Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattej00
här hitta jag en vädligt simpel design på vattenblock
ingen lödning, inga packningar, bara borra i princip
Länk

tänkte säga de räcker med att bara borra håll i blocket till nätagget som i länken sett det förut

Visa signatur

Intel Pentium 4 Prescott, 3.39 GHz | 1024MB DDR pc3200 | 2 st 250 Seagate Barracuda S-ATA | Radeon x600 pro 256 Mb | Hiper Type-R 580 W Black

Permalänk
Medlem

mattej00 , var inne på samma spår som dig. Men någora engelska/amerikanska (tror det var pro cooling) som sa åt mig "NEJ NEJ NEJ de där klarar aldrig att kyla en prosesor (70watt).. så tyvärr

Visa signatur

i7.

Permalänk

oooo

jag själv har då inte tänkt göra ett eget cpu:block, utan funderade på att göra ett hårddiskblock, alla färdiga allternativ jag stt ligger ju på 500 kronor, det jag tänkt göra ska då vara att det är ett block emellan två..

ingen som har nån aning vad koppar kostar?

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk

Jag beställde en 10x40mm kopparstång, 500mm lång, på min lokala Järnia-butik. 600:- inkl kapkostnad på 300:-

Kort o gott en massa pengar för lite metall, men väl värt det om man tänker på hur många block man kan få av den stången.

Edit:
Angående ihopfogning av block och "lock" .. Mitt CPU-block har en topp av 4mm Lexan. Det är helt enkelt limmat med vanligt 2-komponents epoxy. Inga tecken på att vilja lossna efter 1½ års bruk.

Var dock väldigt noggrann med ytorna om du ger dig på att limma .. Jag ruggade upp båda sidor med smärgelduk och tvättade ordentligt innan jag satte ihop dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mattej00
här hitta jag en vädligt simpel design på vattenblock
ingen lödning, inga packningar, bara borra i princip
Länk

Jag har också funderat mycket på en sådan prencip, man skulle ju inte heller behöva ha den feta sågen, men en pelarborrmaskin är nog all ide.

Permalänk
Medlem

Har ni en bandsåg kan ni ju göra en kopia av apogee? Den övre delen blir inte riktigt lika enkel att tillverka men inte allt för svår. Funderar själv på att tillverka ett sånt block för peltierkylning.

EDIT:

Bilden tagen från SystemCooling.com.

Permalänk

gängningen då, det är väl i tum-mått om jag har rätt..
typ clas-ohlsson har väl bara "M-mått"...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Avstängd

Inge svårt att gänga om till metriska gängor?

Visa signatur

Phenom II 955BE 3,2@4,5GHz| 3 x XFX HD4890 "xXx" 1GB| MSI 790FX-GD70 | SS Phase Switch -40C | Corsair Dominator W/Fan 6GB | Samsung F1 1TB | Corsair HX1000W | Samsung 32" LCD | Logitech G7 Carbon Edition |Galleri

Permalänk

neoNmaZteR
då måste man ju fila ner.. tycker det borde inte vara så svårt att få tag på tum-mått...
alternativt metermått på socklarna..

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S10 plus och iPhone 7 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P53 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Re: Vattenkylning - bygge av block

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oooo
Tjenare.. Har byggt mitt egna block till cpun, nu tänkte jag bygga ett till

nätaggregatet. Har inte så mycket utrustning kvar.. så jag undrar om trasformatorerna i agget avger mycket värme?

Jag har 3 st 8 x 8 x 2 (brädd läng höjd) cm stora aliminiumbitar, räcker det med en halv sådan och ett borrat hål igenom?

Kan inte låta bli att fråga va de va för vits me att berätta: (brädd läng höjd) ??

Visa signatur