Minnesproblem (?) 2*512 MB Corsair Value, MSI NEO4-F

Permalänk

Minnesproblem (?) 2*512 MB Corsair Value, MSI NEO4-F

Jag beställde lite datorprylar nu i Jul, men det blev inte någon angenäm upplevelse.

När jag väl skruvat ihop följande delar:
Moderkort: MSI, NEO4-F
Processor: Winchester 939 3000+
Minnen: Corsair Value Select 2*512 MB PC3200
Grafikkort: Asus 7800 GT
Chassi: Arctic Cooling T1 350 watts seasonic-nätdel
Hårddisk: Maxtor 200 GB

Det som hände var att datorn inte alls startade, misstänkte lite olika saker så som nätdel, moderkort m.m.

Men till slut testade jag med ett par andra ram-minnen, då startade den men var väldigt instabil.

Jag testade då ett gammalt 266 Mhz-minne och lyckades på så vis få datorn stabil, kunde då genomföra en biosuppdatering.

Efter uppdateringen var klar så stoppade jag i de "nya" minnena, windows xp startade men var lite ostabilt.

Jag testade då ett gammalt PC3200-minne från Twinmos i samtliga dimm-platser, fann då att Dimm 1 var lämplig.

I detta skede bestämde jag mig för att installera ett av Corsair-minnena och placerade det då i dimm-bank 3 och det fungerade felfritt.

Nu blev jag lite förhoppningsfull och testade därför båda corsair-minnena i samtliga dubbel-kombinationer, men utan resultat. Datorn startade men hängde sig efter en stunds 3dmarks-körande.

Jag har nu testat en massa olika minnesinställningar i bios och annat, men har nu fastnat.

Har kontaktat DB och hoppas att de löser mitt problem.

Har ni några tips att ge?

Tackar ödmjukast!

Visa signatur

***
**
*

Permalänk

Minnena ska sitta i bank 1 och 3, lite "luddigt i bruxen.

Permalänk

Tack för tipset, men jag har redan testat den kombinationen.:) Det fungerade sådär dvs. ingen bild alls.

Visa signatur

***
**
*

Permalänk

Om du provar de nya, fast bara ett i taget?

Permalänk

Ett minne i taget fungerar bra, men sätter jag i två så krånglar det.

Visa signatur

***
**
*