Permalänk
Medlem

NIS på bärbar

Hej,

Hur fungerar inloggningar med NIS på en bärbar dator som inte alltid är ansluten till nätverket med NIS-servern? Cachas användarna och lösenorden precis som i Windows med Active Directory eller blir det omöjligt att logga in?

// Petter

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så cachas ingenting utan NIS-clienten vill ha kontakt med NIS-servern hela tiden.

Tror tom att det blir svårt att starta datorn om den inte får kontakt med NIS-servern när den skall "binda" sig mot servern, sist jag gjorde det (var några års sedan) så hängde maskinen sig där och ville inte gå vidare.

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem

Hmmm.. Jag var rädd för det. Efter lite närmare undersökning så har jag hittat andra med samma problem. Dom verkar ha satt upp en slave-server på den bärbara datorn och tvingat datorn att logga in på NIS-servern på localhost.
Kanske får ta och slänga ihop en "ful-lösning" som kopierar alla användare med UID mellan 5000 och 6000 eller liknande från servern ut till klienterna. Det känns som en mer stabil lösning även om den inte känns perfekt.

Är det någon här på forumen som har upplevt samma problem och "lived to tell the tale"?