Permalänk
Medlem

linuxdist @ cd-rw

halloj. har för närvarande en burk stående utan HDD som jag gärna skulle vilja använda att ha min lilla hemsida på.
då slog det mig att min sida är på ca 11mb och en CD har ju 700mb. därför undrar jag om det finns någon linuxdist som man kan köra helt utan HDD utan istället på en cd skiva som man helt enkelt gör en ny av när man vill ändra något på sidan?
vore grymt bra om en sådan fanns då jag i nuläget helt inte har råd med en ny HDD och inte står ut med ljudet från min gamingburk under natten som server.

PEACE

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört om någon som har gjort det, men det är möjligt.
Starta med CD:n, lägga in brännarprogrammet på en ramdisk och avmontera skivan, bränna, montera filsystemet på skivan och hålla på så varje gång en ändring sker på huvud-filsystemet.

Jag själv skulle gjort en egen live-cd (CD- R eller RW) med hjälp av någon liten dist som man ändrar lite i och sedan ha själva hemsidan på ett USB minne som man ploppar in i burken. Konfigurationsfiler där också.
Eller ett CF minneskort eller nåt.

Du får ett 128MB USB minne för ~130:- som billigast.

Permalänk
Medlem

ha sidan på ett usbminne låter som en ypperlig idé! men förklara gärna vad en livecd är. har nämligen ingen aning! eftersom jag har 0 koll på programering så vore det grymt bra med en "färdig" dist som man bara slänger in på en skiva.
tack för svar men nu ska jag troligtvis sova så bli inte sura om jag inte svarar på studs.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

En livecd är en cd med en linux dist på som kan bootas upp direkt från skivan och inte behöver någon installation.
Du skulle kunna testa DSL (Damn Small Linux). Enligt deras hemsida ( http://damnsmalllinux.org/ ) så ska den köra webserver på liveskivan.

Citat:

Damn Small also has the ability to act as an SSH/FTP/HTTPD server right off of a live CD

Visa signatur

[u]CPU:[/u] AMD 64 3200+ [u]Mobo:[/u] MSI K8N NEO Platinum [u]Minne:[/u] 2x512mb Micron PC3500 433mhz DDR [u]Grafikkort:[/u] ATI Radeon 9800 Pro [u]Ljudkort:[/u] Soundblaster Audigy 2 ZS [u]HD:[/u] Maxtor 160GB 7200rpm SATA

Permalänk
Medlem

jag kör DSL från usbminne och har delat minnet i 2 partitioner - en att boota från och en att spara div saker på...

allt körs "Frugal" dvs i ramminnet

så länge man kör frugal sparas alla läs/skrivningar och med restore kommandona kan man lätt återskapa filer vid en ev omstart

vart du väljer att lägga dina webbsidor - ja det kan man lösa på flera sätt...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

l[]er fint! jag tankar DSL nu. sedan sl[]ger jag in det p[]en skiva och drar sedan in hemsidan via USB minne. []erkommer n[] det hela [] klart.

EDIT : har nu br[]nt det p[]skiva och bootat datorn p[]den, jag f[] upp desktopen men musen v[]rar fungera! n[]ra tips?

EDIT:2 fixade musen, nu aterstar bara att fa igang webserver programmet. nagan som kor DSL som kan saga hur man far igang det och hur man satter vilken html fil som den ska anvanda som "index|

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

*Raderat av xphaze, helt off-topic.*

Visa signatur

P4 3,4 Ghz EM64T, GeForce 6800NU 370/800, 1024 MB DDR2 SDRAM