på en specifik bild.

ja, men med ditt scrip så kan de komma åt katalogen iaf.. alltså bilderna utan lösenord. eller hur?

hur ska jag configrurera servern för det? och om jag har alla mina bilder i map "dold" hur får jag de att visas när jag slått in lösenordet?

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
ja, men med ditt scrip så kan de komma åt katalogen iaf.. alltså bilderna utan lösenord. eller hur?

I Daniels exempel ligger inte bilderna under webrooten, utan i en katalog 2 steg "bakåt".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lothar
I Daniels exempel ligger inte bilderna under webrooten, utan i en katalog 2 steg "bakåt".

okej, får det inte att funka, löser det nog på ett annat sätt.!

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem

Jag skulle inte rekommendera .htaccess / .htpasswd då de är enkla att hacka.

Lycka till!