Diskarna hotpluggas stup i kvarten?

Permalänk
Medlem

Diskarna hotpluggas stup i kvarten?

Får upp ett meddelande ibland att någon av mina diskar i RAID har hotpluggats (Har 2st S-ATA i RAID 0 för lagring). Jag rör oftast inte datorn då det inträffar, borde ju inte vara glapp då tycker man, men jag har kollat att sladdarna sitter i ordentligt. Vad kan annars vara fel? Fel på RAID-mjukvaran? (Jag har ett Asrock 939 dual-sata med medföljande raid-drivrutiner).

Snälla hjälp då det är grymt irriterande om man håller på med en filöverföring, uppackning eller liknande.

MVH Apskaft

Permalänk
Medlem

Varvar hårddiskarna ner och sedan upp igen när systemet tycker att de har kopplats bort? Isåfall skulle man nästan kunna misstänka att det är något fel med strömförsörjningen till dem. Alternativt så kanske en utav diskarna är intermittent felande så frågan är ju om det bara är en utav diskarna som kopplas bort eller om båda lider utav samma problem.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Har löst prblemet genom att byta ut strömförsörjningssladdarna och en utav datakablarna. Nu fugngerar raiden bra, men en grej som kvarstår är att musikljud knastrar en del när jag använder diskarna intensivt, som att packa upp ett .rar-arkiv eller nåt... Är det mitt kassa AC97-ljudkort eller ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Är det mitt kassa AC97-ljudkort eller ?

Jajjemensan. Förmoderligen uppstår störning på pci-bussen vilket AC97-kontrollern är ansluten mot vilket i sin tur resulterar i knastrande oljud.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
Jajjemensan. Förmoderligen uppstår störning på pci-bussen vilket AC97-kontrollern är ansluten mot vilket i sin tur resulterar i knastrande oljud.

Så ett externt pci-ljudkort skulle klara biffen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apskaft
Så ett externt pci-ljudkort skulle klara biffen?

Mycket troligt.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem

Drar upp dne här tråden igen, då jag bara trodde att jag löst problemet med mina hotpluggande diskar. Jag har nu märkt vad felet är. När jag ändrar spänning till någon av mina fläktar med antingen fläktkontrollern eller direkt på fläkten så tror disken att den hotpluggas.
kan det bero på någon spänningsskillnad som inte kontrollern klarar av? Det låter ju som att det inte borde vara så men vad kan jag göra förutom att sluta fläktkontrollandet?

OBS! Moderkortet är ett ASrock 939-dualsata2

MVH Apskaft

Permalänk
Medlem

En liten fråga, du har väll inte någon utav hårddiskarna kopplad på en en kabel som går från fläktkontrollern? Vissa fläktkontrollrar har nämligen en vidarekoppling i ändan så man ska kunna koppla flera fläktar på samma lina från kontrollern.

Om så inte är fallet, prova att separera fläktkontrollern från de övriga enheterna genom att inte koppla någonting på strömkabeln från nätaggregatet som denna sitter på.

Visa signatur

Also found as @piteball@mastodon.rockhost.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pitr-
En liten fråga, du har väll inte någon utav hårddiskarna kopplad på en en kabel som går från fläktkontrollern? Vissa fläktkontrollrar har nämligen en vidarekoppling i ändan så man ska kunna koppla flera fläktar på samma lina från kontrollern.

Om så inte är fallet, prova att separera fläktkontrollern från de övriga enheterna genom att inte koppla någonting på strömkabeln från nätaggregatet som denna sitter på.

Tack! Tänkte inte på att fläktkontroller, lysrör och andra fläktar satt på samma molex från nätaggregatet. Bytte till en "ren" och problemet verkar löst!
återigen tack.

EDIT: NEJ! Problemen är inte alls lösta, verkade bara sm det ett litet tag :/
Det verkar dessutom som att dom "åker ur" bara jag tar av chassiplåten på sidan

Permalänk
Medlem

Låter ju som fetglapp någonstans. Plocka ur fläktkontroller och annat, och kör diskarna rena. Kolla så du kan banka lite på chassit på datorn utan att dom stänger ner sig.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Tänk på att inte belasta en enskild kabel för mycket, dvs alla diskarna på en strömkabel. Dela upp det lite.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB