Hemlig dataavläsning

Permalänk
Melding Plague

Hemlig dataavläsning

<font style="font-size: 10pt"><b>Hemlig dataavläsning</b></font> <small class="small">torsdag 22 december av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Förra veckan gick förslaget om datalagring igenom i EU. Detta innebär att alla kommunikationsleverantörer måste lagra information om en persons kontakter - vem man epostar, vem man talar med i telefon etc. Innehållet i eposten eller vad man säger i telefonsamtalen lagras dock inte.<br /><br />Nu vill Säpo gå steget längre och kunna läsa allt innehåll i en dator enligt ett nytt förslag, <a href="http://www.regeringen.se/sb/d/5073/a/44989" target="_blank"><i>SOU 2005:38: Tillgång till elektronisk kommunikation i brottsutredningar m.m.</i></a> som ska utöka polisens avlyssningsmöjligheter nu när kommunikation kan ske på andra sätt än med vanliga telefoner.<br /><br />Ett av de viktigaste punkterna i SOU 2005:38 är "hemlig dataavläsning". Detta innebär att polisen kan avlyssna en dator, läsa all epost skickade, hemsidor besökta och så vidare, ungefär som telefoner kan avlyssnas nu. Detta ska enligt förslagets sammanfattning på regeringens hemsida enbart användas för grov brottslighet, men <a href="http://www.datainspektionen.se/pdf/remissvar/tillgang_elektro...">Datainspektionen (PDF)</a> skriver i sina synpunkter till förslaget att datorer kan avlyssnas även utan misstanke till brott: "<i>Det ska således bli möjligt att undersöka allt informationsinnehåll i enskildas datorer genom att i hemlighet skicka en mjukvara till en dator eller att genom ett fysiskt ingrepp placera en hård- eller mjukvara i en dator, t.ex. vid ett hemligt intrång i en persons bostad eller på dennes arbetsplats. I vissa fall ska åtgärderna inte ens kräva att någon är skäligen misstänkt för brott.</i>"<br /><br />Detta sammanfattas på sida 57 av det nästan 500 sidor långa SOU 2005:38: "<i>Genom att använda hemlig dataavläsning kan de brottsutredande myndigheterna lyckas identifiera en person som skäligen misstänkt för brottsligheten. Av effektivitetsskäl är det därför nödvändigt att hemlig dataavläsning får äga rum även om det saknas en skäligen misstänkt person.</i>".<br /><br />Läs mer hos <a href="http://www.svd.se/dynamiskt/brannpunkt/did_11340537.asp" target="_blank">Svenska Dagbladet</a> och <a href="http://www.idg.se/ArticlePages/200512/20/20051220102944_CS/20..." target="_blank">IDG</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Och hur länge dröjer det innan vi har 4-5 kameror i varje rum i våra lägenheter, bilar, alla uteplatser osv?

Lite ot:
Ni som hängde i ÖÄ vet ju att jag lider "psykiskt" av att jag tror att jag är övervakad etc hela tiden.
Verkar ju inte vara något psykiskt längre, max 10 år sen går vi inte osedda, vad vi än gör, var vi än är.

Permalänk
Medlem

"Av effektivitetsskäl är det därför nödvändigt att hemlig dataavläsning får äga rum även om det saknas en skäligen misstänkt person."

Va in i h*lvete? Så de kommer alltså att kunna kolla in vem som helsts dator utan att det finns "en skälig misstanke om brott"? Absurbt!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Vafan hände med våra privatliv?! Detta är helt uppåt väggarna! VArför ska dom ha rätt att se vad som finns i min dator om jag inte äns är misstänkt? Detta är något som svenska folket måste säga emot, detta kan inte få fortgå!

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Nu tappar jag f4n tålamodet! Snart är Sverige ingen demokrati längre!

Visa signatur

-\n-

Permalänk
Medlem

fifan. det blir till att kryptera diskarna sen då

nån som tänker på filmen "enemy of the state" med will smith?
fan heller att några kostymlirare ska komma in i min lägenhet och pilla dit grejjer i min burk. de kanske skulle samarbeta med sony bmg istället? de verkar ju i alla fall ha lång erfarenhet av denna typen av verksamhet.

Visa signatur

Var med och vik proteiner med Sweclockers du också!

Permalänk
Medlem

OffT:
Litet påpekande om svenskan bara:
"...på andra sätt än med vanliga telefoner."
ska det vara.
OnT:
Får tydligen börja läsa på lite om GPG/PGP-kryptering igen.

Permalänk
Medlem

Detta börjar bli lite.... hur mycket kostar en pro "assasin" ... kanske anlita en så han kan försöka fria sverige genom att "hjälpa" vissa personer med deras "terorist" problem..

*väntar på polisen då jag har uttalat mig fel via internet och kan vara en... en... TERORIST !*

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av symetric
fifan. det blir till att kryptera diskarna sen då

nån som tänker på filmen "enemy of the state" med will smith?
fan heller att några kostymlirare ska komma in i min lägenhet och pilla dit grejjer i min burk. de kanske skulle samarbeta med sony bmg istället? de verkar ju i alla fall ha lång erfarenhet av denna typen av verksamhet.

Om du har rent mjöl i påsen så haruinget attvara rädd för.

Permalänk

Bläää. Hela världen är galen

Bahnhof har iallafall gjort denna:
http://www.bahnhof.se/bodstrom/

Permalänk
Medlem

Detta måste fan vara ett skämt, det var ju illa nog när EU röstade igenom den andra skiten.
Även om man är misstänkt för brott skulle det inte vara lagligt/rimligt att göra det dom vill göra med vem som helst nu.

Dax att byta ut hela regeringen och skippa EU!!

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem

Säger väl allt

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazu
Om du har rent mjöl i påsen så haruinget attvara rädd för.

Läst första postningen? Där står det bl.a citat:

Ett av de viktigaste punkterna i SOU 2005:38 är "hemlig dataavläsning". Detta innebär att polisen kan avlyssna en dator, läsa all epost skickade, hemsidor besökta och så vidare, ungefär som telefoner kan avlyssnas nu. Detta ska enligt förslagets sammanfattning på regeringens hemsida enbart användas för grov brottslighet, men Datainspektionen (PDF) skriver i sina synpunkter till förslaget att datorer kan avlyssnas även utan misstanke till brott: "Det ska således bli möjligt att undersöka allt informationsinnehåll i enskildas datorer genom att i hemlighet skicka en mjukvara till en dator eller att genom ett fysiskt ingrepp placera en hård- eller mjukvara i en dator, t.ex. vid ett hemligt intrång i en persons bostad eller på dennes arbetsplats. I vissa fall ska åtgärderna inte ens kräva att någon är skäligen misstänkt för brott."

slut citat.

M a o även om du inte är misstänkt för något brott kan avlyssning av efektivitetsskäl ske så nu blir det nog fart på krypteringen av bl.a eposten skulle jag tro.

Permalänk
Avstängd

Sverige har varit på väg ifrån demokrati en längre tid nu. Vad hände på 70-talet när över 1 000 000 svenskar var registrerade (åsikter, politiska värderingar osv). För dom som inte vet vad jag pratar om så läs om den sk IB affären. Det finns ingen demokrati längre, våra politiker lever i en annan värld, vi duger bara till att rösta och betala deras enorma löner, sen ska vi hålla käft och acceptera att ALLT vi gör övervakas. Sorgligt att svenska folket helt saknar mod och bara tittar på när även det som är kvar av demokrati urholkas och vi tvingas leva i en polisstat. Stasi någon ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Blir fan klippa kabeln och göra ett eget wan där alla politiska galningar kan rent snällt sagt dra åt helvette!

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Medlem

detta är början till big brother for life. satans politiker!!

Visa signatur

:)

Permalänk

Om det går igenom så skiter jag i internet!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomtenizze-n00b
Om det går igenom så skiter jag i internet!

Snart får man nog göra det! Det här är ju åt helvete!

Vet nån vem man ska klaga åt angående hela affären? Om man skulle ta och skicka ett mail till alla EU-parlamentariker som sätter oss i skiten?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hoppas detta är något som vilket antivirus program som helst blokerar

Permalänk
Medlem

det va som idag när jag snackade med morsan om politiker och att dom har fri sjukvård ingen karensdag när man är sjuk osv.. jag får sån enorm lust att skaffa en pistol och skjuta varenda en i hela regeringen.. hehe..

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk

finns ju bara en sak att göra om detta går igenom , bojkotta internet och telefon tills leverantörerna ställer sig upp mot besluten o gör någonting för att stoppa dessa dumheter ..:)

Permalänk
Medlem

det finns många av våra politiker som inte förtjänar mera än ett skott i pannan.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robster1986
finns ju bara en sak att göra om detta går igenom , bojkotta internet och telefon tills leverantörerna ställer sig upp mot besluten o gör någonting för att stoppa dessa dumheter ..:)

ja det vore ju nått alla skulle kunna göra men det är ingen som vill för alla är alldeles för insnöade..

tyvärr så representerar ju politikerna sverige.. alltså oss och det är vi som har valt den dåliga regering som vi har.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nerios
Nu tappar jag f4n tålamodet! Snart är Sverige ingen demokrati längre!

sen när var sverige en demokrati? regeringen gör som den vill ändå.. Att sverige är med i EU gör ju inte att vi blir mer anonyma ifall man säger så.

Jag som inte ens har drömt om att vara med i Big Brother :/

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk
Medlem

Om alla börjar köra trådlöst nätverks så kopplar vi ihop alla privat och håller koll på vilka som är ihop kopplade så blir det ju prima Alla har kontakt med ett eget "internet"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _2FST_
Om alla börjar köra trådlöst nätverks så kopplar vi ihop alla privat och håller koll på vilka som är ihop kopplade så blir det ju prima Alla har kontakt med ett eget "internet"

Det är en bra idé, får man koppla in sig?

Fast ifall man är fler än 50 datorer i ett nätverk så måste man ha nån sorts övervakning så att myndigheterna ser vad man håller på med.

Alltså kommer ett eget internet vara illegalt ifall man inte har övervakning :/

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk
Medlem

Jag kan gå med på att dom läser min epost(då jag alldrig skriver ngn).

Men att dom ska gå in i min dator när som... Det är ugnefär som att gå in i mitt hus utan ngt paper som visar att dom får det.

Verkar juh inte som att politikerna vet hur man sätter saker i olika perspektiv. Utan dom kan enbart se allt från en vinkel.

Blir vell att köra ngt annat operativ än windows sen. För det är juh bara i windows miljön man kan gömma processer,

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Snart får man nog göra det! Det här är ju åt helvete!

Vet nån vem man ska klaga åt angående hela affären? Om man skulle ta och skicka ett mail till alla EU-parlamentariker som sätter oss i skiten?

Thomas Bodström var en av dom mest drivande och tillsammans med england en av hjärnorna bakom förslaget. Skit i EU parlametariker, ingen frågar dom om nåt. Dom finns där för syns skull så att det ska se ut som om EU var en demokrati. Vi vet bättre än så...
Och så undrar folk över att politikerföraktet växer....

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

"Nu vill Säpo gå steget längre och kunna läsa allt innehåll i en dator enligt ett nytt förslag,"
Om det förslaget går igenom tänker jag fanimej starta affischkampanj demonstrera och tagga sönder riksdagen!!!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD