Permalänk
Medlem

Datorn stänger av sig själv

Det är min brorsas dator som inte verkar fungera som den ska.

Han hade samma problem förut och testade då att byta nätagg,cpu,moderkort och minne men det blir endå samma fel.

Det är alltså när man sitter och spelar ett spel, eller göra massa saker samtidigt i windows osv, under belastning helt enkelt som den bara startar om sig själv.

Just nu har han följande;
Antec 480W
MSI K8T Neo2
AMD 64 Venice 3000+ @ originalhastighet
ATi Radeon 9800pro AIW
Corsair 1gb pc3200 400mhz

Är det något med grafikkortet? Att moderkortet inte gillar det på något sätt eller så?

Värmeproblem är det inte, möjligtvis att grafikkortet är lite varmt men jag tror inte det endå.

Ingen som har någon ide om vad felet kan vara?

Permalänk
Medlem

låter som problemet som jag hade för ett tag sen.

Pröva och göra en grov dammsugning.

Ta ut grafikkortet och blås lite på fläckten, det gjorde jag o det funkade.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk

ha igång ett temp program samtidigt som du kör ett belastande program/spel, tabba ut ibland och titta så tempen inte är för hög, för om den är de, så är de så att det är som en säkerthetsåtgärd att datorn startar om sig!
Men de kan också bero på annat!!
kommer det upp nån bluescreen??
Annars kan du bocka av "starta om automatiskt" vid "systemfel"
Detta hittar du kontrollpanelen<avanserat<start och återställning
om de nu kmr upp en bluescreen, skriv ner de som står efter STOP: skriv de här på swec, elelr på google elelr på microsoft.com!!

Men jag tror dock på värmeproblem:D

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

samma här jag tror att det är en säkring för att systmet inte ska smälta samman

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk

JO!! Aiight! men testa de jag skrev!
Titta på inställningar på graffat och se vid vilken temp de slår av!!!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Det är inte tempproblem skrev jag, läs om läs rätt

Fler tips?

Det känns som något kompabilitetsproblem mellan grafikkort och moderkort eller något liknande, men jag vet inte riktigt.

Permalänk

OK! behöver inte bli spydig, vill ju bara hjälpa dig! du skrev "tror de inte e värmeprobs"
men man kan inte alltid utesluta saker! måste ha saker öppna vid felsökning!

Kan vara flera saker!
Titta så inte kondensatorerna på moderkkortet e svullna, titta temp på övriga komponenter, titta volten i bios, på processor osv!!
Annars ring din support, kan inte hjälpa dig emd detta!

Visa signatur

Dator: AMD Athlon X2 4400+ | MSI K8N Diamond | Point Of View Geforce 7800GT | Adata 2x1024Mb | Samsung 250GB Sata2 | Tagan easy connect 480W | Thermaltake Tsunami Dream|: Övrigt: Saitek Eclipse | Mx510 | Qpad XXXL | Icemat Siberia |:±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±Stolt Samsung 970P ägare±±²²²²ÿÿÿÿ²²²²±±

Permalänk
Medlem

Jag är inte spydig, ogillar bara när folk sitter och tror dom kan hjälpa en genom att komma med några standardsvar som dom har tränat in, när dom igentligen inte har en aning om vad felet ligger någonstans.

Btw, notera också att jag skrev en smiley efter meningen i mitt förra inlägg.
Ta inte allt så hårt!

Till topic nu igen;

Någon med liknande komponenter som kan berätta om dom haft några problem? Tänker då på folk som har 9800PRO precis som han.

Permalänk
Medlem

Har du gjort som jag sa? jag har 9600pro och den stängde av sig själv pga att grafikfläkten var blockad av damm.

Visa signatur

| Q6600 @ 2,4Ghz, Tuniq tower | Geforce 250GTS | Corsair 6x1024MB @ 800Mhz | Gigabyte DS3 | Corsair Powersuply 520W | Samsung 500GB HDD | Antec P182 | Win7 64bit |

Permalänk
Medlem

Testat att uppdatera chipsetdrivrutiner nu, får se hur det går.