Permalänk
Medlem

Poängen är att många sitter med förutfattade meningar om att märkedatorer innehåller specialtillverkade komponenter som inte är kompatibla med gällande standard... att jag sedan har en diskussion om huruvida moderkortet jag visade är ett standard kort med HP´s designat bios eller inte den hade jag med pekkasteele... vi är på ett diskussionsforum om herr Lucius inte visste det & inlägg skapar mer eller mindre diskussioner...

Sen har vissa svårt med att märkesdatorer faktiskt innehåller standardkomponenter till 100% eller till största delen & vägrar erkänna det, utan använder sig av överslagshandlingar istället vilket vi märker här.. ingen nämnd ingen glömd (det inkluderar mig själv då jag inte är perfekt på något sätt, men jag nedlåter mig inte till Lucius sexuella anspelningar,,, hmm eller gjorde jag?)

Jag byter moderkort i min "märkesdator" sen har jag ingen märkesdator längre & uppnår all den "flexibilteten" som det gnälls om... vad jag vet så i en del Fujitsu Siemens så räckte det med att flasha om med moderkortstillverkarens orginal bios så fick användaren full "flexibilitet".

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Poängen är att många sitter med förutfattade meningar om att märkedatorer innehåller specialtillverkade komponenter som inte är kompatibla med gällande standard... att jag sedan har en diskussion om huruvida moderkortet jag visade är ett standard kort med HP´s designat bios eller inte den hade jag med pekkasteele... vi är på ett diskussionsforum om herr Lucius inte visste det & inlägg skapar mer eller mindre diskussioner...

Sen har vissa svårt med att märkesdatorer faktiskt innehåller standardkomponenter till 100% eller till största delen & vägrar erkänna det, utan använder sig av överslagshandlingar istället vilket vi märker här.. ingen nämnd ingen glömd (det inkluderar mig själv då jag inte är perfekt på något sätt, men jag nedlåter mig inte till Lucius sexuella anspelningar,,, hmm eller gjorde jag?)

Nja... Riktigt så var det kanske inte?! Mitt första inlägg var till trådskaparen.

Mitt andra inlägg var dock till dig som svar på ditt inlägg där du citerat min text, vilket jag tyder som att du svarade på mitt första dito (umm.. nu tappar jag nästan bort mig).

Från ditt första inlägg började denna tråd spåra ur med mer eller mindre verbala slagsmål. Det var det som jag reagerade på vid mitt andra inlägg. Och på ett, av dig misstolkat(?), sätt försökte förklara mig med mitt inlägg - det som innehåller "det förbjudna ordet".

Den enda som gjort åsyftningar på sexuell läggning eller något sexuelt överhuvudtaget är du. Mitt uttryck som inkluderade ordet "penis" är ett vedertaget sådant och jag vågar nog påstå att alla som läst mitt inlägg inte såg någon som helst sexuell anspelning med det.

Förmodligen inte du heller men du kunde inte låta bli att ta chansen att använda dig av det för att legitimera en fortsatt bitter diskussion. Jag har förmodligen trampat dig på tån genom att:

a) Inte vara av samma uppfattning som du gällande "märkesdatorer", baserade på mina erfarenheter av desamma.

b) Nämnt ordet "penis" vilket fått dig att hänga upp dig med retorik av sexuell karaktär.

Jag vet inte om du fastnat i puberteten eller vad som är problemet. På något sätt uppfattar jag dig som en bitter person som inte är villig att tolerera andras åsikter om de inte överensstämmer med dina.

Jag ber om ursäkt om du missförstått innebörden av mina inlägg. Men detta forum är inte platsen för en fortsatt diskussion i detta ärende. Vänligen ta ev. ytterligare diskussion via PM om du känner att du har mer att säga om mig eller mitt beteende.

Visa signatur

1. I7-2600K@3.4, 8GB DDR3, Corsair SSD GT 120GB, 2xIntel 120 SSD, 1xGTX580
2. E8400@4.23,4GB Corsair PC8500,1xG2 SSD 80GB,2x150GB Raptor@RAID0,HD4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucius
Nja... Riktigt så var det kanske inte?! Mitt första inlägg var till trådskaparen.

yada yada

& jag svarade mycket riktigt på ett sarkastiskt sätt eftersom många får sin uppfattning om märkesdatorer genom att folk bara slänger ur sig att dom suger, har oriktiga bios, går inte att uppgradera, använder sig inte av standarden, tillverkar sina komponeter själva etc. etc.. till en del oriktiga uppgifter, en gång i forntiden så hade mycket riktigt både IBM & Compaq lite mystiska grejor för sig.. Men man läser faktiskt det till & från att folk fortfarande tror att märkesdatorer innehåller enbart speciallösningar.. jag har läst t.ex. att man kan inte byta en processor i DELL för den är en special tillverkad Intel processor av DELL.. *suck*... folk skriver att processorkylaren i en DELL (s478) är special.. vilket den inte är det är en s423 om jag inte misstar mig...

Men uppenbarligen misstar sig folk på mig att jag skulle köpa märkesdatorer för jag att gillar dom mer än HPD datorer? fel, däremot köper jag dom för att dom blir så billiga däremot & iom. att jag gärna "dissekerar" dom så ser jag vad där sitter i dom & reagerar när folk (nu menar jag inte dig, utan generellt) skriver något annat... visst en överdriven reaktion kanske (som jag skrev innan så är jag inte perfekt) men man får fram att märkesdatorer faktiskt till det mesta eller till stor del innehåller standardkomponenter (sen finns det alltid undantag som man kan hitta, det betvivlar jag inte).. & vare sig du vill eller inte så har du nu hjälpt mig att få fram det, tack.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Visst, märkesdatorer är ju en kombination av delar från andra märken (Ganska självklart från min sida) men även ofta står företagen bakom märkesdatorn för egen komponent som till exempelvis moderkortet och/eller nätaggregat och att ett byte av denna komponent räcker för att få en fullt kapabel dator med minst lika stora möjligheter som en vanlig hemmabyggd.

Men det dumma ligger, även om man har pengar för det, är att man behöver köpa en motsvarande komponent för att få det hela mer flexibelt eller i många fall även flasha/uppgradera BIOS:et men ifall denna handling misslyckas så står man där öppen och lagt pengar i sjön. En märkesdator i sig är inte dålig, men som jag skrev tidigare så är möjligheterna mindre.

Men nu lämnar jag denna tråd för att undvika mer OffTopic.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch