en hårddiskfråga....

Permalänk

en hårddiskfråga....

Hej!

Det är så att jag har en 20 gigare (wow!:P) hemma som jag skulle vilja trycka in tillsammans med min 80 gb hd som redan sitter i min dator.
Skulle sätta in den i en annan dator för att formatera den
( rättare sagt ta bort det windows 98 os som finns på hd:n).
När jag då skulle göra det så kunde datorn (den gamla då alltså) inte läsa av den stod det, den kunde alltså inte starta upp...
undrar då, om jag sätter i den gamla hd i den nya datorn utan att ta bort 98 os:et, kommer xp os och 98 os krocka då på något sätt?? eller andra problem vid uppstarten?

Om det kommer att göra det, vad göra?? är oerhört rädd o denna data då jag pajjat två gamla nätaggregat på mindre än 2 tim..:D

Edit: Såg senare något om en jumper på hårddisken, och vid det var det bilder på olika positioner där den var "slave", "master" , "slave present" och "cable select".. måste jag skruva isär hårddisken för att ändra med dessa jumpers?

Visa signatur

NO further comments...

Permalänk
Medlem

Re: en hårddiskfråga....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excellent3r
Hej!

Det är så att jag har en 20 gigare (wow!:P) hemma som jag skulle vilja trycka in tillsammans med min 80 gb hd som redan sitter i min dator.
Skulle sätta in den i en annan dator för att formatera den
( rättare sagt ta bort det windows 98 os som finns på hd:n).
När jag då skulle göra det så kunde datorn (den gamla då alltså) inte läsa av den stod det, den kunde alltså inte starta upp...
undrar då, om jag sätter i den gamla hd i den nya datorn utan att ta bort 98 os:et, kommer xp os och 98 os krocka då på något sätt?? eller andra problem vid uppstarten?

Om det kommer att göra det, vad göra?? är oerhört rädd o denna data då jag pajjat två gamla nätaggregat på mindre än 2 tim..:D

Edit: Såg senare något om en jumper på hårddisken, och vid det var det bilder på olika positioner där den var "slave", "master" , "slave present" och "cable select".. måste jag skruva isär hårddisken för att ändra med dessa jumpers?

Det är bara att ändra dom där "plupparna" till rätt läge.
Du behöver inte skruva i den, bara dra upp dom försiktigt.

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk

Re: Re: en hårddiskfråga....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snook
Det är bara att ändra dom där "plupparna" till rätt läge.
Du behöver inte skruva i den, bara dra upp dom försiktigt.

http://www.barrett.net/images/connectorjumpers.jpg

Kan jag sätta i den då utan att os krockar med varandra? (om jag sätter den på slave)

Visa signatur

NO further comments...

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: en hårddiskfråga....

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excellent3r
Kan jag sätta i den då utan att os krockar med varandra? (om jag sätter den på slave)

Ja, för då bootar den i från din "master" hd.

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk

Tack för svaren!

Visa signatur

NO further comments...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Excellent3r
Tack för svaren!

np

Hoppas det funkar.....

MvH

Visa signatur

|MacBook|Macbook Air
Medlem i signaturgruppen hjälpsamma Appleanvändare.

Permalänk

Det funka! Fast bara på en av dom... på 20 gb var själva jumpern borta...
men tack, satte en annan hd i den gamla datorn ( för övrigt samma som jag "råkade" ändra switchen till nätagget från 220 v till 110.....bytte agg sedan) o det funkar perfekt,
MEN jag fattar inte ska det inte gå att ta EN sån där sata sladd (lr va dom heter - platt iaf) till 2 hd:ar om den grenar sig??
går inte för mig iaf... datorn piper när jag ska sätta igång den, så nu har jag satt den andra hd:en i ett DVD-uttag istället, funkar perfekt, bara det att de finns inge annat uttag för DVD:n så det finns ingen DVD eller CD-brännare i den burken...:(

Visa signatur

NO further comments...