Varför så varmt? (låda och grafikkort)

Permalänk
Medlem

Varför så varmt? (låda och grafikkort)

Jag har sökt lite men hittar inget svar på min fråga. Varför det är så varmt i min låda? Och varför är mitt grafikkort så varmt?

Jag har en Antec Sonata, flera här som har en likadan antar jag, är det så varmt i era chassin också?

Och ni som har Leadtek 6800GT, ligger eran idle temp på 65 grader? Jag tror inte det, verkar skumt här.

När jag spelar går den upp till nästan 85 grader, därför vågar jag inte överklocka heller.

Vore tacksam för tips och så.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk

Kunde vara bra å veta vad du har för kylning i lådan...

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beano_bouer
Kunde vara bra å veta vad du har för kylning i lådan...

Jag har en 120mm fläkt som alla antec sonata har där bak. Men jag har en som går lite snabbare än orginalet.

Fläkten som sitter på nätagget har jag också bytt eftersom den förra dog, även denna också lite snabbare än orginalet.

Resten av kylningen är den standard som medföljer Leadtek 6800GT och en Asprock? fläkt till min CPU.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Yupp sitter på ett Leadtek 6800GT PCI-E som ligger i runda 63-65 i idle och runda 79-83 i load

Visa signatur

[Asus A8N5X][Venice 3500+@2.4][Corsair Value Select 4*512 gb ram ][Leadtek 6800GT 256 MB DDR3 PCI-E] [Tagan 480w]

Permalänk
Medlem

Men det är mycket tycker jag, liksom, 85 grader oklockat, man lär ju bränna kortet om man klockar lite...

Och byta kylning vågar jag inte, för om det pajar har jag inte råd med ett nytt kort utan får sitta med en MX400 och det är inte så kul när man spelar nyare spel.

Ingen som orkar hjälpa till lite, tror ni det kan vara chassit som är problemet? Att antec sonatan som har för dålig luftflöde.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Var ser man hur varm ens grafikkort är? jag har speedfan, kan man se det här?

Permalänk

ladda everest eller något. Men har du inte en fläktplats där bak då? Köp och sett en fläkt där, alternativt köp en Zalman vf700-Cu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
ladda everest eller något. Men har du inte en fläktplats där bak då? Köp och sett en fläkt där, alternativt köp en Zalman vf700-Cu

Garantin ryker ju då, och just nu blommar inte min ekonomi, vågar inte riskera att jag får sitta med en MX400.

Koppar kylningen över 6800GT kortet är sjutk varmt hos mig, även när jag inte spelar. Det går knappt ta på den, skummeli skumt.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Om vi säger som så, jag hade högre temperaturer än dig på mitt leadtek kort. Visade sig att de dels hade 2mm tjockt lager med kylpasta som täckte en del av gpun samt inte dragit åt skruvarna till kylflänsen ordentligt, inte nöjd på dom som monterade ihop mitt kort......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Om vi säger som så, jag hade högre temperaturer än dig på mitt leadtek kort. Visade sig att de dels hade 2mm tjockt lager med kylpasta som täckte en del av gpun samt inte dragit åt skruvarna till kylflänsen ordentligt, inte nöjd på dom som monterade ihop mitt kort......

Vad gjorde du då? Skruva du bara åt eller bytte du kylning, eller skicka du tillbaka kortet?

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Men om du endast har en 120mm bak, så försök på nåt sätt, om det inte finns plats, sätta en 120mm fram oxå.

Måste ju få in luft I lådan oxå.
Inte bara en fläkt som drar ur luften.

Kommer göra skillnad.
Om du nu inte har en där redan...

OCH köp ny kylpasta, Artic Silver 5 och kläm på ett tunt lager, kommer oxå göra skillnad, gjorde det på mitt förra 6800GT.

Visa signatur

SYSTEM: Chassi: Thermaltake Tsunami Dreams- Moderkort: DFI Lanparty NF 4 SLI-DR- Cpu: AMD X2 4400+ + Zalman 7700Cu- Minne: OCZ EL Dual Channel Platinum 2048mb- Grafik: ASUS Extreme 7800GTX TOP- 300gb S-ATA, 200Gb S-ATA , 160Gb IDE- Plextor DvD-R- Nätagg: Tagan 580w EC Series-\\\ LAPTOP: DELL XPS 1330

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Garantin ryker ju då, och just nu blommar inte min ekonomi, vågar inte riskera att jag får sitta med en MX400.

Koppar kylningen över 6800GT kortet är sjutk varmt hos mig, även när jag inte spelar. Det går knappt ta på den, skummeli skumt.

garantin ryker väl inte om du byter kylare? Bara att byta tillbax till orginal om något skulle hända?

Permalänk
Medlem

De små antec-lådorna är väldigt svårt att kyla väl. Min lite större antec (den som är som en chieftech-chassi) är väldigt svalt och mitt nu döda 6800LE kom aldrig högre än 55C när det vet klockat som mest.

Visa signatur

Gigabyte P35 DS3 -- Intel Core2Quad 8300 @ 3GHz-- XFX 5830 1GB -- Corsair Dominator 4096MB 1066mhz -- Fractal Design Define R2 -- 60GB OCZ SSD - 320GB Samsung -- Fractal Design 550W