Permalänk

Problem med systemklockan

Jag har ett allvarligt problem med systemklockan på min HTPC.
Problemet är att den sackar efter. Sedan igår kväll så har den hamnat efter med ca: 40 minuter. Så jag fick bara med slutet i ett program som jag satt den på att spela in.

Jag har ställt in den så den uppdaterar tiden mot en server 1 gång i timmen men det hjälper ju bara när datorn är igång och inte när den försätts i viloläge vilket den gör när den inte används.

Moderkortet är ett Gigabyte GA-8IDX så det har några år på nacken, och tyvärr så finns ingen nyare bios att hämta hem.

Någon som har något förslag på vad det kan vara och vad jag kan göra? Skulle bli välldigt glad om det gick att lösa.

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara stänga av viloläge då?

Visa signatur

Vivi Orunitia- "How do you prove that you exist...? Maybe we don't exist..."

Permalänk

Grejen är ju att jag vill kunna sätta den i viloläge när jag inte använder den så jag slipper höra surret ifrån den.

Permalänk
Medlem

Låter som att batteriet på moderkortet är på väg att ge sig så köp ett nytt CR2032 som det oftast brukar vara men kolla först så det inte sitter nån specialvariant (inte så troligt men men.?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Låter som att batteriet på moderkortet är på väg att ge sig så köp ett nytt CR2032 som det oftast brukar vara men kolla först så det inte sitter nån specialvariant (inte så troligt men men.?)

Det borde inte vara batteriet, eftersom det bara håller klockan när datorn är avstängd så vitt jag vet.

Jag har också fått det problemet på senaste tiden! Just nu går min klocka efter ca 10 minuter märker jag. Den går hela tiden lite fel, trots att den uppdateras till "rätt". Mitt moderkort är bara ett halvår gammal, så batteriet borde inte vara slut redan.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Jag har nu lyckats komma fram till att det är bara när datorn står i stand by eller är avstängd som klockan sackar efter. Men kan edt verkligen vara batteriet? Borde inte bios "nollställas" då istället för att klockan går långsammare?

Permalänk
Medlem

Det låter kanske långsökt, men som du själv säger så har mobot ett par år på nacken och det är ju faktiskt just när batteriet skall driva klockan som du får problem.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frithioff
Jag har nu lyckats komma fram till att det är bara när datorn står i stand by eller är avstängd som klockan sackar efter. Men kan edt verkligen vara batteriet? Borde inte bios "nollställas" då istället för att klockan går långsammare?

Brukar vara så det visar sig att batteriet är på väg att ge sig dvs klockan sackar efter särskilt när datorn är avstängd då systemklockan får sin "ström" ifrån batteriet och sedan kostar ett nytt batteri inte många kronor samt är inte så svårt att byta ut så prova så ser du sedan om det stämde det jag trodde eller inte.