Permalänk
Medlem

Hårddiskupphängning, hur?

Såhär sitter mina diska i mitt HP chassie;

http://hem.bredband.net/badboll/hpdator11.jpg

Tänkte göra någon sorts upphängnins till diskarna så det blir så tyst som möjligt.
Jag vet inte om det är dom som låter ens men det skadar ju inte.

Det jag har igång nu i fläktväg är följande;
2x Panaflo 120mm 5V
1x Zalman VF700 5V
1x Zalman 9500 5V
1x 80mm baktill på Hiperagget 5V
1x 120mm i hiperagget originalspänning

Så det som låter nu borde ju vara diskarna.
3x Maxtor Diamondback 9 160gb..

Men men nog om det, hur ska jag lyckas göra något ljuddämpat där?

Tips? Visa gärna era ideer i paint eller PS

Permalänk
Discokungen

1. Fixa kablarna så får du bättre luftgenomströmning.
2. Se om du kan ha gummi imellan hårddiskarna och racket. Typ en sån Här bit:

Hållare
=========
Hårddisk
=========
Hållare

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Gammal bild, kablarna är fixade nu.

Men ni ser iaf hur diskarna sitter, tyvärr så går det inte att fixa mer mellanrum då det endast finns 3 st hdd platser och jag har tre diskar.
Fast det borde ju gå att trycka in lite skummgummi imellan endå.

Permalänk
Discokungen

Jag menar inte mellan hårddiskarna utan imellan hårddisken och metallen hårddisken sitter i. Om du förstår ^^

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Aha du menar så.
Hm det borde nog kanske gå, då försvinner ju all kontakt med chassiet också.
Frågan är om det får plats, det är ju skruvar man ska skruva i på sidorna av diskarna som sen ska glida in i spår i racket och sen låsas fast.

Permalänk
Discokungen

Du kan ju alltid prova Det minskar ljudet avsevärt från hårddiskarna utan att göra dem varmare

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Får testa det, gäller bara att komma på något sätt att få diskarna att sitta kvar i racket då
För jag kan ju inte köra med skruvarna sen då tror jag.

Permalänk

Det finns ju små gummiringar man kan köpa som man drar skruven igenom.

Permalänk
Medlem

fast dom för ju fortfarande väldigt mkt vibrationer vidare genom skruven.. så inge vidare..

Badbolll: vill du ha de riktigt tyst så får du nog ta o montera i 5.25" platserna

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Fick ett tips på Techsweden att jag skulle vända diskarna 90 grader, så man ställer dom brevid varandra och sen skummgummi imellan.
Det kan fungera!

Permalänk
Medlem

bild gärna när du e klar

Visa signatur

:)

Permalänk

Har själv funderat på detta, eftersom det ända lilla som hörs i min dator är hårddiskarna.. ( 2x Seagate 7200.8 250GB)
Iaf, vad ska man använda för material om man ska göra en "hårddiskmacka"?

Eller ska man istället bara köra på sådana här? (t.ex)
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=311510&cks=PRL

Som Ryderman sa, lägg gärna upp en bild när du blir klar

Permalänk
Medlem

så här hängde jag upp min för några dagar sen

Permalänk
Medlem

Buntband is the way to go

Bara att lägga diskracket på ditklistrade skumgummisträngar, sen bunta fast, och så fläkt under för kylningen om man är petig. Allt buntat

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Har fipplat lite nu idag.

Såhär blev det;

Kan man göra det bättre? Vet inte om det vart sån jätteskillnad faktiskt, men lite tystare är det helt klart!

Permalänk
Medlem

Torr dom vill väldigt varma sådär.

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk
Medlem

Du har rätt, får lov att hitta något annat sätt

Ligger på 52 grader alla tre nu och stiger sakta hela tiden.

Edit:
Sådär, nu är dom tillbaka i originalskick.
Kalla men hödljudda

Permalänk
Medlem

Annars kan du ju testa mitt alternativ....om det nu bara är vibrationer du vill ha bort och inte eventuellt hårddisktjut.
Sen är det bara att sätta dit dämpmatta i fronten framför diskarna så försvinner ytterligare lite ljud

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006