Skulle Internet kunnat skapats idag?

Permalänk
Melding Plague

Skulle Internet kunnat skapats idag?

<font style="font-size: 10pt"><b>Skulle Internet kunnat skapats idag?</b></font> <small class="small">lördag 5 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Många av oss tar säkert Internet för givet. Om man tycker det har <a href="http://news.ft.com/cms/s/f3fe9c4a-4bd1-11da-997b-0000779e2340..." target="_blank">Financial Times</a>, på webbens 15-årsdag, publicerat en mycket intressant artikel som handlar om WWW och Internet i övrigt över huvud taget skulle kunna skapats idag, eller om det är en revolution som bara kunde hända förr. Om Disney i förväg visste vad Internet kunde användas till, skulle de tillåta utvecklingen? Förmodligen inte.
<br />
<br /><i>That is a shame, because there are three things that we need to understand about the web. First, it is more amazing than we think. Second, the conjunction of technologies that made the web successful was extremely unlikely. Third, we probably would not create it, or any technology like it, today. In fact, we would be more likely to cripple it, or declare it illegal.</i>
<br />
<br />Läs artikeln på <a href="http://news.ft.com/cms/s/f3fe9c4a-4bd1-11da-997b-0000779e2340..." target="_blank">Financial Times</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Internet isag skulle nog klassas som en olaglig aktivitet... Med USA i spetsen. Kolla bara på nyheten om stackars farfar

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Intressanta spekulationer helt klart.
Men det är samma som med mycket annat.

Skulle man tex tillåta cigaretter eller drickbar alkohol om det uppfanns idag?
Skulle bilar vara lika självklart om man visste hur det skulle påverka naturen? Listan kan göras lång

Permalänk

Totalt irrelevant frågeställning... Med facit i hand är det klart att det hade blivit problem, men det hade varit en omöjlig uppgift att förutsäga alla möjligheter och eventuella faror.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Avstängd

startade inte internet i pentagon?
internet är väldigt bra iallfall.

Permalänk
Avstängd

utvecklades från DARPA ja ..
sedan kom CERN med sitt WWW

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Man kan ju aldrig förutspå vad internet slutar.
De kanske gör en likadan artikel om mobiltelefoner och terrorister om 10-20år?

Permalänk

"Skulle man uppfunnit terrorister om man visste att de skulle spränga saker i luften hela tiden?"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Internet isag skulle nog klassas som en olaglig aktivitet... Med USA i spetsen. Kolla bara på nyheten om stackars farfar

Men USA kanske inte skulle varit så om internet inte fanns. Tänk på det

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Men USA kanske inte skulle varit så om internet inte fanns. Tänk på det

Joo, men usa är vrickad i så gott som samtliga andra områden med imo, så så mycket bättre tvivlar jag på att det skulle vart Men det är underhållande att fundera på

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Kontentan i den artikeln får två ord av mig...tjur.....exkrementer.....

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cMa
Intressanta spekulationer helt klart.
Men det är samma som med mycket annat.

Skulle man tex tillåta cigaretter eller drickbar alkohol om det uppfanns idag?

Sålänge det finns massiva multinationella företag som tar rättiheter från andra och tjänar enorma pengar på det så skulle det med alla sannolikhet bildas idag också..

Visa signatur

2003 : 3dmark 01 03| Burken
2004 : SuperPI 29s
06 - 07 : Miranda
www.porrverkad.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lord Darkness
Kontentan i den artikeln får två ord av mig...tjur.....exkrementer.....

//LD

nu är du för "djup" för 90% av SweClockers medlemmar...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Razor_cut
Sålänge det finns massiva multinationella företag som tar rättiheter från andra och tjänar enorma pengar på det så skulle det med alla sannolikhet bildas idag också..

Jag kan hålla med om att multinationella företag inte bör få politisk makt. De bör inte styra lagstifningen i olika länder. Samtidigt bör man också inse att stora företag skapar ekonomisk tillväxt, arbetstillfällen och välstånd på många håll runt om i vår värld.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem

Pacifistsamhället hade aldrig kunnat skapa internet.

Det är krig som driver utvecklingen framåt. Även om det inte är politiskt korrekt att ha den uppfattningen.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
Jag kan hålla med om att multinationella företag inte bör få politisk makt. De bör inte styra lagstifningen i olika länder. Samtidigt bör man också inse att stora företag skapar ekonomisk tillväxt, arbetstillfällen och välstånd på många håll runt om i vår värld.

Företag ska få ge sin syn när man stiffar lagar, samma gäller föreningar och andra intressanter. Det är ungefär som det funkar nu.... Men det ska inte vara som i USA där folkvalda röstar efter vem som ger högst mutor

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Företag ska få ge sin syn när man stiffar lagar, samma gäller föreningar och andra intressanter. Det är ungefär som det funkar nu.... Men det ska inte vara som i USA där folkvalda röstar efter vem som ger högst mutor

Och det skulle vara något unikt för just USA? Snälla, vakna upp ur din postmodernistiska naivitet.

Visa signatur

Dell Studio 1749

Permalänk

Trevlig och intressant artikel faktiskt.

Om inte Internet funnit förrens idag, tror ni vi hade haft samma extrema utveckling på hårdvaru-sidan?

Visa signatur

Workstation: INTEL CORE I7 6700K | 32 GB DDR4 2133Mhz | ASUS STRIX GEFORCE GTX 1070 OC | ~ 3.7 TB | Windows 10 x64 | FRACTICAL DESIGN R4
Server: AMD PHENOM II X6 1055T | 32 GB DDR3 1600Mhz | ~ 10 TB | Vmware ESXI 6.0 | FRACTICAL DESIGN XL
NAS: Xeon(R) CPU E5506 @ 2.13GHz | 16 GB | 4x4TB ~ 7,5TB | UNRAID | FRACTICAL DESIGN XL
Laptop: Macbook Pro 13.3" Retina Early 2013 | 8192 MB | OS X Sierra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Företag ska få ge sin syn när man stiffar lagar, samma gäller föreningar och andra intressanter. Det är ungefär som det funkar nu.... Men det ska inte vara som i USA där folkvalda röstar efter vem som ger högst mutor

I en perfekt demokrati bör inte den som har en mäktig organisation i ryggen ha mer möjlighet att påverka än enskilda individer som inte tillhör någon organisation.

Lagar bör stiftas med hänsyn till hela befolkningen och för hela landets bästa. Inte till förmån för ett fåtal som råkar representeras av mäktiga organisationer.

Det är inte bra i USA. Men det är inte bra i Sverige eller i de flesta andra europeiska länder heller..Demokratin är i kris...Och styre genom organisationer är ett av de viktigaste skälen.

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Avstängd

Är det inte bara WWW (WorldWideWait) som firar 15år

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ro.ARM
I en perfekt demokrati bör inte den som har en mäktig organisation i ryggen ha mer möjlighet att påverka än enskilda individer som inte tillhör någon organisation.

Lagar bör stiftas med hänsyn till hela befolkningen och för hela landets bästa. Inte till förmån för ett fåtal som råkar representeras av mäktiga organisationer.

Det är inte bra i USA. Men det är inte bra i Sverige eller i de flesta andra europeiska länder heller..Demokratin är i kris...Och styre genom organisationer är ett av de viktigaste skälen.

demokrati har alltid varit i kris...
Så länge representanterna har någon form av politisk självbevaresledrift och egetbegär så kommer demokrati aldrig blir det som det är tänkt.. dock inte heller sagt att det finns något bättre alternativ.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
demokrati har alltid varit i kris...
Så länge representanterna har någon form av politisk självbevaresledrift och egetbegär så kommer demokrati aldrig blir det som det är tänkt.. dock inte heller sagt att det finns något bättre alternativ.

Demokratin blir aldrig felfri. Men det är viktigt att sträva efter att göra den så bra som möjligt. Målet måste vara en demokrati där alla kan vara med och där ingen glöms bort och vägledningen måste vara principen om allas lika rätt. Dvs att varje individ har rättigheter som respekteras av samhället som helhet.

Det är när människor ger upp och tycker det inte längre är någon idé eller spelar någon roll som det blir verkligt alvarligt. Det finns kraft bakom den demokratiska tanken och det demokratiska idéalet när de omfattas av flertalet. Så länge befolkningen bryr sig kommer inte krafter som motarbetar demokratin eller stiftar orättfärdiga lagar att kunna vinna i längden. Just för att människor reagerar och protesterar...För demokratin blir vad vi gör den till. När ingen bryr sig dör den....

Visa signatur

Mvh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Plexus
Pacifistsamhället hade aldrig kunnat skapa internet.

Det är krig som driver utvecklingen framåt. Även om det inte är politiskt korrekt att ha den uppfattningen.

Är det här ett skämt?

"Aldrig"? Visst.........

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av No.21
Är det här ett skämt?

"Aldrig"? Visst.........

Aldrig kanske är att ta i, men krig driver faktist utveckling och forskning sjukt mycket.
Utan krig hade vi säkert levt kvar i medeltiden eller något liknande.

Heja krig!

Permalänk
Medlem

Utan krig hade vi inte haft radar och utan radar hade vi inte haft microvågsungnar, listan kan göras lång.

Jag hänger på knasterband
Heja krig!

Visa signatur

01: 111100100110 3DMarks

Permalänk
Medlem

kan ju bara säga att det är mer än 15år sen. Så dom borde läsa på dom som skrivit det.

Permalänk
Medlem

Intressant artikel. Tänkvärt absolut, för visst tar man det för givet.

Någon som vet vad FT.com har för tillförlitlighet är det som cnn eller?

LOL på tal om internet, upptäckte precis, till min stora fasa, att SAOL kostar att använda??? Eller är det bara jag som inte blir klok på hur man söker på deras nya webb?

jaja så bra var det med internet, men visst går vi mot ett WWW där allt kostar, och kostar det inte MÅSTE du registrera dig =/ kolla bara påaftonbladets "plus" del.

Författaren till artikelln kanske skulle problematisera över vart internet är på väg. För som de säger; det finns inga gratis luncher, stämmer nog i alla fall, även om dagens generation växer upp med denna föreställningen, tills man blir dömd för att ha delat HippHippH_ra ...

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Avstängd

Just ja, om nu internet inte skulle skapas idag (ifall den inte redan fanns) så skulle det nog inte vara jätte stor skilnad... fildelarna skulle tjäna mer pengar såklart.

Innan bredbandet fanns i nästan alla hus så var det zipCD som klunsa i brevlådan var och varannan vecka.. billigare med 1/10 del av priset än vad orginal kostade

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Fattar inte varför det är så trendigt att vara anti-amerikan. Inte ens ett hårdvaruforum kan man läsa utan att stöta på skiten...

Visa signatur

Asus A8N-E, AMD64 X2 4200+, 2GB RAM, Geforce 7800GT, SB Audigy 2 ZS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimmaboy
Fattar inte varför det är så trendigt att vara anti-amerikan. Inte ens ett hårdvaruforum kan man läsa utan att stöta på skiten...

Det har inget med trend att göra. Ett land som låser in folk på obestämd tid i hemliga fängelser i diverse diktaturer ska ha skit.... Att landet ens får kallas en demokrati är ren fars