Permalänk
Medlem

Linux problem!

Tjena hopp!
Jag påbörjade min konvertering till linux igår men har än inte kunnat installera det...:(
Först så ladda jag ner knopix, brände det på en dvd, la in det i datorn (en gammal, va top-of-the-line år 2000), starta om och såg glatt på när den bootade från dvdn men vände uponer på lendet när den hängde sig...inget hände dvs.
Sedan laddade jag ner Fedora, gjorde en bootbar dvd med CD Burner XP Pro 3, la in o starta om, den började bota men sen blev det knas...samma sak hände med Madriva 2005 Limited.
Saken är att detta meddelande kom fram:

Cache size: 7670 KB (XMS)
Minimum cache size: 1024 KB
Write-through drives: A B

Current options:
/MLX Program is loaded into conventional and XMS memory using DPMS
/BL=16 Lookahead buffer is a conventional memory, size is in KB
/Lend=ON Lend memory to other applications - 6646 KB available
/Display=OFF Write delay is disabled, caching is write-trough

(Liknande för Fedora fast med andra sifror tror jag)
Och eftersom jag är en total noob på linux så vet jag inte vad jag ska göra...kan nån hjälpa mig? Please!

//Calavera

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

När det gäller knoppix så låter det som om du inte har bränt ut skivan på rätt sätt.
Vilket brännprogram använder du?

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

För knopix använde jag nero...kanske ska bränna en bootable cd med CD Burner XP Pro 3 och försöka, nån som vet vad det är för "fel" med man och fedora?

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP

Permalänk
Medlem

alltså jag har ett tips. Testa slackware och följ den långa manualen noga.. Då kommer du att lära dig mycket + att du har ett system som är gjort för att vara stabilt..

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Jag tycker du ska börja med Ubuntu www.ubuntulinux.org

Bara bränna som Image i Nero.

Bra som första dist (enligt mig)

Edit: Gör ren cd-läsar linsen, kan lösa många problem

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk
Medlem

Jag har haft problem med att boota med gamla DVD-spelare och DVD-RW-skivor. Om du använder en DVD-RW kan det vara värt att slösa bort en "vanlig" DVD-skiva och testa med den istället.

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore att ta en dist som bara kräver en skiva. Då menar jag cd.
Så dyra är de inte.

Visa signatur

DELL 20" 30" 20" PLP | Svorak.a5 | Kinesis Advantage Contoured <3 | Ergodox

Permalänk
Medlem

Haha, jag har redan 'slösat' bort typ 5 dvd skivor på detta...
fick den iafa att boota när jag skapade en "boot floppy" med windows...men nu har jag ett annat problem:
Varje gång jag ska välja partition som det ska installeras på (testat alla metoder förutom att radera allt), så får jag följande felmeddelande:
"An error occured no hdlist found"
eller
"An error occured can't open /tmp/mdkinst.clp for reading: No such file or directory"

Nån som vet vad jag ska göra nu? Jag har ju iafa kommit framåt!

//Calavera

Visa signatur

[workstation] Mac Pro 2x2.66GHz Dual-Core Xeon, ATI Radeon X1900 XT 512MB, 11GB 667MHz FB-DIMM, 2x 500GB RAID0 & 250GB HDD | OS 10.6
[server] Antec PlusView 1000AMG, Asus P5E-VM DO, Intel Core 2 Duo E5200, 4GB RAM, 4x 1TB RAID5 & 160GB HDD | Windows Server 2008
[netbook] AAO ZG5 8.9", Intel Atom N270, 1GB RAM, 120GB HDD | Windows XP