Permalänk
Medlem

Högtalare!

Tjenare, hade tänkt att bygga mig en egen sub..

Själva baselementet får kosta ca 300-400 kr och jag tänkte fråga er om vilket jag borde köpa? tänkte på bilteamas.. men vad tycker ni?

OFFTOPIC:
Jo jag undrar om någon snäll själ skulle kunna hitta hur många watt det är i en Philips F1422 den är ca 7 år gammal, dvs skiten finns inte med på philips hemsida! Men bra ljud ger den!

Tackar och god jul på er!

Visa signatur

i7.

Permalänk

du kan ju söka på google om du har serie nummret eller vilket nummer i serien den är i... hittade massor av info sj om liknande produkt... dock fanns det inte på deras hemsida men på google is u´r friend..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

www.speakerfuckers.com

Kika där vad vi gjorde med biltemas bas

Mitt tips, Nej, inte biltema, nej, inte MDS

GAS däremot, kanske, personligen skulle jag hellre lägga ner någon hundring till på basen och gå på JBL eller liknande.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem

Jula har en väldigt fin bashögtalare för 200kr av märket Tanlon:)

Den låter väldigt bra för sitt pris och finns i 8", 10" och 12"
Men tänk på att den är på 4ohm.

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk

Ok. Biltemas högtalare är faktiskt inte så dåliga som man tror. Bygger man låda i rätt storlek osv så låter det helt ok. Du klarar dig fint med ett element på 200-300 watt. Jag själv kör med en 12" mds audiophile limited på 800watt och den är nästan lite überkill. En 8" är nog att rekomendera för min låter ganska konstigt/dåligt när man inte kör på fullt ös. Annars kan du ju köpa en beggad om du hittar någon i fint skick.

Sen så klarar du dig nog ganska fint med din philips. Jag körde min på en 120watt förstärkare och det dunkade på bra dock så bytte jag upp mig till en 550watts yamaha.

Permalänk
Medlem

Som decibel sa: Antingen GAS lr att du lägger till lite å satsar på JBL. Zachry gör även fina basar.

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Ok. Biltemas högtalare är faktiskt inte så dåliga som man tror. Bygger man låda i rätt storlek osv så låter det helt ok. Du klarar dig fint med ett element på 200-300 watt. Jag själv kör med en 12" mds audiophile limited på 800watt och den är nästan lite überkill. En 8" är nog att rekomendera för min låter ganska konstigt/dåligt när man inte kör på fullt ös. Annars kan du ju köpa en beggad om du hittar någon i fint skick.

Sen så klarar du dig nog ganska fint med din philips. Jag körde min på en 120watt förstärkare och det dunkade på bra dock så bytte jag upp mig till en 550watts yamaha.

Sen så är du en effekt (watt) räknare..

Effekten har ingen betydelse, det är verkningsgraden, konstruktion, hur man stämmer lådan osv, de västa jag har lyssanat på, alltså finljud och bästa trycket är ett par 18W 16" vet ej märe, med japansk preppad "teaterlåda" med dubbla horn som mellan/diskant, rörförstärakre som drev hela kalaset,
Lite otympliga som datorhögtalare dock då lådorna vägde ca 400kg/st

Lägg lite pengar ifall du ska bygga, så du inte blir besviken vid första provlyssningen, gå in på hifi kit, eller besök deras butik de har goda råd,

Permalänk
Medlem

kör en audiophile 15 tum från mds, har märkt när man spelar ganska högt med den, än att köra lungt, så den e mer spela-högt-musik-bas än subwoffer, kör 1kw steg till den

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
kör en audiophile 15 tum från mds, har märkt när man spelar ganska högt med den, än att köra lungt, så den e mer spela-högt-musik-bas än subwoffer, kör 1kw steg till den

Har du den i bilen eller i hemmet? Har en likadan riktigt felköp usch. Fast den funkar ganska bra i sedanbilar den lådan jag (77liter dubbelport) har, men inte i större kombi bilar dock, och inte alls hemma.

Funtar på att sälja den,

Permalänk
Medlem

Nu skrev han ju faktiskt inom prisramen 300-400kr

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av farmboy
Nu skrev han ju faktiskt inom prisramen 300-400kr

Mja.
Det du egentligen ska ha ( om du ska ha den till spel )
är ett subwooferelement som tar det allra
lägsta i tonerna.
Dom elementen är i regel dyra och ovanliga ,
ett bättre alternativ är att bygga en sluten låda med
en 8a eller 10a i.
Sluten låda medför att basen blir mer distinkt ( snabbare )
men ger inte samma grova dunk som basreflexen gör
men i det här fallet så måste man välja , både och går
inte.
Mitt tips : Slutenlåda , leta reda på en bas som
ligger bra i prisklass och följ liter-rekommendationen
för den basen.
www.ljudia.se
www.hifikit.se

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tillägger lite att slutna lådor i regel kräver lite mer kräm ifrån slutsteg/försträrkare än en portad.

Vanligtvis bygger man portade för att driva dom lättare, men det går absolut att få bra dunk i en sluten med rätt källa.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decibel
Tillägger lite att slutna lådor i regel kräver lite mer kräm ifrån slutsteg/försträrkare än en portad.

Vanligtvis bygger man portade för att driva dom lättare, men det går absolut att få bra dunk i en sluten med rätt källa.

absolut har förstärkjaren till högtalaren redan fina phlipsen.. men frågan är.. den har aux in (woow, sedan har den 2 plugar en till varje högtalare ut. finns det något sätt att koppla in ett basfiler där?

Har ingen anning om basfilter så ni får gärna beskirva.. kan basic blad lödning men känns säkrare om jag köper klara saker..

Sittar för de mesta i Fl studio.. vill bara ha något så man känner dunket.. känner musiken.

Detta behöver jag hjälp med:

1: vad jag ska ha och hur jag ska koppla in det.
2: Hur själva konstruktionen ska se ut. Är inte ute efter "det perfecta ljudet" utan lite bas, lite dunk så man känner musken

Lite off:
Jo btw.. har spelat så hög bas på mina philipshögtalare som var RIKTIGT jävla underbara för att vara så pass gammla.. kan för att det är så gammla har jag fått vara inne i dem och limmat/tejpad fast själva kanterna av ljudelementet (högtalaren) för det har låsna, själva tyget eller hur man ska förklara det. Vissa kallar dett sprängd högatalare.. men icke det har bara losnat lite tuff diskant man fick iaf

Visa signatur

i7.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gOry
Har du den i bilen eller i hemmet? Har en likadan riktigt felköp usch. Fast den funkar ganska bra i sedanbilar den lådan jag (77liter dubbelport) har, men inte i större kombi bilar dock, och inte alls hemma.

Funtar på att sälja den,

jag andvänder den som hembas och är mycket nöjd med den, är du säker på att du använer ett tillräckligt starkt steg för att driva den?
det enda problem jag har med min är att jag ska ha en större låda och da bort bas reflex utblåset.
sen börjar det spraka lite lätt i den om man spelar högt och kör den på för höga toner(det är ju trots allt en subwoffer)

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
jag andvänder den som hembas och är mycket nöjd med den, är du säker på att du använer ett tillräckligt starkt steg för att driva den?
det enda problem jag har med min är att jag ska ha en större låda och da bort bas reflex utblåset.
sen börjar det spraka lite lätt i den om man spelar högt och kör den på för höga toner(det är ju trots allt en subwoffer)

jupp har provspelat den med ett crown steg + lite filter och sånt,
Totalt värdelös, den hänger inte med, och så är den så tungdriven, är inge kul,

Permalänk

har två 10tums JBL basar som sitter i mina frontar. Ska byta ut hela mitt system och kan jag då göra något roligt med dem? Tänge bygga en subbwoofer eller baslåda till mitt surround system. Så Hur ska jag göra tycker ni?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

G0ry! Visst du har helt rätt, Man ska inte stirra sig blind på antalet watt. På biltema pratar om sina "400 riktiga watt" som igentligen inte säger så mycket medans det finns 2,1 högtalare från logitech till datorn som är på 30 watt som ger bättre kvalite än en dålig 400 wattare.

Så istället för att köpa en gigantisk 12 tummare så skulle jag nog råda dig att köpa dig en 6 tummare eller till och med en ännu mindre som är av bättre kvalite. och som sagt basen är inte allt utan konstruktion av låda är också viktigt.

http://home.swipnet.se/~w-11810/bilstereo/baslada.html
Här är en bra sida som kan lära dig ett och annat som är bra att veta.

Med tanke på din budget för bygget så kan du köpa en DBR8 BAS 8" från mds. Det är absolut ingen toppen bas men den duger till datorn.
Du behöver ju inte utsätta den för det som speakerfuckers gjorde.

Permalänk
Medlem

Har en Dbr-10 liggandes som jag bytte ut för en tid sen, den är helt ok men absolut inte av kvalite;)

Köp julas nya Tanlonbas! Otroligt fin för att bara kosta 200kr (8" kostar 160något)

www.jula.se

Visa signatur

| Compucase 6k34bs | Asrock 939S56-M | AMD 64 3000+ @ 2,36Ghz | 1024Mb Ram | Gforce 7600GS | Atrix AT-520W (7v mod) | LG 48/16 Dvd-rom | Segate Barracuda 7200.9 80Gb | Arctic Cooling Silencer 64 Ultra (7v mod) | Zalman 92mm (7v mod) | Zalman Nb47-j + Vantec heatsink | Väldigt tyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
G0ry! Visst du har helt rätt, Man ska inte stirra sig blind på antalet watt. På biltema pratar om sina "400 riktiga watt" som igentligen inte säger så mycket medans det finns 2,1 högtalare från logitech till datorn som är på 30 watt som ger bättre kvalite än en dålig 400 wattare.

Så istället för att köpa en gigantisk 12 tummare så skulle jag nog råda dig att köpa dig en 6 tummare eller till och med en ännu mindre som är av bättre kvalite. och som sagt basen är inte allt utan konstruktion av låda är också viktigt.

http://home.swipnet.se/~w-11810/bilstereo/baslada.html
Här är en bra sida som kan lära dig ett och annat som är bra att veta.

Med tanke på din budget för bygget så kan du köpa en DBR8 BAS 8" från mds. Det är absolut ingen toppen bas men den duger till datorn.
Du behöver ju inte utsätta den för det som speakerfuckers gjorde.

Bara för man inte ska stirra sig bilnd på effektsiffrorna så tycker jag man inte behöver gå ner så mkt i storlek, vill man komma långt ner i registret så är en sluten låda med ett större element, och varför inte ett slavelement,

Jag själv funtar på att bygga en subba med en 12" Peerless och ett slavelement.
Skulle heller aldrig bygga en hemma subba på en bilbas,

Permalänk
Medlem

tack. Fick reda på att det nog var lättare att byta försärkare en att bygga ett basfilter.

Denna förstärkare har mer ingångar och utgångar, knappar en polarens "303a" :P..

i alla fall.

1:Vad ska utgågen för en bas heta?

2:och hur brukar de se ut?

3:Hur kopplar jag in det? direkt från högtalaren in eller ska det vara några speciela filter osv?

Visa signatur

i7.