25cm fläkt i chassi-sidan, hell yeah!

Permalänk
Medlem

Re: Blääääääää

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeigaN
SÅ onödig, blåser mycket sämre än thermaltake 120 fläktarna och låter lite mer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Länka gärna till en thermaltakefläkt som blåser >150CFM och låter under 40 dB (ja, jag vet tillverkarens värden. men eftersom thermaltake är ett av de värsta på den punkten så funkar det ändå).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hammarslag
Flera fläktar = oljud oavs vilka jävla fläktar det är. En max borde man ha i ett chassi, men inte så lätt att fixa alla ggr

Ganska uppenbart att du inte hållt på med att bygga tysta datorer speciellt länge eftersom du inte verkar veta vad du pratar om.

Grejjen med att ha flera fläktar är att de behöver inte snurra lika fort för att slytta lika mycket luft, ta 7 fläktar och ser hur mycket luft de flyttar, sen tar du bara en av dem och får den att flytta lika mycket luft ensam, sen kan du komma tillbaka och säga vad som lät mest.

Ryderman:
Jag är ledsen, men nu är det faktiskt du som har fel.

Visa signatur

i7 930 @ 3.8 | P6X58D-E | 6GB Corsair XMS3 | 2x R9280X | Intel SSD|
Dell UltraSharp 2707WFP | Logitech Z5500 | Logitech Illuminated | MIONIX Saiph 1800 |

Permalänk
Medlem

ett sånt blir det när de kommer till sverige, och om de kostar under 1500:-. lär de inte göra undrar vad den väger?

Visa signatur

(\__/)
(O.o )
(> < ) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sobe
Fult?? Jösses.

Att du reagerar över min smak är mest intressant i den här tråden.

Visa signatur

AMD Opteron 146[CABYE] | Asrock Dual-SATA2 | Corsair 2x512 MB VS | Connect3D X800GTO - 16 P 540/580 | bZerk 500 W
Qtek 8010 | Canon PowerShot A610 Canon EOS350D/Sigma 18-200|Klap klap duktig 94 :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi
undra om dom kommer sälja den löst, isf så har jag en jävligt grym modd idé!

"min dator svävar 1 meter upp i luften när jag startar det, enda problemet är dunsen när man stänger av den...."

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
"min dator svävar 1 meter upp i luften när jag startar det, enda problemet är dunsen när man stänger av den...."

haha klockren komentar

tycker att fläckten är lite overkill

Visa signatur

-vanCe-
Gör mig glad, skänk en hårdisk till mig. Gärna över 10gig -> Skicka PM

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
"min dator svävar 1 meter upp i luften när jag startar det, enda problemet är dunsen när man stänger av den...."

ahaha klockren kommentar där.. (Y)

Visa signatur

| i7 2600K @ 4.8Ghz | Thermalright HR-02 Macho | ASRock Z68 Extreme4 GEN 3 | Corsair F3 120GB SSD | Gigabyte HD6970 2GB | 8GB G.Skill 1600Mhz Ripjaws Gaming | OCZ Stealth X Stream 600w | Win 7 Ultimate | Fractal Design Define R3 | BenQ 22" LED HD
Att göra: Gejma hårdare!

Permalänk
Medlem

Nej nej, får inte hålla på och räkna på fläktarnas *specifikationer*.

Rent generellt så flyttar en större fläkt mer luft än en mindre på samma ljudnivå. Om inte den här fläkten är riktigt dåligt gjord eller har kullager så blir det nog svårt att komma upp i samma prestanda på en normal datorfläkt på max 120mm. Oavsett vad det står i specifikationerna för den där eller datorfläkten.

Det intressanta är ju förstås (om man är ute efter ett tyst sytem) att veta hur mycket långsammare man kan köra den.

För som sagt, på en stor radiator kan den nog fungera riktigt bra.

Sen så är det viktigt att skilja på dB och dBA.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Nej nej, får inte hålla på och räkna på fläktarnas *specifikationer*.

Rent generellt så flyttar en större fläkt mer luft än en mindre på samma ljudnivå. Om inte den här fläkten är riktigt dåligt gjord eller har kullager så blir det nog svårt att komma upp i samma prestanda på en normal datorfläkt på max 120mm. Oavsett vad det står i specifikationerna för den där eller datorfläkten.

Det intressanta är ju förstås (om man är ute efter ett tyst sytem) att veta hur mycket långsammare man kan köra den.

För som sagt, på en stor radiator kan den nog fungera riktigt bra.

Sen så är det viktigt att skilja på dB och dBA.

Problemet är väll snarast att den här stora och för all del hyfsat tysta fläkten, är en VÄLDIGT lågvarvig sak. 1000 rpm som max, imponerar inte. 162,82cfm samt 35,28dba är lika lite imponerande...

en Mechatronics 120mm x 38mm High CFM fan # B1238X12B har ett maxvarv på 4500rpm, flytar 205cfm, och för ett in i hel-vetes väsen, med sina 62dba du får in 800 cfm på samma yta, till det lagom skrämmande mulltret (68 dba)

Japp, jag googla... Jag orkade inte leta så noga, utan tog det värsta jag hitta på första sidan.

Poängen är att med de här resurserna, kan man definitivt få ner både varvtalet, och oväsenet till rimliga nivåer, läs gärna det som lägre än vad den stora fläkten producerar, till samma luftmängd. Jag är altså inte speciellt imponerad av att det är en stor fläkt. QwikFlow har 25cm fläktar som presterar 600-665cfm @ 60 dba... tyvärr är det en 220 fläkt, men det är ganska väntat, det ÄR trots allt en AC fläkt.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
köper man det så kompenserar man för nått, helt klart

WORD!

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Problemet är väll snarast att den här stora och för all del hyfsat tysta fläkten, är en VÄLDIGT lågvarvig sak. 1000 rpm som max, imponerar inte. 162,82cfm samt 35,28dba är lika lite imponerande...

Problemet?
Jag pratade om tysta system så det är ju bara bra!

Såvida det är samma typ av fläktar (ingen har kullager osv.) så gäller oftast principen att större fläkt flyttar mer luft per dB. Den principen går i min bok före ALLA specifikationer på fläktar (från tillverkarna).
Och hittils har jag aldrig hittat någon 80mm fläkt som blåser mer till samma ljudnivå än en 120mm fläkt eller liknande. Men du har kanske det?

Permalänk
Medlem

Antar att den där 25-cm-fläkten drar ut luften ur chassit så borde man ju bara behöva den å köra den på hyffsat låga varv å sen köra resten passivt.. Skulle vilja se ett produkttest av chassit här på sweclockers Är ju ändå en rätt så ny grej å sånt ska ju testas här

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Problemet?
Jag pratade om tysta system så det är ju bara bra!

Såvida det är samma typ av fläktar (ingen har kullager osv.) så gäller oftast principen att större fläkt flyttar mer luft per dB. Den principen går i min bok före ALLA specifikationer på fläktar (från tillverkarna).
Och hittils har jag aldrig hittat någon 80mm fläkt som blåser mer till samma ljudnivå än en 120mm fläkt eller liknande. Men du har kanske det?

Jag har inga problem med att hitta en 60mm fläkt som, när man använder 4st, låter mindre, och blåser mer än en 120mm's fläkt. Och de tar upp samma utrymme. Jag hade inte heller några problem med att hitta fläktar som var för sig blåste mer än den så högt prisade 250mm's fläkten här, och som definitivt låter mindre, om du skruvar ner deras varv. FLER tysta fläktar, istället för stora inneffektiva, som inte äns är speciellt tysta. Ska du prioritera tysta burkar, borde du redan ha koll på det här. Jag prioriterar iofs kylningsförmåga över ljudnivå, men reglerar varvtalet efter tempen, så burken är tyst, 90% av tiden... de sista %'en väsnas allting annat mer än fläktarna i alla fall.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag har inga problem med att hitta en 60mm fläkt som, när man använder 4st, låter mindre, och blåser mer än en 120mm's fläkt. Och de tar upp samma utrymme. Jag hade inte heller några problem med att hitta fläktar som var för sig blåste mer än den så högt prisade 250mm's fläkten här, och som definitivt låter mindre, om du skruvar ner deras varv. FLER tysta fläktar, istället för stora inneffektiva, som inte äns är speciellt tysta. Ska du prioritera tysta burkar, borde du redan ha koll på det här. Jag prioriterar iofs kylningsförmåga över ljudnivå, men reglerar varvtalet efter tempen, så burken är tyst, 90% av tiden... de sista %'en väsnas allting annat mer än fläktarna i alla fall.

B!

Kolla på den här PDFen:
http://www.silentpcreview.com/files/fanspecs/fanspecs.pdf

En av de bättre (dBA/CFM) 60mm fläktarna som jag kunde hitta var JMC 6025-12L
22 dBA och 15 CFM.

4 stycken av den fläkten skulle ge 22+3+3 = 28 dBA och 60 CFM

Så kollade jag snabbt bland 120 mm fläktarna för att se efter liknande ljudnivå.
Hittade snabbt Papst 4212NGL som ger jusst 28 dBA och 58,9 CFM.
Eller varför inte:
NMB Tech DC4710NM-04W-B10-P00, den ger 59 CFM vid 27 dB.

Väldigt snarlika resultat.
Men rent praktiskt så beror det på många fler saker.
Har du fler fläktar bidrar det till mer vibrationer samt att mindre fläktar naturligt bidrar till att ljudet får en högre frekvens vilket för det första är störigare samt något som vi hör lättare. Sen blir det troligen mer turbulens med fler små fläktar vilket leder till mer 'flås-ljud'. (vet att det finns både positiv och negativ turbulens vad gäller ljudnivå och luftflöde men i det här fallet skulle jag bli riktigt förvånad om det rör sig om positiv turbulens)

Sen när man är ute efter tysta system så kör man aldrig någon fläkt på 12v i princip, (aldrig att jag skulle köra min papst fläktar på 12v i alla fall). Och när man kommer ner i ljudnivåer som ligger nära bakgrundsljudet så förändras spelplanen helt. Och när man är där så tror jag inte vi kan hitta några siffror som gäller. Men min erfarenhet av sådana situationer är att större fläktar är att föredra.

Om fler fläktar vore att föredra så vet jag ett användningsområde som skulle ha enorm fördel av det. Och det nätagget. Jämför att fylla hela baksidan (där det oftast sitter en 80mm fläkt) av nätagget med små fläktar. Eftersom den ytan är väldigt avlång så får man i alla fall närapå dubbla ytan vilket borde resultera i att man skulle kunna köra fläktarna löjligt långsamt och ändå ha bättre prestanda än 80mm fläkten. Varför har jag då inte sett ett endaste nätagg med en sådan lösning? Vore bra ur säkerhetssynpunkt också då det knappt gör något om någon fläkt dör.
Vet att det finns brister i mitt exempel (utrymmet i nätagget är ju trotts allt ganska väl utnyttjat) men något borde man ha sätt (åtminstone i andra delar av datorn än i nätagget). Särskilt nu på sistone när marknaden för tysta produkter exploderat.

Permalänk
Medlem

Du vägrar fortfarande förstå vad jag säger tror jag. Antingen det, eller så förstår jag inte vad du försöker säga, vilket som. Du säger, att du hellre har en fläkt som den där sophögen där uppe, än 4st 120mm's som kan blåsa strax över 800 cfm om det behövs, och som vid normal körning, inte låter mer, och troligtvis låter mindre, än den där. Jag säger tvärt om, jag anser att det är en stor fördel att kunna blåsa på, om det behövs vid tillfälle, och köra på lågt varv resten av tiden. Så stor fördel, att den där jäkla leksaken, inte igentligen äger nått större existensberättigande.

Om den istället varit kapabel till en 3-500cfm som mest, och levererats med en tempsensor som petades in på undersidan av cpu'n, då hade det varit en annan sak.

Jag är dock rädd att vi aldrig kommer bli överens, så det får väll vara där.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Du vägrar fortfarande förstå vad jag säger tror jag. Antingen det, eller så förstår jag inte vad du försöker säga, vilket som. Du säger, att du hellre har en fläkt som den där sophögen där uppe, än 4st 120mm's som kan blåsa strax över 800 cfm om det behövs, och som vid normal körning, inte låter mer, och troligtvis låter mindre, än den där. Jag säger tvärt om, jag anser att det är en stor fördel att kunna blåsa på, om det behövs vid tillfälle, och köra på lågt varv resten av tiden. Så stor fördel, att den där jäkla leksaken, inte igentligen äger nått större existensberättigande.

Om den istället varit kapabel till en 3-500cfm som mest, och levererats med en tempsensor som petades in på undersidan av cpu'n, då hade det varit en annan sak.

Jag är dock rädd att vi aldrig kommer bli överens, så det får väll vara där.
B!

Jag pratade om tysta system och har alltid gjort det. Då är den tyst oavsett om processorn och grafikkortet maxxas i femtielva dygn i sträck eller om den precis är nystartad och idlar..

Jag vet inte hur bra/dålig den där fläkten är men jag har sagt att generellt så är en större fläkt bättre än en mindre vad gäller dB/CFM. Och att den har låg prestanda anser jag vara positivt om man är ute efter ett tyst system.
Om jag nu haft en radiator som var så stor som den där fläkten så skulle jag definitivt överväga den (om den gick att köpa löst), men då vill jag helst testa den först innan jag bestämmer mig. Några andra chassifläktar än jusst radiatorfläktar har jag inte i mitt system, men om jag skulle haft det och om jag hade plats för en sån där fläkt skulle jag överväga det.
Problemet med att ha en fläkt på sidan (är väl främst där den får plats) är dock att ljudet åker rakt ut (särskilt störande om man har datorn på skrivbordet) vilket inte är så lyckat, och svårt att ljuddämpa (med bibehållen kylning).

Det är väl bl.a. det här som i mina ögon är fel och som jag argumenterade emot vad gäller ett _tyst_ system:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Jag har inga problem med att hitta en 60mm fläkt som, när man använder 4st, låter mindre, och blåser mer än en 120mm's fläkt.

Eller menar du att de är tystare när de är avstängda och blåser mer när de körs på max?
Att de blåser mer på max tänker jag inte argumentera emot, det kommer man ändå aldrig göra i ett tyst system (som återigen, är det jag pratat om).

Permalänk

Ä det utblås lr sug?

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alienware
Ä det utblås lr sug?

Det ser ut som insug.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Jag pratade om tysta system och har alltid gjort det. Då är den tyst oavsett om processorn och grafikkortet maxxas i femtielva dygn i sträck eller om den precis är nystartad och idlar.

Är inte det jäkligt dumt så säg. Självklart ska du i din strävan för ett så tyst system som möjligt, antingen kyla helt passivt, och utan oväsen, eller i alla fall reglera de rörliga delarnas aktivitet så att de aldrig arbetar mer än de måste, för en generelt tystare upplevelse.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Eller menar du att de är tystare när de är avstängda och blåser mer när de körs på max?
Att de blåser mer på max tänker jag inte argumentera emot, det kommer man ändå aldrig göra i ett tyst system (som återigen, är det jag pratat om).

Som jag sa redan från början, så är jag mer intresserad av kylning, än ljudnivå, vilket leder mig i riktning mot fläktar med möjlighet till mer oväsen, om, och när det behövs. Vanligtvis på sommaren, när rummstemperaturen går över 35c i den här jäkla lägenheten. Men som helhet. Ja, i den mån du kan kyla med en mindre effektiv, och stor fläkt, kan du med fördel köra fler mindre, mer effektiva fläktar, som du i stället ställer ner, för samma luftmängd, till samma ljudnivå. Då har du i alla fall möjligheten att plocka fram den extra resursen, som de bromsade fläktarna har. Jag protesterar inte mot användandet av en stor fläkt, jag protesterar mot användandet av en stor jädra fläkt, som inte gör någon jäkla nytta. Bytt ut skitfläkten mot en som klarar av o knuffa 4-500 cfm, det är 3x varvtalet, ungefär, och sänk spänningen på den, så låter den lika lite, sanolikt mindre, för att de får vara nogrannare när de gör den, annars snurrar den inte lätt nog, för att snurra så pass fort.

En Vantec Tornado blåser en jäkla massa mer, och låter en jäkla massa mer, än en Vantec Stealth, men vill du höra nånting lustigt? Skruva ner den till samma varvtal som stealthen, så flyttar den mer luft, och är tystare.

Äh, det kan kvitta, det är ju uppenbarligen en stor försäljningssucce i alla fall, så Gtek skulle börja sälja den lös. Det är vad som räknas i alla fall, hur många kan du lura till att köpa en vara.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Är inte det jäkligt dumt så säg. Självklart ska du i din strävan för ett så tyst system som möjligt, antingen kyla helt passivt, och utan oväsen, eller i alla fall reglera de rörliga delarnas aktivitet så att de aldrig arbetar mer än de måste, för en generelt tystare upplevelse.

Sant, men de prestandasiffror du pratar om kan inte vara tyst oavsett vilken/vilka fläkt/fläktar man använder (i ett datorchassi).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Som jag sa redan från början, så är jag mer intresserad av kylning, än ljudnivå, vilket leder mig i riktning mot fläktar med möjlighet till mer oväsen, om, och när det behövs. Vanligtvis på sommaren, när rummstemperaturen går över 35c i den här jäkla lägenheten. Men som helhet. Ja, i den mån du kan kyla med en mindre effektiv, och stor fläkt, kan du med fördel köra fler mindre, mer effektiva fläktar, som du i stället ställer ner, för samma luftmängd, till samma ljudnivå. Då har du i alla fall möjligheten att plocka fram den extra resursen, som de bromsade fläktarna har. Jag protesterar inte mot användandet av en stor fläkt, jag protesterar mot användandet av en stor jädra fläkt, som inte gör någon jäkla nytta. Bytt ut skitfläkten mot en som klarar av o knuffa 4-500 cfm, det är 3x varvtalet, ungefär, och sänk spänningen på den, så låter den lika lite, sanolikt mindre, för att de får vara nogrannare när de gör den, annars snurrar den inte lätt nog, för att snurra så pass fort.

Beror ju på, men fläktar som är gjorda att gå snabbt går inte alltid att skruva ner så att de går riktigt långsamt och resultatet kan vara lite blandade där också, med andra oljud och sånt till följd.
Och det är väl inte riktigt normala förhållanden att ha 35c i rumstemperatur så att rekommendera massa små fläktar för att kunna dra på extra kanske inte riktigt är så nödvändigt för alla?

Och som sagt jag listade ju ett par nackdelar med att ha flera små fläktar ovan som du kanske missade...

Det enda argumentet du sagt som håller är att du kan få mer klös i fler små fläktar. Men för de som inte behöver mer klös även i de mest krävande situationerna?
Jag har ju lagt fram ett par argument för varför större fläktar är att föredra om man är ute efter låg ljudnivå. Även om det inte passar för dig så passar det säkert för andra.

Och om nu den enda skillnaden är att man har möjlighet till mer flås så är det ju onödigt för alla som inte behöver det eftersom det är dyrare..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
En Vantec Tornado blåser en jäkla massa mer, och låter en jäkla massa mer, än en Vantec Stealth, men vill du höra nånting lustigt? Skruva ner den till samma varvtal som stealthen, så flyttar den mer luft, och är tystare.

Mycket möjligt, tvivlar jag inte på, men jag tror sen heller inte att det är någon slående skillnad i prestanda i alla fall.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Äh, det kan kvitta, det är ju uppenbarligen en stor försäljningssucce i alla fall, så Gtek skulle börja sälja den lös. Det är vad som räknas i alla fall, hur många kan du lura till att köpa en vara.
B!

Den är kanske inte något för dig, men att säga att den inte har existensberättigande bara för att den inte presterar enligt dina mått är väl ändå ett rätt smalt synsätt att se det hela på?

Försök säga något om att lågvarviga fläktar inte har existensberättigade på något forum som på ex. silentpcreview.com så ska du se att jag inte direkt är ensam

Sen måste jag bara veta, vilken är den optimala fläktstorleken för låg ljudnivå?
Eftersom 60mm är att föredra över 120mm så borde den ligga någonstans mellan 40mm och 120mm, exakt vilken storlek erbjuder bäst prestanda för samma ljudnivå?

Permalänk
Medlem

Alltså, egentligen, varför inte pracka på lite ordentligt? Typ en fläkt som täcker 80% av chassidörren. Det plus ett fett dammfilter och vi har en monsterfläkt

Visa signatur

Ja, jag har också hård vara.
Är du inte dum, har du inte otur när du tänker är du troligtvis totalt hjärndöd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smolk
Alltså, egentligen, varför inte pracka på lite ordentligt? Typ en fläkt som täcker 80% av chassidörren. Det plus ett fett dammfilter och vi har en monsterfläkt

Den kan ju bli för stor också, det blir ju inte direkt något tryck av en sån här stor fläkt eftersom 'CFMen' är utspridd över en sån stor yta, så beror ju lite på hur man tänkt att den ska kyla. Däremot kan jag tänka mig att den här hade varigt toppen som en utsugsfläkt i toppen av lådan (kräver dock att man har en låda som är lite drygt 25 cm bred).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Sen måste jag bara veta, vilken är den optimala fläktstorleken för låg ljudnivå?
Eftersom 60mm är att föredra över 120mm så borde den ligga någonstans mellan 40mm och 120mm, exakt vilken storlek erbjuder bäst prestanda för samma ljudnivå?

Du har fullständigt missat poängen igen. Det är helt induvidiellt, från fläkt till fläkt, men generelt är en högpresterande fläkt i en mindre storlek effektivare, och tystare, än en lågpresterande större, när man använder fler, på ett lägre varv. 60mm är att föredra, över en ineffektiv 120mm. Det kommer i ett helt annat läge när du jämför med en effektiv 120mm's fläkt. en 25cm fläkt, som den här, är inte bara ineffektiv, utan väldigt ineffektiv.

Som sagt, jag lägger ner det här, det leder ingen stans, vi är överens om en ända sak... att vi inte är överens. Du får rätt, jag får lugn o ro.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

om jag får lägga mig i diskussionen så vill jag säga att jag föredrar en lågvarvig stor fläkt som brummar på än en liten minifläkt som mest bara viner å tjuter.. Sen om just den här 25cm stora fläkten är ineffektiv å kanske skulle få att blåsa mer men inte bli så mycke mer högljudd är en annan sak.. Finns ju många alternativ att göra på fläktbladen.. Kanske mindre antal men bredare skovlar lr något.. Jag är ingen fläktexpert men jag skulle kunna tänka mig att det ljud som uppstår ur den här stora fläkten är mest ett dovt brummande som man kanske inte stör sig på fullt lika mycket som x antal 60 mm fläktar som man måste ha för att kunna flytta samma luft..

Visa signatur

laptop - Compaq 615
foto - Nikon D3000 + 18-105
Bloggen med lite foton och skitsnack

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Först trodde jag att det stog 25mm, men nu så.

Hell yeah

Visa signatur

Maincomputer 4x128gb SSD i raid0 = snabb. I7 4770k@4.4GHZ med en stor jädra fläkt (kommer inte ihåg namnet på rak arm. Asuis Z87-Delkuxe, 2x R9280X.. Madcatz (Tangentbord Cyborg Strike 7), Rat 9 och så hörlurarna såklart, Freq5. [/Madcatz] :P.. Massa annat som jag inte orkar skriva här :)

Permalänk

fan vad ballt:D hehe dom kunde inte ha monterat en lite större fläkt? haha

Visa signatur

livet börjar vid 200km/h