Permalänk
Medlem

vanlig Pentium vs Mobile

Har sedan tidigare en Toshiba 2,66 GHz pentiumprocessor med 500 MB minne. Har nyss köpt en LG - LE50 som är en pentium M 1,73 GHz med 500 mb ram (snabbare minne). Försäljaren säger att eftersom klockfrekvensen har en annan betydelse för M-processorer så ska 1,73 GHz, som det är på min nya dator, vara snäppet värre än min 2,66 GHz:are. Jag tycker dock den nya datorn verkar skitseg jämfört med min gamla. Stämmer det verkligen som försäljaren säger?

Permalänk

Pentium M är lite lika AMD's CPUer... Klocken är inte allt på en Pentium M... Så försäljaren har rätt.

Permalänk
Medlem

Stämmer bra. 1,73 GHz Pentium M borde motsvara sådär 3,4 Ghz Pentium 4.

Permalänk
Medlem

OK. Skönt att höra, men vad kan det vara som gör datorn så seg?

Jag har exat samma program på den nya LG:s som min gamla Toshiba. Det är samma mängd RAM på båda, men snabbare på den nya. Samma storlek på hårddisken men mer skit på den gamla. Ändå är den nya som att simma i smörkola. Det tar tid att flytta sig mellan fönster, att få upp menylister och ibland blir det som den hänger sig korta stunder. Vissa av dessa gånger visar min memturbo att minnet är ok (ca 130-170 MB fritt), medan andra gånger tar det helt slut. Datorn är ju ny och innerhåller bara sådant jag har min gamla dator. Vad i helsike kan det vara? Jag blir tokig. Ska tillägga att jag gör av med väldigt lite processorkraft. Har ni några tips?