Permalänk
Medlem

Windows installation

Hallå Swecare

Har precis beställt och byggt ihop en ny dator till en bekant. Har dock råkat ut för ett problem som jag inte lyckas lösa.

Bootar upp med en Windows XP skiva och går igenom den vanliga proceduren med att skapa partion m.m

Filerna börjar sedan kopieras till disken och vid 100% så kommer det vanliga meddelandet om att kopieringen är klar och den ska automatiskt starta om efter 10sec.

Nu börjar det konstiga, istället för att starta själva installationen av filerna som nu ligger på disken så bootar skivan automatiskt och går in i installationsprogrammet med formateringen och kopieringen igen.. Formaterar jag och kopierar filerna igen så händer precis samma sak, den går runt i en cirkel igen.

Har testat att boota upp utan skivan men då klagar den på att ingen boot disk är insatt i enheten eller liknande.

Någon som har har nått tips?

Permalänk
Medlem

Jag har gått igenom den där oändliga loopen för ett tag sen. För mig löste det sig på obegripligt sätt när jag i stället för att återigen tillåta en ominstallation, i ren desperation valde att ta bort befintlig partition och skapa en ny. Efter detta installerades windows och gav mig sedan möjlighet att välja om jag ville starta från cd:n eller inte. (tidigare kom aldrig någon sådan fråga upp)

Permalänk
Medlem

Har prövat detta otaliga gånger nu, dvs ta bort partionen och skapa en helt ny.

Verkar konstigt eftersom datorn bootar upp skivan automatiskt, på min dator får jag med samma skiva välja att trycka på en valfri knapp om jag vill boota med skivan... Konstigt var ordet.

Permalänk
Medlem
Citat:

trycka på en valfri knapp om jag vill boota med skivan...

Det gör du endast en gång, alltså första booten.

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Det gör du endast en gång, alltså första booten.

Det jag menar är att på den aktuella datorn aldrig får chansen att "trycka på valfri knapp för att boota med skivan" den gör det automatiskt. Varje gång.

Permalänk
Medlem

Det låter misstänkt likt det problem jag hade. I själva verket startade inte installationen, utan den började om efter att filer kopierats. Kanske hade jag bara tur som lyckades till sist.
Kanske är det fel på antingen hårddisken eller skivan. Prova rengöra skivan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Det jag menar är att på den aktuella datorn aldrig får chansen att "trycka på valfri knapp för att boota med skivan" den gör det automatiskt. Varje gång.

Om jag minns rätt så är det "BOOTFONT.BIN" som ger det meddelandet "Tryck på valfri knapp för att boota med skivan ...". Kan det vara så att den saknas på din CD, så att den därför väljer att starta automatiskt ..?

Visa signatur

"Ge daj inte"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DAHP3369
Om jag minns rätt så är det "BOOTFONT.BIN" som ger det meddelandet "Tryck på valfri knapp för att boota med skivan ...". Kan det vara så att den saknas på din CD, så att den därför väljer att starta automatiskt ..?

Den finns med på skivan, det är enbart på den aktuella datorn jag inte får chansen att välja om jag ska boota med skivan eller inte, fungerar helt normalt på en annan dator.

Har testat med en annan hårdisk nu och samma problem kvarstår.

Permalänk
Medlem

Då återstår väl bara cd-läsaren. Den kommer kanske inte överens med skivan?

Edit:
Kan ju vara ngt fel med minnet oxå...

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker som det låter som boot-ordningen inte är rätt inställd i BIOS. Man bootar ju på CDn en gång, installationsprogrammet startar, man partitionerar och systemet förs över till hårddisken. Sen startar systemet om och bootar på hårddisken och installationen fortsätter. Ifall du inte hårddisken är ett alternativ för boot kommer systemet att boota från skivan igen och installationen startar om på nytt.

Buggen kallas SBS.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Det är ändå märkligt, för det ska inte behövas att man ändrar bootordning UNDER installation, bara innan. Endast i ett fall borde problemet kunna uppstå, och det är om man helt tagit bort hårddisken som bootalternativ i BIOS.
När installationen väl börjat behöver man inte ens sitta och titta på den, utan den sköter sig själv.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eva13233
Det är ändå märkligt, för det ska inte behövas att man ändrar bootordning UNDER installation, bara innan. Endast i ett fall borde problemet kunna uppstå, och det är om man helt tagit bort hårddisken som bootalternativ i BIOS.
När installationen väl börjat behöver man inte ens sitta och titta på den, utan den sköter själv.

Vadå ändra boot-ordning under installationen?

I normala fall har man bootordningen säg floppy, CD, HDD med operativ. Ska man installera Windows så startar man datorn och stoppar i skivan. Man trycker på en tangent när CDn drar igång för att markera att man vill boota på CDn. Installationen drar igång och systemet förs över till hårddisken man vill installera på. Datorn startar om. Denna gång trycker man inte på någon tangent, CDn hoppas över och man bootar från hårddisken med operativet.

I fallet med felaktig bootordning, säg floppy, CD och sen ingenting. Ska man installera Windows så startar man datorn och stoppar i skivan. Man trycker på en tangent när CDn drar igång för att markera att man vill boota på CDn. Installationen drar igång och systemet förs över till hårddisken man vill installera på. Datorn startar om. Denna gång bootar datorn på CDn igen eftersom inte hårddisken finns med bland alternativen.

Det behöver inte vara så naturligtvis, men det låter mest troligt tycker jag.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Ok, då förstår jag hur du menar och möjligheten finns att det är just bootordningen det hänger på i det här fallet.

Permalänk
Medlem

Boot-ordningen var det första jag satt och pillade med, bra teori men var nog inte det som var felet.

Det hela löste sig när jag flyttade CD-ROM till samma IDE kanal som hårdisken. Det konstiga är att efter jag har lyckats installera Windows och bestämmer mig för att flytta tillbaka CD-ROM till IDE2 för att använda båda så hittar inte datorn den.

Antog då att IDE2 inte fungerade så tänkte testa den för att skicka tillbaka moderkortet till komplett. Flyttar tillbaka CD-ROM till samma kabel som hårdisken och byter från IDE1 till IDE2. Bootade upp datorn bara för att märka att det fungerar hur bra som helst. Testar sedan att flytta dom till separata kanaler igen bara för att konstatera att IDE2 inte hittas.

Mitt första AMD system som jag bygger ihop så har ingen större koll. Är detta nått vanligt förekommande och/eller finns det nån känd fix till det?

Moderkortet är ett ABIT KN8 ULTRA.

Vill också tacka för alla tips.

Permalänk
Medlem

Byglingen? Även om Cable select ska fungera så är det säkrare med Master/slave-bygling.
Trasig IDE-kabel? Du har ingen extra liggande att testa med?

Permalänk
Hedersmedlem

Jumprat enheterna korrekt? CDn hittas nog inte om den sitter ensam och jumprad som slave. Men den kommer då att hittas när den sitter tillsammans med hårddisken.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Båda inställda på Cable select. Testat två helt nya IDE kablar så tror inte att nån ska vara trasig. Får nu inte heller det integrerade NIC att fungera kör på ett PCI kort från realtek så antar att jag får byta ut det. Ingen vidare första upplevelse med AMD och nforce chipset måste jag säga

Permalänk
Hedersmedlem

Har du kopplat CDn på rätt uttag? Om CS ska bli lika med master ska enheten sitta längst ut på kabeln. Du kan även testa att mastra CDn, det är inte alltid CS funkar som det ska.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Byglade båda enheterna till master nu och satte dom på två separata IDE kablar längst ut. IDE2 fungerar inte när jag kör dom så här, har även skiftat kablar men med samma resultat.

Antar att detta låter konstigt men det fungerar verkligen inte av nån anledning. Kör jag båda enheterna på en kabel kan jag dock använda antigen IDE1 eller IDE2.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan vara CDn som inte vill vara själv. Funkar det att sätta hårddisken ensam som master på IDE2?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Mycket möjligt, hårdisken fungerar fint på IDE2. Får ta och leta på någon annan CD-ROM och prova med i morrn.

Fel forum men jag frågar endå, installerade senaste nforce4 drivarna från nvidia.com med audio, NIC och IDE drivare inbakade. Får som sagt inte igång det inbyggda nätverkskortet, finns det andra att testa eller är det dom som gäller? Det verkar fungera men kommer inte åt DCHP servern med det, samma inställningar som realtek kortet som fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Valde du att hoppa över installationen av brandväggsgrejorna? Det bör man göra, för de brukar strula. Annars vet jag inte vad det kan vara, mitt nVidia-NIC funkar klockrent.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |