Datorn bootar inte efter IDE-kabel byte...

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte efter IDE-kabel byte...

Hej jag var och köpte en ny ide-kabel igår. Kopplade in den och startade datorn, men den hittade inga hårdiskar. Jag började mecka med det och tillslut "loadade" jag bioset till "default" startade om och ändrade cpu:ns arbetsfrekvens till "agressive" som jag alltid kört på sparade och startade om igen.

Efter detta när datorn skulle starta om så var skärmen helt svart, men fläktarna snurrar. Ingenting tyder på att det är skärmen det är fel på eftersom jag inte får någon "POST" signal från eller vad det nu heter.. det piper inte iallafall från moderkortet.
Jag har provade ett annat grafikkort jag hade hemma men det funkade ändå inte. Har även byglat om på moderkortet och resetat bioset men det gav ingen skillnad.

Märkte nu att om man håller i kabeln till skärmen och i datorlådan får man sig en rejäl stöt, och om man trar skärmkontakte mot chassiet kommer det gnistror... Jag har provat starta utan skärm men datorn gör ingenting.. Kan tilläggas att jag har byggt en egen datorlåda utan en aluminiumväska. Eller rättare sagt träväska med aluminiumöverdrag. Kan det ha någon betydelse? Allt har ju fungerat bra ända till IDE-kabelbytet..

Så jag undrar om det kan vara hela moderkortet som har pajjat, bioset eller cpu:n ?

(Har ett asus a7n8x deluxe och amd 2800+ barton)

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har du monitonr inkopplat till strömkälla när du sätter i vga kabeln i din dator?
verkar inte vidare samrt isf
för inte ska det annars bli gnistor..

Visa signatur

CPU: Intel(R) Core(TM) i7 CPU X 980 @ 3.33GHz