Har jag tagit livet av mitt moderkort? (Snalla, hjalp!!)

Permalänk
Medlem

Jag har haft det felet förut och då var det att en automatsäkring i nätaggregatet utlöste. Med andra ord så var det bara att skaffa sig ett nytt nätagg. Kan tilläggas att datorn hade varit mycket ostabil tills detta hände och att fläktarna precis som du säger snurrade ungefär 1 varv.

//Jake

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mega_bra
Jag har haft det felet förut och då var det att en automatsäkring i nätaggregatet utlöste. Med andra ord så var det bara att skaffa sig ett nytt nätagg. Kan tilläggas att datorn hade varit mycket ostabil tills detta hände och att fläktarna precis som du säger snurrade ungefär 1 varv.

//Jake

Jasa? Hur var det, kunde du forsoka igen efter att ha dragit ur sladden och stoppat in den igen? Detta kan namnligen jag..

Nu har jag det sa roligt stallt, att mitt MoBo uppfor sig likadant som det har felet om jag forsoker koppla in ett inkompatibelt ATX 2.0 agg (vissa funkar, vissa inte), och mycket riktigt, nar jag tog fram ett 300W codegen 2.0 jag hittade i gommorna uppforde det sig likadant, sa jag kan ju inte vara saker..

Dock provade jag det riktiga natagget (det som sitter/satt i min riktiga dator) i en gammal dator (den jag sitter pa nu, 800 MHz celeron s370, integrerad grafik osv, mao stromsnal), och dar gick den igang. Detta borde val egentligen utesluta natagget?

Forresten, om jag tjuvkopplar agget (bryggar den grona power on med jord), ska jag fa strom da aven utan belastning pa 5V-linan? Nar jag provade detta fick jag namnligen 0.00 V, medan jag pa mitt gamla Codegen 2.0 fick de riktiga spanningarna. Men som sagt, det gick ju att fa igang min andra dator med det, eller kanske det bara var for att den var sa stromsnal?

Jisses, har jag annu en komponent att vaga in i avgorande nu..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert på området men om nätaggregatet fungerar när du stoppar in det i en annan dator så bör du ju kunna utesluta det iaf. Men när jag hade samma fel ringde jag min morbror (jobbat läääänge med att laga datorer) som tyckte att det var ett mycket lustigt fel ända tills jag sa att fläktarna gick 1 varv. Då sa han utan tvekan att det borde vara nätaggregatet. I mitt fall hade han rätt.

Jag kommer ihåg när du säger det där med strömkabeln att om man ryckte ut den och lät kondningarna ladda ur sig så kunde fläktarna spinna till ett varv när man stoppade in kabeln igen.

Men jag kan dock inte påstå att jag är säker på att det är ditt nätaggregat. Det jag skulle försöka göra är att testa så många delar du kan i en annan dator.

Det kan till och med vara så att du har någe jordfel någon annanstans som gör att det inte kommer fungera filket nätagg du än använder. (fick det felet när min cd-läsare låg ovanpå mitt nätagg)

Nu kanske detta inte blev lättare för dig Men det är de felen jag skulle kunna tänka mig att det kan vara, förutsatt att delarna är hela.

//Jake

Permalänk
Medlem

Ar inte heller nagan expert pa omradet, men man tager vad man haver, sa jag kontaktade min systers sambo, som ar datacivilingengor. Han ar inne pa samma spar som de ovriga i traden, att MoBo, och eventuellt processorn ar kass.

Men om du dessutom kunde ta flaktarna ett varv till genom att lata kondingarna ladda ur sig sa hade du alltsa exakt samma problem som jag.. Laskigt, eftersom agget funkar i min andra dator..

Jordfel, hmm, har ett plexichassi, och ett ojordat uttag, sa jordningen ar val inte den basta, men det har ju funkat..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Dom andra har kanske rätt

//Jake

Permalänk
Medlem

Kanske det.. Tror iaf jag slar till pa ett nytt ASRock, sa far jag se sen

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk

Prova att plocka isär precis allt och ta ut ur burken och kolla allting noggrant!

Kolla om det har blivit kortis nånstans för om det blev varmt nånstans riskerade ju lödningarna att smälta och kanske kortslutit nånstans.

Brukar funkar att plocka isär och sätta ihop saker när det är fel.

Permalänk
Medlem

Jag har precis köpt ett nytt MoBo, sa jag ska prova allt utanför chassit nar jag får det.. Har jag tur så lever CPU:n, har jag otur så bränner CPU:n även detta nya MoBo, men jag får chansa..

Rapporterar här på fredag när jag fått det.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Skicka så fort du kan och säg om det funkar lr inte! Väntar med spänning för att se om det är processorn som har gått i kras lr inte

Permalänk
Medlem

Det nya MoBo:t ligger pa posten..

Om du vantar med spanning, vad tror du jag gor da?

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Hehe. men idag läre det ju komma svar på vad som är snett... mobo lr cpu.. hoppas att det inte är din fina Opty!
Köpte du mobot nytt lr beg ? vad fick du ge för det ? hoppas att det itne var för mkt ifall att det inte är mobot som är trasigt, men annars är det ju ivarjefall en ganska billig lösning för att se vad som är trasigt även om det är nytt iochmed att det kostar ~600kr nytt.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Gissa vad jag skriver ifrån nu?

Min primära dator!!! The Opty has survived! Det nya ASRocket jag köpte av Beginner70 fungerar klanderfritt, tusen tack Beginner! Jag fick det dessutom för en bit under 600

Tusen tack till alla som hjälpt och stöttat mig

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Varsågod

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk

Varsågod

Glad att höra att allt verkar ok !

Visa signatur

ASUS P8Z77-V LX - 3570K - 8GB - GIGABYTE GTX 660 OC- 450W - ADATA S510 128 GB

Permalänk
Medlem

Aha, så du såg också den här tråden Beginner70, då kan du ignorera mailet jag skickade till dig precis

Åh vad lättad jag är

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Måste kännas troligt skönt att veta att det var mobot å inte processorn
Ska du testa klocken med det här mobot då och se ifall att det är någon skillnad ?

Permalänk
Medlem

När jag får mina nya minnen ska jag se hur högt jag kommer på 1.45 volt, voltmods skiter jag i eftersom det inte ger något med högre spänning på ASRocket, iaf inte mycket..

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Ledsen att jeg höll på att leda dig in på fel spår

//Jake

Permalänk
Medlem

Ingen fara, det var i alla fall ett vettigt resonemang

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Om jag trycker po strombrytaren efter att sladden varit urdragen ur agget rycker flaktarna till i mindre an en sekund, men trycker jag sen po brytaren _igen_ so hander inget alls..

Nej, inget luktar konstigt, eller ser brant ut, har aven kollat po baksidan av MoBo:t..

Tackar so mycket for hjalpen hittills och hoppas po mer

Det där med fläktarna känner jag igen. Då var det mitt nätagg som pajat. Jag kände inte heller något som luktade bränt eller så men när jag bytte det så fungerade datorn sen

Permalänk
Medlem

Hade det inte fungerat nu heller hade jag också gått och letat upp ett annat nätagg som steg två, det hade verkat logiskt.. Men så är inte ASRock alltid logiskt

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G