Nintendo Revolution är riktigt liten

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/ArticlePages/200601/04/20060104132131_PL1/2...

hmm...nästan så man blir sugen på att vänta med att spela nya zelda tills rev kommer ut.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Va? :/ Och din poäng är....?

Hans poäng är att du blandar valuta. Du anger ena priset i dollar och andra i euro.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Sando bor i Finland och euro är valutan i Finland så menar nog Sando att om den hamnar på $300 vid introduktionen i världen så väntar han tills den ligger runt €150 hemma i Finland istället.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Med tanke på att Sando bor i Finland och euro är valutan i Finland så menar nog Sando att om den hamnar på $300 vid introduktionen i världen så väntar han tills den ligger runt €150 hemma i Finland istället.

Låter klokt.
Men det var inte jag som fällde den dryga kommentaren heller. Jag bara förklarade den.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Monkej
Nja men du pratar ju bara ekonomiskt. När det gäller spelglädje och bra spel så har ju Nintendo varit jävligt smarta. Gått sin egen väg, ställer inte upp på "Next Gen"-kriget som Sony och Microsoft kör, som egentligen bara handlar om bättre grafik

Och bara för att PS1 sålde mycket mer betyder det ju inte heller att N64 var dålig. Liksom Lena Philipsson och annat skit säljer bra i Sverige, blir inte automatiskt bra kvalité för det.

Hej igen. Tappade visst bort den här tråden lite. Jag var ju inte färdig diskuterad, även om den här tråden totalt har spårat ur så är det ju fruktansvärt kul att bara diskutera en massa.

Jo jag pratar bara ekonomiskt för att det är det enda som gäller i företagsklimatet. Våran värld handlar om att tjäna pengar. Det gäller att tjäna så mycket på så liten insats och så lite utgifter som möjligt. Jag tänker inte argumentera mot att Nintendo gör bra spel för jag anser att Nintendo är bäst i världen på konsolspel. Ungefär som Blizzard på PC-sidan. Men om Nintendo inte kan visa vinst eller drar in några pengar så kommer de så småningom att gå i konkurs eller bli uppköpta alternativt både och.

Sådär jävla smarta tycker jag inte att de har varit. Inte de senare åren. Nintendo 64 var en miss att man fortsatte med kasetter. Man tappade bort Square för att de inte kunde ha förrenderade bakgrunder som var under den generationen förutom 3D den stora grejen. Utvecklarna kunda smeka ner i runda slängar 650MB på en CD i kontrast med N64:ans 64MB. Utvecklarna var tvunga att komprimera ljudet eller använda midi istället för riktiga ljudkällor. Detta behövde de inte på PS1.

Jag tror att Nintendo hade vunnit mot PS1 om de hade valt att använda CD som media istället för den där förbannade kasseten. Ok man slapp laddningstider med det var inte värt det, tyvärr.

MEN! Jag ska påpeka nu i allt gnällande att i övrigt vad det gäller alla andra aspekter tycket jag att N64:an var bättre. Det släpptes en jävla massa bra spel till den. Överlag så var spelen mycket bättre till N64:an än PS1. Det släpptes så plågsamt mycket skit till PS1, detta har tyvärr fortsatt på PS2:an.

PS. Lena Philipsson är så kass! Så nej, bara för att man säljer mycket betyder inte det att är bra och kvalité. Att hon säljer bra tyder ju bara på att huvuddelen av oss svenskar är tondöva. DS.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Mja du Dinoman du har rätt i allt det du säger, men jag snackade spelglädje, du och dom andra pratade ekonomi Både har ju rätt dock ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
PS. Lena Philipsson är så kass! Så nej, bara för att man säljer mycket betyder inte det att är bra och kvalité. Att hon säljer bra tyder ju bara på att huvuddelen av oss svenskar är tondöva. DS.

Precis, var det jag menade :X

Visa signatur

| i5 4690k | Asus Z97-A | 8GB Crucial BallistixSport | MSI GTX 980 Ti | Cooler Master 212 EVO | Samsung 850 250GB | BenQ GL2460HM | Corsair K95 | QPAD 5K Pro | Windows 8 |

Permalänk
Medlem

Inte för att jag kan så himmla mycket om nintendos ekonomi, men nintendo var väll det ända företaget som verkligen känade pengar på sin konsoll?

Och det var som sagt dumt av nintendo att hoppa av ps1 och göra n64:an istället.

Men nintendo verkar ju ha bytt strategi nu och välkomnar 3parts tillverkarna med mindre regler, samt använder sig at lika mycke lagrings utrymme som 360:in väll?? (deras skivor rymmer väll en 13GB)

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
Inte för att jag kan så himmla mycket om nintendos ekonomi, men nintendo var väll det ända företaget som verkligen känade pengar på sin konsoll?

Och det var som sagt dumt av nintendo att hoppa av ps1 och göra n64:an istället.

Men nintendo verkar ju ha bytt strategi nu och välkomnar 3parts tillverkarna med mindre regler, samt använder sig at lika mycke lagrings utrymme som 360:in väll?? (deras skivor rymmer väll en 13GB)

360 skulle väl komprimera filerna på sina DVDer och sedan låta Xenon packa upp dem samtidigt som den skötte spelet. Känns inte som om Broadway kommer att ha den kraften.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
PS. Lena Philipsson är så kass! Så nej, bara för att man säljer mycket betyder inte det att är bra och kvalité. Att hon säljer bra tyder ju bara på att huvuddelen av oss svenskar är tondöva. DS.

Så du bestämmer vilken artist som är bra? Jag tror inte man kan beskylla henne för att sjunga falskt iallafall, om det var det du menade med att vi är tondöva.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
360 skulle väl komprimera filerna på sina DVDer och sedan låta Xenon packa upp dem samtidigt som den skötte spelet. Känns inte som om Broadway kommer att ha den kraften.

men då rymmer väll inte en vanlig dvd 13gb? ellr gör dom det? (har ingen aning)

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
men då rymmer väll inte en vanlig dvd 13gb? ellr gör dom det? (har ingen aning)

Jag har ingen aning om vad en DVD rymmer, komprimerad eller okomprimerad.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
men då rymmer väll inte en vanlig dvd 13gb? ellr gör dom det? (har ingen aning)

4.8 men Xbox använder dual layer alltså 9.6

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo
Inte för att jag kan så himmla mycket om nintendos ekonomi, men nintendo var väll det ända företaget som verkligen känade pengar på sin konsoll?

Och det var som sagt dumt av nintendo att hoppa av ps1 och göra n64:an istället.

Men nintendo verkar ju ha bytt strategi nu och välkomnar 3parts tillverkarna med mindre regler, samt använder sig at lika mycke lagrings utrymme som 360:in väll?? (deras skivor rymmer väll en 13GB)

Tjänade pengar gjorde de nog för annars hade dem väl varit ganska borta vid det här laget. Frågan är ju dock hur mycket. Själva konsollen är det ju oftast ingen tillverkare som tjänar pengar på. Men spelen, licenser och allmän merchandise är det som drar in pengar.

Nu var det ju inte så att Nintendo hoppade av PS1, de hoppade av ett sammarbete med Sony som skulle hjälpa till att utveckla en då framtida maskin. Nintendos avhopp resulterade då i att Sony släppte en maskin under egen regi ganska så troligen med en hel del ideér från Nintendo.

Vad det gäller respektive konsolls medias storlek har jag ingen aning om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD

Så du bestämmer vilken artist som är bra? Jag tror inte man kan beskylla henne för att sjunga falskt iallafall, om det var det du menade med att vi är tondöva.

Nej jag bestämmer inte vilken artist som du tycker är bra. Min åsikt är dock att om man tycker att Lena PH gör bra musik (hon gör ju i och för sig ingen musik överhuvudtaget mer än sjunger) så är man tondöv eller har dålig smak om du tycker det är ett bättre ordval. Hon sjunger dock väldigt fint så om hon kunde släppa sin pop-kåthet och sjunga något vettigt så hade det nog gått att genomlida.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nintendo

men då rymmer väll inte en vanlig dvd 13gb? ellr gör dom det? (har ingen aning)

Ja det finns ju en rad olika DVD-standarder så visst skulle den kunna rymma 13GB.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Dinoman
[B]Tjänade pengar gjorde de nog för annars hade dem väl varit ganska borta vid det här laget. Frågan är ju dock hur mycket. Själva konsollen är det ju oftast ingen tillverkare som tjänar pengar på. Men spelen, licenser och allmän merchandise är det som drar in pengar.

Nu var det ju inte så att Nintendo hoppade av PS1, de hoppade av ett sammarbete med Sony som skulle hjälpa till att utveckla en då framtida maskin. Nintendos avhopp resulterade då i att Sony släppte en maskin under egen regi ganska så troligen med en hel del ideér från Nintendo.
------------------------------------------------------------------------------------
Menade på på abra konsollerna.(hårvaran)

joo, men dom hade ju kommit ganska långt. det var väll den maskinen som var grunden till ps1 praktist taget?

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

360s skivor rymmer 9,6gb och om en tid kommer de att byta skivor till ett format som rymmer nåt runt 14-17gb. Kommer inte ihåg precis.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

360 spel kommer alltså kunna ligga dubbelsidiga DVDer med dubbla lager, sådana har en storlek på 17 GB. Det räckor nog till 360s spel men man får medge att det ser lite liten ut om man jämför den med den där 100 GB Blue-ray discen på CES. Verkar inte så troligt att PS3an kommer att använda så stora skivor men den kanske har möjlighet till det, eller?

Tillbaka till topic. Någon som vet om Rev kommer kunna läsa dubbelsidiga DVDer med dubbla lager?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
360 spel kommer alltså kunna ligga dubbelsidiga DVDer med dubbla lager, sådana har en storlek på 17 GB. Det räckor nog till 360s spel men man får medge att det ser lite liten ut om man jämför den med den där 100 GB Blue-ray discen på CES.

Jag tror han menar HD-DVD och det blir nog bara till filmer.

Länk: http://www.gamereactor.se/nyheter/?id=6019&PHPSESSID=53e0c286...

Permalänk
Avstängd

Vad bra, tar inte för mycket plats i sopkorgen

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av örli
Jag tror han menar HD-DVD och det blir nog bara till filmer.

Länk: http://www.gamereactor.se/nyheter/?id=6019&PHPSESSID=53e0c286...

Jo, jag vet att de kommer HD-DVD spelare som tillbehör. Men när Sando sa byta format tänkte jag främst på spelen, och att siffrorna matchade så fint. Visserligen så rymmer en HD-DVD 15GB per lager och 15 ligger ju mellan 14 och 17.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra, tar inte för mycket plats i sopkorgen

Du glömde: "Vem är det som klampar på min bro?"

"Åh, det är den minsta bocken Bruse. Jag ska till sätern och bli fet.." svarar bocken.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Jo, jag vet att de kommer HD-DVD spelare som tillbehör. Men när Sando sa byta format tänkte jag främst på spelen, och att siffrorna matchade så fint. Visserligen så rymmer en HD-DVD 15GB per lager och 15 ligger ju mellan 14 och 17.

Jag pratade om ett helt nytt format. Inte HD-DVD. Det nya formatet som jag inte kommer ihåg namnet på ska använda röd laser och ska gå att spela i vanliga dvd-spelare. MS har köpt upp gänget som håller på med projektet och de ska antagligen vara färdiga nån gång 2007.

Och att ett spel skulle kräva 200gb är totalt oreallistiskt. Om man inte gör som Square gjorde med PS1. Alltså att fylla skivorna med förrenderad skit... Inga interaktiva miljöer eller sånt. Eller så ser man på en halvtimme film och spelar 10 min sen...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag pratade om ett helt nytt format. Inte HD-DVD. Det nya formatet som jag inte kommer ihåg namnet på ska använda röd laser och ska gå att spela i vanliga dvd-spelare. MS har köpt upp gänget som håller på med projektet och de ska antagligen vara färdiga nån gång 2007.

Och att ett spel skulle kräva 200gb är totalt oreallistiskt. Om man inte gör som Square gjorde med PS1. Alltså att fylla skivorna med förrenderad skit... Inga interaktiva miljöer eller sånt. Eller så ser man på en halvtimme film och spelar 10 min sen...

Vad tog ett stort spel för 5 år sedan? 400-500 MB? Vad tar de nu? 4-5 GB. Det är nog inte omöjligt att de tar 20+ GB om 4-5 år...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Jag pratade om ett helt nytt format. Inte HD-DVD. Det nya formatet som jag inte kommer ihåg namnet på ska använda röd laser och ska gå att spela i vanliga dvd-spelare. MS har köpt upp gänget som håller på med projektet och de ska antagligen vara färdiga nån gång 2007.

Vore toppen om man kunde spela skivor, som rymmer mer än DVD, i vanliga DVD-spelare.
Du kommer inte ihåg vart du fick reda på det här? Verkar intressant.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nej jag bestämmer inte vilken artist som du tycker är bra. Min åsikt är dock att om man tycker att Lena PH gör bra musik (hon gör ju i och för sig ingen musik överhuvudtaget mer än sjunger) så är man tondöv eller har dålig smak om du tycker det är ett bättre ordval. Hon sjunger dock väldigt fint så om hon kunde släppa sin pop-kåthet och sjunga något vettigt så hade det nog gått att genomlida.

Jag gillar inte LenaPH heller, men att säga att man är tondöv är lite att ta i tycker jag.
Om Beethoven spelades på RixFM 1 gång i halvtimmen i ett halvår, då skulle du nog uttrycka dig illa om honom med.

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Moderator
Testpilot

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Nintendo
[B]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Tjänade pengar gjorde de nog för annars hade dem väl varit ganska borta vid det här laget. Frågan är ju dock hur mycket. Själva konsollen är det ju oftast ingen tillverkare som tjänar pengar på. Men spelen, licenser och allmän merchandise är det som drar in pengar.

Nu var det ju inte så att Nintendo hoppade av PS1, de hoppade av ett sammarbete med Sony som skulle hjälpa till att utveckla en då framtida maskin. Nintendos avhopp resulterade då i att Sony släppte en maskin under egen regi ganska så troligen med en hel del ideér från Nintendo.
------------------------------------------------------------------------------------
Menade på på abra konsollerna.(hårvaran)

joo, men dom hade ju kommit ganska långt. det var väll den maskinen som var grunden till ps1 praktist taget?

Ja jag menade vad jag skrev.

Ja förmodligen så var PS1:ans stora framgång delvis Nintendos förtjänst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vad bra, tar inte för mycket plats i sopkorgen

Hahaha. Där satt den. X-)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Vad tog ett stort spel för 5 år sedan? 400-500 MB? Vad tar de nu? 4-5 GB. Det är nog inte omöjligt att de tar 20+ GB om 4-5 år...

Nej precis. Varför skulle inte spelen kunna hamna på 100GB så småningom?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NAD

Jag gillar inte LenaPH heller, men att säga att man är tondöv är lite att ta i tycker jag.
Om Beethoven spelades på RixFM 1 gång i halvtimmen i ett halvår, då skulle du nog uttrycka dig illa om honom med.

Nej. det skulle jag inte. För Beethoven sjunger inte om "mannen i affären där jag bor" och annan total substanslös smörja. Det finns många låtar som spelas stup i kvarten på RixFM som blir uttjatat men det innebär inte att de är dåliga artister för det. Lena är inte en dålig artist heller får jag väl poängtera men hon har ju valt att sjunga om saker som hon förmodligen inte ens har reflekterat över vad det egentligen är. Lyssna igenom hennes texter någon gång så kommer du märka att det hon sjunger om är bara skrämmande ytligt, tomt och meningslöst.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Och att ett spel skulle kräva 200gb är totalt oreallistiskt. Om man inte gör som Square gjorde med PS1. Alltså att fylla skivorna med förrenderad skit... Inga interaktiva miljöer eller sånt. Eller så ser man på en halvtimme film och spelar 10 min sen...

Det där får mig att tänka på när Bill Gates sa "512KB i minne räcker". Självklart kommer spel i framtiden att bli större. Jag kommer fortfarande ihåg när spel fick plats i en diskett. Nu behövs det 3000 - 4000 disketter för ett modernt spel. Spel i framtiden kommer att ta 200GB. Högupplösta texturer som inte är komprimerade, okomprimerad ljud i surround ljud. Allt det kommer att ta mycket plats och friheten att kunna utnyttja det är ett stort plus.

Spel kommer att ta 200GB i framtiden. Kanske inte i år eller nästa år men den dagen kommer. Att redan nu ge utvecklarna friheten ser jag som ett plus.

Permalänk

Fattar inte varför alla ska bråka över om vilken konsoll som är bäst. jag köper konsollen efter spelen och skiter sedan i om den är bättre elller sämre än någon annan konsoll. PS3 lockar mig mest p.g.a GT5, MSG4 och Killzone 2.... Sen att den är mer kraftfull än de andra skiter jag i, det är spelen som jag är ute efter. Inte så kul att sitta med världens mest kraftfulla konsoll om man inte har några bra/roliga spel till den....

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Det där får mig att tänka på när Bill Gates sa "512KB i minne räcker".

"640 kB borde räcka till vem som helst!" Bill gates, Microsoft, 1981
Enligt Snabbstart i alla fall. Han kanske sa något om 512 kB också.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Jo du har nog rätt där Sun Tzu. Var lite felinformerad.

No one will ever need more than 640k of memory"-Bill Gates,1985

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Persa
Det där får mig att tänka på när Bill Gates sa "512KB i minne räcker".

citatet är "640k Should Be Enough for Anybody''. Läser man även bakgrundshistorien till citatet så vet man att han inte syftar på att man aldrig behöver mer än 640k i minne.

"Those of us who used PCs in the days so exquisitely chronicled by Verity Stob will remember that 640K is a number of some significance. Indeed, even if you didn't get to experience it in person, there's every chance you'll be familiar with the figure simply because it has been immortalised in computing folklore. There is a widely held but incorrect belief that Bill Gates once said something rather short sighted on the subject. In fact he never said 640K should be enough for anyone.

Due to design decisions made by IBM (not Microsoft) the IBM PC could only use 640 kilobytes of its 1 megabyte memory map to address main memory. The rest was taken up with video memory, BIOS ROM, and various devices. So a full 37.5% of the memory map was out of bounds, imposing the infamous 640K limit on how much RAM you could fit, before having to resort to all sorts of hacks that never really worked very satisfactorily."

http://www.interact-sw.co.uk/iangblog/2005/08/05/is3gbenough

Detta är dock ruskigt offtopic.

Edit: du han skriva ett inlägg till medan jag skrev mitt.