stänger av sig slumpartat, mobo fel ? MSI K8N Neo2 Platinum (s939)

Permalänk
Medlem

stänger av sig slumpartat, mobo fel ? MSI K8N Neo2 Platinum (s939)

hej hopp

Min dator har gått stabilt i över ett år nu, men för några dagar sedan började den att stänga av sig själv, och om jag försöker sätta på datorn igen efteråt så regaerer
den inte överhuvudtaget :S . väntar jag en stund så kan man starta datorn igen, bara fr att stänga av sig själv efter en stund. jag hittar ingen logisk
förklaring eftersom detta verkar ske slumpartat. ibland stänger den av sig efter en timme, ibland hinner jag inte ens boota windows :S . har resettat cmos
ett antal ggr och bytt drivare till det mesta. Även installerat nytt windows en gång.

MEN, i början av december sleevade jag nätaggregatet. Det är ju möjligt att jag råkat byta plats på någon av de två svarta sladdarna i mitten,
spelar det någon roll ?

och, har kontrollerat så att alla fläktar snurrar etc, så det är inget temp. problem.

( om det kan vara kontakterna så får jag nog låna en multimeter från skolan och mäta :/ , när jag tänker på el så påminner mig det här om ett sk "motorskydd" :S )

btw,när jag läste runt lite hittade jag nån tråd om nån kille som typ hade samma prob, folk trodde att mobot var kortslutet, kan det vara så här ? isf skulle man lägga mobot på icke-ledande yta och starta datorn så.

uppskattar all hjälp jag får

MSI K8N Neo2 Platinum (s939)
AMD64 3500+
2*512MB crucial 3200
nvidia 6800LE (tror det är XFX)
Tagan 480W

Permalänk
Medlem

mitt Neo2 blev kaputt för någon månad sedan också. Fast det var av andra skäl. Du har inte testat klockat den något? Ökat volten mot cpun? Mitt K8t Neo som jag har nu stänger av sig tvärt om jag ökar volten till cpun och går inte att starta efteråt. Måste dra ur strömsladden och tillbaka.

Annars testa starta den på antistatpapper.

Visa signatur

A64 3200+ Winchester @ 240*10 / MSI K8T ? / 2*1024 G.Skill PC4000 3-4-4-8-1T / SATA Matrox 200gb / Geforce 6800NU 16/1.6 @ 1.4v

Permalänk
Medlem

jo jag har clockat ^^ . men allt är på default nu dock

men, vore konstigt om jag hade samma problem eftersom jag hade haft det clockat ganska länge

Permalänk
Medlem

det är fortfarande samma problem nu då du kör default?

Visa signatur

A64 3200+ Winchester @ 240*10 / MSI K8T ? / 2*1024 G.Skill PC4000 3-4-4-8-1T / SATA Matrox 200gb / Geforce 6800NU 16/1.6 @ 1.4v

Permalänk
Medlem

ja, har kört det hela tiden typ, men nu har datorn vart igång i typ 2 timmar utan att stänga av sig, får se hur det går :S

Permalänk
Geeks
SweClockers

Kolla värmen. Efter ett tag blir det damm o skit i datorn som kan klägga igen kylflänsar och sätta sig på olämpliga ställen. Blås ur datorn o se om det hjälper.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

jo, passade på att rensa datorn när jag sleevade, men har beställt nya ram-minnen å ny kylpasta så jag kollar igen när jag får dem

EDIT: verkar som at jag klarat mig genom natten trotsallt :S . jag förstår dock inte varför men okey, säkert bara för att jag skrev här ^^ . får vel pröva om det går att clocka sen när man fått nya minnena och
gjort "rent" i datorn.

Permalänk
Medlem

Har du kollat kondensatorerna vid sidan av cpun, de ska tydligen vara lite underdimensionerade på detta kort om man kör högre spänningar än orginal.

Visa signatur

Är du en arrogant översittare som vet lite bättre än alla andra? Välkommen till Akademiska ämnen, arbetsliv och samhällsdebatt
☺☻☺☻☻☺☻☺
Republikanska föreningen

Permalänk
Medlem

okey, tittade typ igår, ingen hade ju gått av men vet ju inte om dom pajjat inuti :/