PC Power & Cooling 1KW testat

Permalänk
Melding Plague

PC Power & Cooling 1KW testat

<font style="font-size: 10pt"><b>PC Power & Cooling 1KW testat</b></font> <small class="small">torsdag 26 januari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Har du seriösa behov av massor av ström till datorn, kan PC Power & Coolings 1000W nätaggregat som Bjorn 3D har testat vara något för dig. Nätagget har bland annat tre stycken 12V-linor som totalt skall kunna leverera 66A (!). Förutom att det skall klara av att driva det mesta, berömmer Bjorn 3D nätaggregatet även för att vara tyst.<br /><br /><i>”The Turbo-Cool 1KW is listed at $489 on PC Power and Cooling's web site. That's big money for big power. If you are going to spend over $1200.00 on video cards, I would highly suggest that you get a Turbo-Cool 1KW.”</i><br /><br />Läs testet hos <a href="http://www.bjorn3d.com/read.php?cID=870&pageID=1995" target="_blank">Bjorn 3D</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

oj va dyrt

tror att enermax galaxy är billigare ? . jag är i stort behov av 1000w

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Vilken dator kommer ens i närheten av 1000W?

Visa signatur

Nämen hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
oj va dyrt

tror att enermax galaxy är billigare ? . jag är i stort behov av 1000w

Stort behov? Tycker inte att det ser ut att behövas något 1KW-agg till din dator. Ett högkvalitativt nätagg på 500W borde räcka alldeles utmärkt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
oj va dyrt

tror att enermax galaxy är billigare ? . jag är i stort behov av 1000w

Ursäkta en nyfiken... men till vad?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Donan Fear
Vilken dator kommer ens i närheten av 1000W?

Ingen, inom rimlighetens gräns. Att recensenten påstår att han behöver ett nätagg på 1 kW för att driva sin dator drar ju ner trovärdigheten. Tittar man sedan på komponenterna så finns det inget som skulle justifiera användandet av det. Om man tittar på mätningar som gjorts i samband med test av de nya high-end grafikkort (X1900XT, GTX512) så har i alla fall inget system jag sett överskridit 500W, och det med likvärdig processor och överklockade kort i SLI/CF.

Möjligen ett agg med stabilare 12V-linor, men knappast så groteskt mycket effekt.

Jämför tex med det här testet: http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2679&p=1

Max 492W, och det fungerade med ett 600W-agg.

Permalänk

snacka ni som inte vet ngt . denna dator är dyr , har dyra saker (som ni aldrig kommer ha råd med ) & kräver då detta .

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
snacka ni som inte vet ngt . denna dator är dyr , har dyra saker (som ni aldrig kommer ha råd med ) & kräver då detta .

Åh, så spännande. Kan du då inte berätta vad det är för delar vi aldrig kommer ha råd med, och som kräver ett litet kraftverk för att fungera?

Permalänk

ska ha 3 sådana här kort i den fast de nya pci-e x1 korten

http://www.digidesign.com/products/console/dcontrol/images/ac...

det blir ngr diskar + lite drivlina till en hemlig sak

samt opterons x4 cores

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nja, en burk som skulle klara sig med ett 500-600w nätagg, blir tystare, och mer energisnål med ett 1kw nätagg. Verkningsgraden är högre när det man drar är mindre av totala maxlasten. sen hjälper högre prestanda till med att ge jämnare spänning. Det vore dock intressantare med en ordentlig genmgång på hur stabila spänningarna är, och simulerade laster för att pressa ur det den effekt det ska kunna länmna under längre perioder.

Sen är det inte SÅ farligt svårt att komma upp i en "hemsk massa watt".

Dual Xeon, Prescott baserade Dualcores, se där, 400+watt redan. SLi, borde gå att få tag i vid det här laget till en sån, och en 6-8'a HD's, samt ett gäng Vantec Tornado... är du inte nöjd än, så två 270w TEC, till och frälsa de där Xeon cpu'erna med. Hhum.. när jag räknar på det, så behöver du nog två såna här PSU helt plötsligt...

(Men jag vill inte betala för en sån burk, finns bättre lösningar för samma prestanda. Poängen är att det går att använda så mycket effekt... relativt lätt ovanpå allt.)

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
ska ha 3 sådana här kort i den fast de nya pci-e x1 korten

http://www.digidesign.com/products/console/dcontrol/images/ac...

det blir ngr diskar + lite drivlina till en hemlig sak

samt opterons x4 cores

Jag ser inte ens någon strömmatning till dom korten.
När du skrev att du är i stort behov utav ett 1KW-nätagg, så syftade jag på den setupen du har nu. Dessutom får du nog vänta i över ett år innan du kan köpa din häftiga Opteron med fyra kärnor, med tanke på att dom "förmodligen" ska släppas någon gång nästa år. Kom tillbaka när du har en dator som kräver 1000W.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem

min dator har 6800GT, amd 64 2.5GHz och 3 hårddiskar, drar la runt 200W, förstår inte varför de utvecklar nått sånthär, finns ju inget behov

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Jag ser inte ens någon strömmatning till dom korten.
När du skrev att du är i stort behov utav ett 1KW-nätagg, så syftade jag på den setupen du har nu. Dessutom får du nog vänta i över ett år innan du kan köpa din häftiga Opteron med fyra kärnor, med tanke på att dom "förmodligen" ska släppas någon gång nästa år. Kom tillbaka när du har en dator som kräver 1000W.

2 st dualopterons = 4 cores ! dhuuuh

inga strömuttag .
nä men korten har 25 processorer vadera ! de drar ström

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EpaUlle
min dator har 6800GT, amd 64 2.5GHz och 3 hårddiskar, drar under 200 W, drar la runt 200W, förstår inte varför de utvecklar nått sånthär, finns ju inget behov

Det finns behov, men inte till din dator. Polaren sitter med en X2:a, 6800 Ultra, X-Fi-ljud, fete RAID-kontrollerkort, tio diskar och en jävla massa annat skit, och hans 480W Tagan börjar bli varmt nu, men det håller fortfarande ganska schyssta spänningar. Tänk dig att man slänger in ett par X1900XTX (eller 7900?), då kommer man kanske upp i 600W. Har man efter det en hel del pengar kvar, så kan man köpa lite mer disk och ett moderkort med stöd för flera processorer. Typ ett Tyan med dubbla Opteron 2xx, och några gig extra minne, då är vi nog uppe i runt 800W. Vill man då dessutom bibehålla stabila spänningar vid den belastningen, kan det vara bra med ett nätagg som klarar 1000W.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Det finns behov, men inte till din dator. Polaren sitter med en X2:a, 6800 Ultra, X-Fi-ljud, fete RAID-kontrollerkort, tio diskar och en jävla massa annat skit, och hans 480W Tagan börjar bli varmt nu, men det håller fortfarande ganska schyssta spänningar. Tänk dig att man slänger in ett par X1900XTX (eller 7900?), då kommer man kanske upp i 600W. Har man efter det en hel del pengar kvar, så kan man köpa lite mer disk och ett moderkort med stöd för flera processorer. Typ ett Tyan med dubbla Opteron 2xx, och några gig extra minne, då är vi nog uppe i runt 800W. Vill man då dessutom bibehålla stabila spänningar vid den belastningen, kan det vara bra med ett nätagg som klarar 1000W.

dissa inte du mig nyss att det kan inte behövs 1000w , nu ska man ha det helt plötsligt *?

gissa vad detta bord drar
http://www.digidesign.com/products/console/dcontrol/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
2 st dualopterons = 4 cores ! dhuuuh

inga strömuttag .
nä men korten har 25 processorer vadera ! de drar ström

Ja, men dubbla Opteron 2xx innebär inte att man får en X4:a. X4:an är en benämning på en fysisk processor med fyra kärnor, såsom X2 är en med dubbla kärnor.

Jo, jag dissade dig precis eftersom du påstod att du är i stort behov utav ett nätagg på 1000W. Jag skrev dessutom att jag syftade på setupen som står i din sign. Att använda ett nätaggregat på 1000W till den datorn vore bara komiskt. Fungerar inte ens som pickförlängare. Har man däremot tillräckligt med hårdvara så är det definitivt nödvändigt med ett kraftigare nätagg. 500W till en dator med komponenterna som jag, eller "B", rabblade innan, vore bara patetiskt.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Nja, en burk som skulle klara sig med ett 500-600w nätagg, blir tystare, och mer energisnål med ett 1kw nätagg. Verkningsgraden är högre när det man drar är mindre av totala maxlasten. sen hjälper högre prestanda till med att ge jämnare spänning. Det vore dock intressantare med en ordentlig genmgång på hur stabila spänningarna är, och simulerade laster för att pressa ur det den effekt det ska kunna länmna under längre perioder.

Enligt denna artilek på SPCR (vars trovärdighet och tekniska kompetens jag rankar bland de högre - om inte den högsta - bland alla hårdvarusidor) är i allmännhet ett nätagg som mest effektivt (=svalare och således tystare, och mer energisnål) vid runt 50-75% av sin maximala uteffekt. Vilket skulle motsvara 500-750 Watt i detta fall. Det finns det inte särskilt många datorer som kräver..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Sen är det inte SÅ farligt svårt att komma upp i en "hemsk massa watt".

Dual Xeon, Prescott baserade Dualcores, se där, 400+watt redan. SLi, borde gå att få tag i vid det här laget till en sån, och en 6-8'a HD's, samt ett gäng Vantec Tornado... är du inte nöjd än, så två 270w TEC, till och frälsa de där Xeon cpu'erna med. Hhum.. när jag räknar på det, så behöver du nog två såna här PSU helt plötsligt...

(Men jag vill inte betala för en sån burk, finns bättre lösningar för samma prestanda. Poängen är att det går att använda så mycket effekt... relativt lätt ovanpå allt.)

B!

Jag sa aldrig att det _inte gick_ bara att en sådan dator inte är rimlig att använda som persondator. Det finns billigare och energieffektivare lösningar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR

dissa inte du mig nyss att det kan inte behövs 1000w , nu ska man ha det helt plötsligt *?

gissa vad detta bord drar
http://www.digidesign.com/products/console/dcontrol/

Jamen.. höh. Ska du driva en hel jäkla studio kan du ju inte direkt kalla det persondator längre

Då är det lika bra att dom börjar langa ut agg på flera kW, ifall jag får för mig att köra en svets på det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Ja, men dubbla Opteron 2xx innebär inte att man får en X4:a. X4:an är en benämning på en fysisk processor med fyra kärnor, såsom X2 är en med dubbla kärnor.

Jo, jag dissade dig precis eftersom du påstod att du är i stort behov utav ett nätagg på 1000W. Jag skrev dessutom att jag syftade på setupen som står i din sign. Att använda ett nätaggregat på 1000W till den datorn vore bara komiskt. Fungerar inte ens som pickförlängare. Har man däremot tillräckligt med hårdvara så är det definitivt nödvändigt med ett kraftigare nätagg. 500W till en dator med komponenterna som jag, eller "B", rabblade innan, vore bara patetiskt.

om du antydde till min " sign" så borde du tänka om för har mitt mobo 3 st pci-ex1 platser ? nääää .

så att följa min setup är ju bara löjligt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av .:B9:.SiNNeR
om du antydde till min " sign" så borde du tänka om för har mitt mobo 3 st pci-ex1 platser ? nääää .

så att följa min setup är ju bara löjligt

Snart får du ge dig. I inlägget där du skrev att du behövde 1000W finns det inte en antydan om att du ska köpa några specialkort med 25 processorer, Opteron-processorer och en massa hårddiskar. Och att du dessutom fått för dig att driva ett mixerbord på ett nätaggregat avsett för PC-datorer är ju löjligt (hoppas verkligen inte att du menar att du ska göra det.). Jag grundade mitt första uttalande på det inlägget. Om det sedan visar sig vara felaktigt, och att du har en massa superdatorer ståendes med för klena nätagg, det kan jag inte stå för.

Nej, nu går jag och lägger mig. Vi får fortsätta denna diskussionen i morgon.

Visa signatur

R7 5800X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | 16 GB RAM | RTX 3080 | 2 TB SSD | CM NF200P | Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Citat:

Nu minns jag inte exakt hur mycket det är, men man får inte dra så där jäkla mycket amp över PCI-X vilket begränsar dess hunger efter ström... altså, effektivt, de kan inte förbruka så där attans många watt. Däremot är det inte helt otroligt att det närmar sig moderkortets max med ett par 3 st, så du kan elda upp både det ena och det andra, utan att maxa PSU't.

Finkelzvin, jag är helt överens med dig, det är inte många burkar som kräver ett 1kwatt. gudar ska veta att jag önskar jag hade ett 800w+ nånstans, men det är ju ekonomi med... och det är viktigare med kvalite, än max watt för mig. Och ja, det finns DEFFINITIVT bättre sätt att åstakoma samma prestanda som ett par dual core Xeon's, och en SLi setup. :- ) Behöver man hyfsad datorkraft, och värmeaggregat att hålla huset varmt med, så kan det vara en plan med nämnda config :- )

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PreacherMan
Snart får du ge dig. I inlägget där du skrev att du behövde 1000W finns det inte en antydan om att du ska köpa några specialkort med 25 processorer, Opteron-processorer och en massa hårddiskar. Och att du dessutom fått för dig att driva ett mixerbord på ett nätaggregat avsett för PC-datorer är ju löjligt (hoppas verkligen inte att du menar att du ska göra det.). Jag grundade mitt första uttalande på det inlägget. Om det sedan visar sig vara felaktigt, och att du har en massa superdatorer ståendes med för klena nätagg, det kan jag inte stå för.

Nej, nu går jag och lägger mig. Vi får fortsätta denna diskussionen i morgon.

jag ska inte driva bordet med den .. haha behöver ngr dussin av dem då .

& nästa gång ngn skriver att de behöver ngt så sluta spekulera . fråga snällt varför som man gör normalt.

du låter snarare avis

Visa signatur
Permalänk
Medlem

.:B9:.SiNNeR, vad ska du med 3 sånna kort till ? Varför nämner du ens "mixerbordet" då, om du är medveten om att det inte drivs med ett aggregat.
En kommentar som "har dyra saker (som ni aldrig kommer ha råd med)" visar ju bara vilken nivå du lägger dej på direkt...

Permalänk
Medlem

Och du skriver och beter dig som om du vore mellan 14-16.
Läser du ens dina egna inlägg?

Visa signatur

-Mycken möda leder ofta till tappad handske.

Permalänk
Medlem

tycker 14-16 nästan låg i överkant efter att ha läst igenom tråden hära .. jag är även i behov av minst 1kw .. helst igår .. då jag iframtiden nångång kommer att ha 4x9800gtx .. då menar jag dom nvida kommer tillverka säkert nångång .. 4xfx75or .. och 8 tb sata 8 diskar ..

Permalänk
Medlem

*djup suck*
Är det för kommande nvidia-kort?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joakim_r
.:B9:.SiNNeR, vad ska du med 3 sånna kort till ? Varför nämner du ens "mixerbordet" då, om du är medveten om att det inte drivs med ett aggregat.
En kommentar som "har dyra saker (som ni aldrig kommer ha råd med)" visar ju bara vilken nivå du lägger dej på direkt...

tja ska du leka översittare eller ? vad är det för beteende då ?

strunta du i vad jag ska ha 3 sådana kort till , det hör inte till tråden varför jag ska ha dem. det jag sa var att jag behöver ett sådant psu , såg test med enermax galaxy 1000w med 1400w peak ngn dag innan & reagera på att detta var ett dyrt psu , visst inte lika dyrt som ljudkortet du såg på bilden . jag ska ha 3 st till systemet . . därför att det krävs.
pris för "bara" korten 300.000kr . ,. trehundratusen kronor

& varför nämner jag mixerbordet som kostar mer än det hem du någonsin kommer att bo i (förlåt)`?
därför att vara lite ironisk , pga att folk tror att 1000w är så mkt vilket det igentligen inte är . då skulle ni bara gissa vad detta bord drar i ström .
Ja det finns saker som drar mer ström än mixerbordet . tex ett stort tryckeri

så lägg ner med att försöka spela vuxen tack så besparar ni mig att läsa era väldigt onödiga svar tack.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1kW är mycket effekt, men det är klart att det alltid finns saker som kräver sånt. Ska man gå på att 1kW inte är mycket så kan väl jag skicka jobbets elräkning till dig? Men det är inte datorrelaterat iofs så det är ointressant just nu

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

B9,
Tro mig, ingen låter avis här. "Skeptiska" är nog en bättre beskrivning på stämmningen.

Kan du inte namedroppa vad din studio heter så vi kan få stå här och skämmas för att vi inte trodde dig? Som det är just nu så verkar du mest vara en liten kille som läser specifikationer och försöker impa med saker du tror att du skulle vilja ha.

Blända oss med lite insikt från stora riktiga studiovärlden, ge oss något exempel på att du vet vad du pratar om. Att inte vilja avslöja något för att det är hemligt är så patetiskt. Spionerar dina konkurrenter på Sweclockers då, eller? Vad du skall ha korten till (eller ett likadant studiobord som SVT installerat hos sig) hör precis lika mycket till tråden som att du antar att någon aldrig skulle kunna ha råd med något som du avser att köpa.

Sedan att du envisas med de 25 processorerna och att de drar en massa ström. Om det inte finns någon separat strömmatning till korten så kan de inte dra en massa ström eftersom det inte går att överföra dessa mängder via pci-e. Du kommer inte runt det. Någonsin.

Att ta upp studiobordet som ett exempel på något som drar mycket ström för att exemplifiera att 1000W inte är så mycket är så urbota dumt att det inte finns. 1000W är mycket när det gäller nätaggregat till en PC - end of story. Menar du att om jag fiskar och lyckas landa en gädda på 45 kg så är det inte mycket för att det finns hajar som vägger ett ton? Amen tjenare...

Vidare var du inte ironisk. Det fanns inget ironiskt i din fråga om vad studiobordet förbrukade. Prova att googla efter en definition på ironi om du trodde att det har något med ironi att göra.

Om du vill kika på något som drar lite kräm är du välkommen ut till mig i Akalla här på DNEx-tryckeriet och kika på våra rulloffsetpressar. Be receptionen kontakta Calle på prepress så fixar jag det. Okej?

Visa signatur
Permalänk

JAG behöver 1kw med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joppepoppe
JAG behöver 1kw med.

Jo, jag med, framförallt till min bärbara, jag har ju ett tvkort i den.. Då kan jag sitta och se på B9´s slott från min lilla hydda... och jag _KAN_ driva tre ljudkort.

Permalänk
Medlem

Det är kart det finns behov för så stor effekt. Men en ny hightech dator med 2x 7800 gtx 512 och 4800+ osv, behöver inte så kraftigt nätagg... Men kopmpletera det med 10+ hårddiskar och lite annat krimskrams så är man nog uppe i den effekt ganska snart.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB