Problem med nätverk i Ubuntu (något med hotplugging?)

Permalänk
Medlem

Problem med nätverk i Ubuntu (något med hotplugging?)

Jag har försökt installera Ubuntu, men får inte internetuppkopplingen att fungera. Tidigare har jag kört Mandrake och då har jag varit tvungen att välja "disable network hotplugging" under installation för att det ska fungera. Så jag antar att problemet är något liknande i Ubuntu, men hur ska jag göra för att komma runt det? Kan jag gå in någonstans och ändra någon inställning?

Jag har Telia ADSL och jag har testat att gå in under nätverksinställningarna och aktivera eth0, samt ange att ip-nummer osv fås via DHCP, men det hjälper inte. Det står att eth0 är aktiverat (efter en lång stund), men jag kan inte komma ut på nätet.

Jag vill köra Ubuntu just för att det ska fungera smärtfritt, jag vill framför allt ha ett OS som är smidigt och gratis. Därför har jag ingen lust att plöja massor med man-filer och HOWTOs för att lära mig allt om hur nätverk fungerar i Linux.

Permalänk
Medlem

Har inte Telia ADSL nåt inloggningsförfarande och PPPoE och sånt? Om inte installationsprogrammet har nån sån inloggning (vilket jag aldrig sett hos någon dist/OS) är det enklaste nog att använda en bredbandsrouter och köra på en "redan inloggad" uppkoppling.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stack
Har inte Telia ADSL nåt inloggningsförfarande och PPPoE och sånt? Om inte installationsprogrammet har nån sån inloggning (vilket jag aldrig sett hos någon dist/OS) är det enklaste nog att använda en bredbandsrouter och köra på en "redan inloggad" uppkoppling.

Telia skrotade inloggningen för rätt länge sedan, iaf för privatpersoner.

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Hadde för mig att man logar in via browser. Kan du pinga något på nätverket?
EDIT: Bör du nu kunna om du nu får ett ip av din DHCP-server, får du det?