Dubbelmoral hos Sony

Permalänk
Melding Plague

Dubbelmoral hos Sony

<font style="font-size: 10pt"><b>Dubbelmoral hos Sony</b></font> <small class="small">måndag 14 november av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Anledningen till att Sony utrustade CD-skivor med deras rootkitkopieringsskydd som rapporterats skadligt för datorer är för att skydda sin egen upphovsrätt. Detta har Sony <a href="http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=523952">gjort klart flera gånger</a>. Vad Sony däremot är tysta om är att de själva brytit mot upphovsrättslagen. Kopieringsskyddet innehåller kod från den populära MP3-enkodern LAME. Detta bryter mot LAME:s upphovsrätt och licens. Utöver lagarna Sony brytit mot som resulterat i två stämningar har alltså Sony även brytit mot lagen de värderar mest och deras program är tänkt att skydda mot.
<br />
<br />Läs mer om detta hos <a href="http://dewinter.com/modules.php?name=News&file=article&sid=21..." target="_blank">DeWinter</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dubbelmoral finns hos varendaste människa på jorden. Bakom alla företag finns människor, och därför finns dubbelmoral även hos företagen, allt för att tjäna mer.

Jag förstår Sony på ett sätt, samtidigt som jag tycker att det dem gjort är helt idiotiskt.

Men som flera också sagt angånde detta så gäller inte detta hela Sony. Sony är ett grymt stort företag med många chefer och ansvariga på olika områden. Att bojkotta Sony Playstation för detta som hänt här tycker jag är idiotiskt.

Det är lite som att bojokotta Coca-Cola Sverige för att Coca-Cola i vissa u-länder dödade anställda som försökte skapa fackförbund.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Dubbelmoral finns hos varendaste människa på jorden. Bakom alla företag finns människor, och därför finns dubbelmoral även hos företagen, allt för att tjäna mer.

Jag förstår Sony på ett sätt, samtidigt som jag tycker att det dem gjort är helt idiotiskt.

Men som flera också sagt angånde detta så gäller inte detta hela Sony. Sony är ett grymt stort företag med många chefer och ansvariga på olika områden. Att bojkotta Sony Playstation för detta som hänt här tycker jag är idiotiskt.

Det är lite som att bojokotta Coca-Cola Sverige för att Coca-Cola i vissa u-länder dödade anställda som försökte skapa fackförbund.

Fattar inte vaddå menar med Sony Playstation, bojkotta musiken som Sony släpper och deras programvaror låter nog vettigare.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Ojojoj, vilken soppa. Kan inte vara så höga krav för att bli chef på Sony. Lite sunt förnuft så hade det här aldrig inträffat men är man giriga idioter som inte kan tänka mer än ett steg framåt så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Fattar inte vaddå menar med Sony Playstation, bojkotta musiken som Sony släpper och deras programvaror låter nog vettigare.

Jag har läst och hört vissa säga "bojkotta Sony".

Det jag skrev, var att Sony är så pass stort och uppdelat så att det bara vore dumt att tänka att man ska bojkotta hela Sony. Visst får man bojkotta Sony för denna händelse helt om man vill, men det är verkligen och ta i.

Det är ett extremt stort företag. En bit utav företaget tillverkar mp3 spelare där man stödjer mp3 format, det säger ju sig självt. En annan del tillverkar CD och DVD brännare, vilket säger sig självt också?

Vissa verkar ha svårt att förstå att detta har med Sony BMG att göra och inte hela Sony företaget. Liksom varför ska delen som tillverkar riskokare bli bojkottad för att musikdelen gjort något idiotiskt?

Sen är jag ingen Sony-fanboy heller även om det kan verka så. Min datorskärm är Philips, min MP-3 spelare är Sandisc, inte heller min gamla CD-spelare är Sony. Min DVD spelare i datorn är en Asus, min stereo är en Samsung, min TV är en Philips, osv osv....

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Dubbelmoral finns hos varendaste människa på jorden. Bakom alla företag finns människor, och därför finns dubbelmoral även hos företagen, allt för att tjäna mer.

Jag förstår Sony på ett sätt, samtidigt som jag tycker att det dem gjort är helt idiotiskt.

Men som flera också sagt angånde detta så gäller inte detta hela Sony. Sony är ett grymt stort företag med många chefer och ansvariga på olika områden. Att bojkotta Sony Playstation för detta som hänt här tycker jag är idiotiskt.

Det är lite som att bojokotta Coca-Cola Sverige för att Coca-Cola i vissa u-länder dödade anställda som försökte skapa fackförbund.

Vad pratar du om människa? Finns massa bra företag som inte gör på det sättet. Sedan fattar jag inte poängen med varför Sony skyller allt på piratkopieringen? Det har knappast bevisats att det är det som skapar problem för dem. De varkar riktigt tröga och kan inte acceptera att internet finns. Istället för att hitta alternativa vägar och försöka utnyttja tekniken som finns behandlar de sina kunder som rent skit och tom gömmer olagligt "kopierat" dold mjukvara i sina program som kan skada datrorn och göra den slö det helt utan att berätta för köparna. Vad är liksom syftet? Har de verkligen förlorat verklighetsuppfatningen?

Jag tänker bojkotta alla grenar av Sony helt på grund av att jag vill se till att de förbättras. Om folk slutar köpa Sony och det märks i alla deras produkter så måste de ju börja överväga varför det händer och tror de kan lätt koppla ihop det med vad Sonys musikbolag håller på med. Ser ingen annan sätt att kunna påverka detta som individ och hoppas många gör samma sak så det ger utslag.

Permalänk
Medlem

HAHA.. mega busted.. Hoppas företaget bakom Lame stämmer skiten ur dom nu också....

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Dubbelmoral finns hos varendaste människa på jorden. Bakom alla företag finns människor, och därför finns dubbelmoral även hos företagen, allt för att tjäna mer.

Jag förstår Sony på ett sätt, samtidigt som jag tycker att det dem gjort är helt idiotiskt.

Men som flera också sagt angånde detta så gäller inte detta hela Sony. Sony är ett grymt stort företag med många chefer och ansvariga på olika områden. Att bojkotta Sony Playstation för detta som hänt här tycker jag är idiotiskt.

Det är lite som att bojokotta Coca-Cola Sverige för att Coca-Cola i vissa u-länder dödade anställda som försökte skapa fackförbund.

Jag förstår varför många är arga på Sony. Till skillnad från ditt Coca-Cola-exempel så kan Sonys skivor påverka våra läsare och våra läsare kan alltså relatera till problemen med Sonys program. Visst är det hemskt om någon blir felaktigt behandlad i något land, men det är väldigt avlägset för våra läsare. Det är inte lika avlägset att någon köper CD-skivor från Amazon eller att Sonys kopieringsskydd kommer hit och börjar gömma sig på våra datorer.

Fundera på vilken gärning som är värst: mord eller inbrott. Du skulle förmodligen tycka att inbrottet var bra mycket värre om det hände dig själv (du anser fortfarande att mordet är värre, men du blir argare av inbrottet). Många struntar nog fullkomligt i att Sony agerar i sina egna intressen, förutom när deras intressen går ut på våra intressen, som i det här fallet.

Någon som inte bryr sig så mycket om datorer eller har en dator som redan är totalt full med spyware kommer nog inte bry sig något om detta. För någon som värderar sin dator är Sonys program förmodligen lika allvarligt som Sony tycker att det är allvarligt att folk kopierar deras musik. Och gissa vilken typ av personer som hänger på SweClockers?

Så, många är arga. Vad gör man då? Det beror väl på hur allvarligt man tycker händelsen är. Om man aktivt vill visa sitt missnöjde är det enda man kan göra som konsument är att rösta med plånboken eller prata med konsumentverk och liknande, och det första är lättast. Sedan är det nog individuellt i hur man delar in Sony. Jag kan tänka mig att många inte bryr sig alls att Sony kanske är flera företag, där många som har tidigare goda erfarenheter av Sony säkert ser företaget som flera divisioner.

Så tror jag det ligger till. Visst, rent etiskt/moraliskt (någon av orden är rätt) så är DeBeers ett vettigare företag att vara arg på, men det är även mycket svårare att relatera till för datorentusiaster.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Jag förstår varför många är arga på Sony. Till skillnad från ditt Coca-Cola-exempel så kan Sonys skivor påverka våra läsare och våra läsare kan alltså relatera till problemen med Sonys program. Visst är det hemskt om någon blir felaktigt behandlad i något land, men det är väldigt avlägset för våra läsare. Det är inte lika avlägset att någon köper CD-skivor från Amazon eller att Sonys kopieringsskydd kommer hit och börjar gömma sig på våra datorer.

Fundera på vilken gärning som är värst: mord eller inbrott. Du skulle förmodligen tycka att inbrottet var bra mycket värre om det hände dig själv (du anser fortfarande att mordet är värre, men du blir argare av inbrottet). Många struntar nog fullkomligt i att Sony agerar i sina egna intressen, förutom när deras intressen går ut på våra intressen, som i det här fallet.

Någon som inte bryr sig så mycket om datorer eller har en dator som redan är totalt full med spyware kommer nog inte bry sig något om detta. För någon som värderar sin dator är Sonys program förmodligen lika allvarligt som Sony tycker att det är allvarligt att folk kopierar deras musik. Och gissa vilken typ av personer som hänger på SweClockers?

Så, många är arga. Vad gör man då? Det beror väl på hur allvarligt man tycker händelsen är. Om man aktivt vill visa sitt missnöjde är det enda man kan göra som konsument är att rösta med plånboken eller prata med konsumentverk och liknande, och det första är lättast. Sedan är det nog individuellt i hur man delar in Sony. Jag kan tänka mig att många inte bryr sig alls att Sony kanske är flera företag, där många som har tidigare goda erfarenheter av Sony säkert ser företaget som flera divisioner.

Så tror jag det ligger till. Visst, rent etiskt/moraliskt (någon av orden är rätt) så är DeBeers ett vettigare företag att vara arg på, men det är även mycket svårare att relatera till för datorentusiaster.

Mjo, du har rätt men...

Jag tycker forfarande att Sony är ett så stort och splittat företag att det är dumt att dra hela Sony över händelsen.

Det här säger jag inte bara för det är Sony, jag tycker det gäller alla super stora företag. Om några idioter på en avdelning gör bort sig hur kul är det om alla kunder drar hela företaget över det, även om det ändå är ganska naturligt. För jag tror faktiskt inte att alla högt uppsatta på Sony varit medvetna om detta, bara BMG delen. Knappt alla där heller kan jag tänka mig.

Men som sagt jag håller med dig, jag säger inte att nyheten är dum, tycker detta är seriöst. Jag säger bara att Jag tycker det är lite dumt att bojkotta hela Sony för detta, sedan som jag skrev tidigare om man gör det är det helt upp till en själv.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Ja, bojkotta Sony Music Entertainment istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Citat från Flashback

För er som inte följer Idol 2005 på TV 4. Här en resumé:

Programmet går ut på att utse Sveriges nya popidol. Flera hundra falsksångare kände sig kallade. Alla utom elva finalister gallrades bort. Programmet sänds därefter varje fredag. En artist åker ut i varje program. En expertjury ger omdömen men TV-tittarna bestämmer vem som flyger. Fyra artister återstår. Vinnaren får ett fett skivkontrakt.

Nu till saken:

I den återstående kvartetten finns en mespropp från Piteå som heter Jens. Juryn hatar honom. Efter varje program ordnar Aftonbladet omröstning där 2-3 procent av AB:s läsare brukar ha honom som favorit. Ändå krånglar han sig på något obegripligt sätt kvar - vecka efter vecka.

I expertjuryn sitter Daniel Breitholtz, skivbolagsnisse på Sony BMG som ska producera en skiva med vinnaren av Idol 2005. Vecka efter vecka tycker Breitholtz att Jens ska väck. Vecka efter vecka har han fel. Breitholtz har börjat svettas: "Det kan väl inte... Nej... Eller...?"

TÄNK om det gick att arrangera Sveriges största tv-kupp där ALLA röstade på Jens så att Piteås i särklass mesigaste kareokekung (snäll verkar han vara, men så släpigt trist att man baxnar) gick och vann hela skräpet. Vilken härlig tragedi för Sony BMG och flintskallen Breitholtz!

Min uppmaning till alla skadeglada Flashback-marodörer: Sprid budskapet. Rösta på Jens! Fyra veckor kvar. Det kostar fem kronor per vecka att rösta. En tjuga totalt. Det kan ni väl avvara när syftet är så ädelt som att skapa tv-historia.

Fredagar klockan 20.00. TV 4. Mot-------------->telefonen!

Orginaltråd: http://forum.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=2674...

Enade vi stå, söndrade vi falla!

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

L0rden,

Min telefon kommer gå varm. Breitholtz ska få Jens, kosta vad det kosta vill.

-k0nsl

Visa signatur

Intel® Core i7-2600K @ 5.1GHz (Cuplex Kyros XT) | ASRock Z77 Extreme4 | 16GB RAM | Asus HD DirectCU 6870 (MCW55) | 2x OCZ Agility 3 RAID 0 (Linux Mint / Zorin OS).

Permalänk
Medlem

Haha.. det var en rolig ide Lorden

Permalänk
Medlem
Visa signatur

När sanningen kommer på bordet, kan ingen smälta den.

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte heller så bra:

http://hack.fi/~muzzy/sony-drm/

Citat:

Muzzy's research about Sony's XCP DRM system
The uninstaller requires you to install an ActiveX control to your system before you can even request for an uninstall url. Turns out, the uninstaller activex marks itself safe for scripting, and has plenty of interesting methods available for everyone to use. Although I have not analyzed them in depth, I have tested one of them to confirm it really does what I think it does. It's called "RebootMachine". If you have installed Sony's ActiveX control, follow the link to invoke the RebootMachine method. I don't even want to know what the ExecuteCode method does...

Permalänk
Medlem

L0rden!!
Du e bäst.... Hatade programmet förut, men det verkar som att även Idol2005 har fått en mening.
Ha ha ha, Jag röstar på Jens.

Permalänk
Medlem

Asså..

Dethär är nog det värsta jag hört... Hur desperat får man bli, själa kod från ett annat program.. sony borde kunna bättre.. ett företag så stort.. klart dom måste kunna utveckla ett eget kopieringsskydd utan att själa kod från andra program..

Visa signatur

Intel Core i7 920 - P6T Deluxe V2 - 6gb Corsair Dominator 1600 mhz - XFX Radeon 5870 - Corsair 800D - Corsair H50

Permalänk
Avstängd

Tar det aldrig slut med de här sonyhistorierna?

Visa signatur

Signatur raderad. Var vänlig läs §7 i våra regler

Permalänk
Avstängd

HAHA sony är fan otroliga!

BOJKOTTA SONY!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Haha, jag tror jag dör. Hela historien är tragisk men nu blev det ju genast störtkul. Dom gråter så mycket över pirat-kopiering så är dom inte ett dugg bättre. Helt talanglöst.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk
Medlem

Tycker det är jobbigt att behöva ta upp det, men det stavas faktiskt "brutit".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
HAHA.. mega busted.. Hoppas företaget bakom Lame stämmer skiten ur dom nu också....

Det finns (AFAIK) inget företag bakom LAME, det är ett open-source projekt och upphovsrätten innehas av ett antal hobbyutvecklare.

Sony visar att de gör vad som helst för att skydda sin copyright men skiter totalt i vår (alltså vanliga personer som gillar musik och programmering).

Permalänk
Medlem

http://www.eff.org/deeplinks/archives/004145.php OMG!

Sonys EULA, en liten sammanfattning av roliga punkter ur den 3000 ord långa EULAn.

T.ex. If you file for bankruptcy, you have to delete all the music on your computer.

Varför då?

Permalänk
Medlem

Detta kanske är ett "open and shut case"... vad vet jag? MEN, vi kanske ska vänta med att kasta crap innan Sony har fått en fällande dom emot sig. Som jag förstod det står fortfarande ord mot ord.

Permalänk
Avstängd

Här är EFF:s slutsatser vad det gäller dina rättigheter som användare av företagets produkter:

1. Om du får ett inbrott i hemmet och CD-skivan stjäls måste du radera alla eventuella MP3:or du har gjort av den eftersom du endast får ha dessa om du fortfarande har tillgång till originalskivan.

2. Du får inte ta med dig musik till arbetet eftersom licensen endast tillåter dig att ha musik på en dator du själv äger.

3. Om du flyttar utomlands måste du radera alla filer i och med att Sony har belagt innehållet med exportförbud.

4. Du måste installera alla eventuella uppdateringar Sony släpper av DRM-tekniken. Licensen förfaller nämligen om du inte gör detta.

5. Sony tillåts att installera bakdörrar i DRM-tekniken för att säkerställa att du lever upp till licensavtalet.

6. Sony kan aldrig krävas på mer än cirka 40 kronor på grund av skador som uppstått genom företagets teknik.

7. Om du går i konkurs måste du radera alla digitala kopior av musiken.

8. Du har inte rätt att flytta musiken från din dator till någon annan, inte ens om du skickar med originalskivan.

9. Du får inte utnyttja musiken för att till exempel tonsätta ett bildspel i och med att licensavtalet uttryckligen förbjuder ändring av musiken eller att du utnyttjar den i egna verk.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

citat från slashdot rörande samma ämne:

"By now I really think it's gotten to the point that it's more unethical to give money to a company like this than to download their music without paying. I'm not anti-copyright in general, but the music industry is just so evil these days."

man kan ju inte annat än att hålla med...

Visa signatur

~warez the phuture~

Permalänk
Medlem

Helt otroligt, Sony lyckades förvärra situationen ännu mer.

Jag håller absolut inte med om att det sony gör är för deras eget bästa. Det är omöjligt att stoppa pirat kopieringen av vandliga musikCD'n. Allt dessa kopierings skydd gör är att förstöra för dom som faktiskt betalar för musiken, den som införskaffar sin musik på T*B istället för CDON får altså en bättre produkt om inget annat gör det så lär detta faktum uppmuntra pirat kopiering. När man är så utsatt för piratkopiering som musik branchen är måste man verkligen jobba hårt med att bli vän med sina potensiella kunder. Sony gör raka motsatsen och konsekvensen blir att ingen som läser detta kommer betala för musik från sony BMG, eller hur?

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ondjultomte
Här är EFF:s slutsatser vad det gäller dina rättigheter som användare av företagets produkter:

1. Om du får ett inbrott i hemmet och CD-skivan stjäls måste du radera alla eventuella MP3:or du har gjort av den eftersom du endast får ha dessa om du fortfarande har tillgång till originalskivan.

2. Du får inte ta med dig musik till arbetet eftersom licensen endast tillåter dig att ha musik på en dator du själv äger.

3. Om du flyttar utomlands måste du radera alla filer i och med att Sony har belagt innehållet med exportförbud.

4. Du måste installera alla eventuella uppdateringar Sony släpper av DRM-tekniken. Licensen förfaller nämligen om du inte gör detta.

5. Sony tillåts att installera bakdörrar i DRM-tekniken för att säkerställa att du lever upp till licensavtalet.

6. Sony kan aldrig krävas på mer än cirka 40 kronor på grund av skador som uppstått genom företagets teknik.

7. Om du går i konkurs måste du radera alla digitala kopior av musiken.

8. Du har inte rätt att flytta musiken från din dator till någon annan, inte ens om du skickar med originalskivan.

9. Du får inte utnyttja musiken för att till exempel tonsätta ett bildspel i och med att licensavtalet uttryckligen förbjuder ändring av musiken eller att du utnyttjar den i egna verk.

Det känns rätt hopplöst att ens försöka vara laglig...*suck*

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Törs man lyssna på radion iallafall?

Förövrigt skulle jag aldrig rösta på Jens. Det är inte shysst mot dom andra som verkligen kämpar för att bjuda på sig själva. Vad vinner man på att göra nån i juryn arg?
Skadeglädje?

Lågt...

Angående SonyBGM, visst bojkotta dem istället, det gör jag. Men jag bojkottar knappast PS3. Tänker inte straffa mig själv, det blir ju bara löjligt...

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk

Återupprepning, det är inte Sony som har gjort det, utan Sony BGM, alltså mer eller mindre Sonys skivbolag.

Exempel: Du äger ett jätteföretag. Du har tvåhundra högsta chefer för en massa olika avdelningar. En av cheferna dampar ur och gör helt fel saker. Alla kunder bojkottar då allt du har gjort, trots att det bara var en av dina chefer som dampar ut. Och istället för att bara bojkotta sakerna som den där chefen gjorde, så bojkottar dom hela företaget. Du förlorar tvåhundra miljoner dollar, och hela ditt rykte, för att EN CHEF DAMPADE UR!

Kort sagt, bojkotta SonyBGM, men inte allt som Sony gör.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!