ICH 8 saknar stöd för parallell ATA?

Permalänk
Melding Plague

ICH 8 saknar stöd för parallell ATA?

<font style="font-size: 10pt"><b>ICH 8 saknar stöd för parallell ATA?</b></font> <small class="small">torsdag 16 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt ett bildspel märkt ”Intel Confidential” publicerat hos <a href="http://www.hkepc.com/bbs/viewthread.php?tid=554791" target="_blank">HKEPC</a> kommer Intels kommande sydbrygga ICH 8 inte att stöda parallell ATA samt AC 97-ljudkort, rapporterar <a href="http://techreport.com/onearticle.x/9387" target="_blank">Tech Report</a>. Istället kommer sydbryggan med stöd för upp till sex stycken seriella ATA-enheter samt med High Definition-ljud. Annat som är nytt för ICH 8 är integrerad Gigabit Ethernet-kontroller och en reglerbar fläktkontroll.
<br />
<br />Att hitta S-ATA hårddiskar är inget större problem idag, men de flesta CD/DVD-enheter använder fortfarande P-ATA-gränssnitt. Förhoppningsvis leder detta till att fler tillverkare av optiska enheter satsar mer på S-ATA baserade enheter.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Nice... På tiden att något händer på denna fronten. Nackdelen är väl att det bara är MSI och Plextor som har SATA optiska enheter atm

Permalänk
Medlem

YES. döööö pata kablar dööööö

Synd att sata brännare kostar multum bara

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Nice... På tiden att något händer på denna fronten. Nackdelen är väl att det bara är MSI och Plextor som har SATA optiska enheter atm

Samsung har också en dvdbrännare med SATA, och den säljs för 495:- på komplett.

Permalänk
Medlem

495kr bara, Rena rånet

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

har svårt att se det positiva med saknad av stöd för något... om man t.ex. bara vill uppgradera och har gamla pata grejer så går det ju inte

Permalänk
Medlem

Fint för alla som har några gamla pata diskar på 250-300G men det klart dom är ju små idag så det är ju inget att ha... OBS Ironi.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

finns ju PATA-SATA converters om ja inte minns fel så själv ser ja inget negativt me detta fast ja till större del använder PATA själv....

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem

Bara fint, bort med den otympliga kabeln. Nu fattas det bara att avlivar floppyn.

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Ja varför har inte de flästa dvd-brännare SATA gränssnitt egentligen? Länns som det nästan borde säljas SATA produkter nuförtiden. Hatar PATA! Skulle ha försvunnit för länge sedan precis som diskettstationen.

HD-ljud är också välkommen tillskott! Äntligen

Permalänk
Medlem

Med tanke på att det bara fixar 6 SATA prylar är det ju inget problem - man måste ju ändå ha ett extra kontrollerkort som kan vara PATA om man nu behöver det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ballistic
Samsung har också en dvdbrännare med SATA, och den säljs för 495:- på komplett.

Ahhh.. det kände jag inte till. Tack för infon, blir mitt nästa köp...

Permalänk
Medlem

tycker det är lite väl tidigt att försöka fasa ut PATA redan, då det inte finns SATA enheter i tillräcklig mängd

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Hedersmedlem

Saker kvar att döda:

Floppy
Seriella portar (COM)
Parallella portar (LPT)
PCI
BIOS

Visa signatur

» Don't argue, I am programmed to beat you.

Permalänk
Medlem

Min cd-brännare/dvd-läsare är Sata o det är nice med små kablar, enda felet är att fronten är för stor så man inte kan stänga igen dörren helt Så fronten är bortplockad men största feler är nog att jag aldrig orkar installera fanskapet ordentligt. Så jag har nog inte bränt någon skiva på 1,år snart med den utan det blir på min vanliga Yamaha istället.

Visa signatur

ThermalTake Tsunami Dream "Ljudisolerad", Corsair HX 650W Plus Gold, Gigabyte Z68XP-UD3P, Intel Core i5 2500K 4GHz, 2x Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V, MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6G, Samsung SSD 840 Evo 250GB. Vi människor är mystiska varelser
-
http://www.minhembio.com/Camridge

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Ahhh.. det kände jag inte till. Tack för infon, blir mitt nästa köp...

Jag vet inte hur deras nuvarande produkter är, men de optiska enheterna jag har haft från samsung har faktiskt inte funkat nåt vidare alls...

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Saker kvar att döda:

Floppy
Seriella portar (COM)
Parallella portar (LPT)
PCI
BIOS

Många moderkort kör seriell- och parallellportarna på externa brackets, så det får väl räknas som acceptabelt. Men floppyn, den fyller ju verkligen ingen funktion
Byt ut PCI mot PCI-X, eftersom PCI-X ändå är bakåtkompatibelt.

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiV3Rt
Jag vet inte hur deras nuvarande produkter är, men de optiska enheterna jag har haft från samsung har faktiskt inte funkat nåt vidare alls...

Min Samsung-dvd-brännare funkar skitbra. Tyst och snabb är den också.

Förresten, vad definieras exakt som HD-ljud? Vad är skillnaden mellan det och "vanligt" alltså?

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Saker kvar att döda:

Floppy
Seriella portar (COM)
Parallella portar (LPT)
PCI
BIOS

Haha du har så rätt så det inte finns. Tryck in mer USB- och FW-portar där bak istället!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alving
Min Samsung-dvd-brännare funkar skitbra. Tyst och snabb är den också.

Förresten, vad definieras exakt som HD-ljud? Vad är skillnaden mellan det och "vanligt" alltså?

jävligt bra fråga.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Saker kvar att döda:
Floppy
Seriella portar (COM)
Parallella portar (LPT)
PCI
BIOS

Nja, floppyn skulle ha kunnat dödas förra året om bara jävla microsoft hade släppt en uppdaterad windows XP med stöd för SATA men NEJ.
Hur ska man lägga in en sata-drivrutin under installationen? cd-läsaren kanske, om den inte är sata dvs. Fast XP vägrar att läsa cd-drivrutiner under installationen ändå så det är bara floppy kvar. (vad jag läst iaf)

Serieportar och parallellporten kan plockas bort och läggas på USB eller expansionskort, dock ej PCI för den ska ju bort.

Men problemet med ICH8 är att det bara är 6 stycken, det ska vara minst 8!
Det bra med den är att moderkortstillverkare kan använda ICH7 på samma northbridge utan så värst mycket problem. Antar jag.

Visa signatur

Min Burk: Ryzen 5 2600X, Gigabyte GA-AB350M-HD3, 16 GB, GTX 1080 8 GB

Permalänk
Medlem

Det är påväg mot rätt väg. Man kanske till och med slipper alla dessa ATA-kablarna snart?

Visa signatur

» Citera mig om du vill ha ett svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Serieportar och parallellporten kan plockas bort och läggas på USB eller expansionskort, dock ej PCI för den ska ju bort.

Serieporten måste finnas kvar och det kommer den att göra. Alla använder inte sina datorer som skrivbordsdatorer, utan kanske kör en så kallad "headless"-server där kontrollen sker över SSH eller seriellt när OS:et är nerstängt (ja, med t.ex. OpenBoot och liknande mer avancerade "biosar" så kan man konfa burken seriellt utan grafikkort och utan att "själva datorn" är påslagen).

Permalänk
Medlem

man får väl köpa ett moderkort som passar de behov man har själv, helt enkelt...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Avstängd

inga förluster, men sen kommer det säkert mer info att den bara fungerar under Windows Vista

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Men floppyn, den fyller ju verkligen ingen funktion

Nä, inte för många här på sweclockers. De löser varje litet problem med att "formatera" som de så fint uttrycker det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Another_Lundis
Nja, floppyn skulle ha kunnat dödas förra året om bara jävla microsoft hade släppt en uppdaterad windows XP med stöd för SATA men NEJ.
Hur ska man lägga in en sata-drivrutin under installationen? cd-läsaren kanske, om den inte är sata dvs. Fast XP vägrar att läsa cd-drivrutiner under installationen ändå så det är bara floppy kvar. (vad jag läst iaf)

Det går ju alltid slipstreama winXP-discar, jag har gjort ett gäng och har man nForce 3 eller 4 (vet inte hur det är med äldre) behöver man inte några speciella SATA-drivers.

Både jag och brorsan är utan floppy och han har VIA SATA som jag slippat en disc till, fungerar fin fint.

Visa signatur

(\ /)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Permalänk
Medlem

Kör själv med Win XP Pro med SP1 och RU1 ... då funkar allt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kör själv med Win XP Pro med SP1 och RU1 ... då funkar allt..

varför inte SP2 ?

Visa signatur

Asus P5W-DH Deluxe (1707 BIOS, rev 1.04G), Conroe E6600 L632A604 @ 400x8 - BIOS vCore 1.43, Corsair TWIN2x2048-6400C4D Dominator, Geforce 8800GTS, Tagan EasyConnect 530W, Seagate Barracuda 120 GB (for OS's), Samsung 400 GB (data), NEC 3550A DVD, Noctua NH-U12, Antec P182B. WD Raptor 74/150 GB (for OS's) Ska inhandlas[/B]

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av twinlight
Saker kvar att döda:

Floppy
Seriella portar (COM)
Parallella portar (LPT)
PCI
BIOS

Du glömde PS2.

Det absolut viktigaste borde dock vara att komma fram till en standardkontakt för inkoppling av power switch, power LED, HDD LED, PC speaker osv. Jag har alltid ett sånt jävla pill med det.