Permalänk
Medlem

Kritik på design till fotoblogg

Hej hopp.

Jag har länge tänkt göra en ny fotoblogg och har nu börjat slå slag i saken. Än så länge har jag alltså bara pysslat med layout och design, så förvänta er inget innehåll eller funktionalitet. Den vaiderar iaf XHTML 1.0 Strict och CSS2 och ser likadan ut i de webläsare jag testat (IE, Firefox och Opera).

Tänkte iaf kolla vad ni här på Swec har att säga om designen och även upplägget i sig. Funkar färgerna, typsnitt, storlekar, you name it...? Meningen är att sidan ska vara stilren, modern och välbalanserad. Hur bra lyckas designen/layouten med det?

http://www1.shellkonto.se/rippo/fotobloggen/

Funderar också på att släppa fotobloggen som en script med ett fint admin-system. Tror ni det skulle finnas någon efterfrågan för det? Vore bra å veta innan jag kodar php-biten. Vill liksom inte lägga ner energi i något ingen vill ha.

Permalänk
Medlem

Riktigt snygg enligt mig.
Det enda du skulle kunna ändra på är väl loggan... eller ja, göra en logga och ersätta texten längst upp med denna.

Visa signatur

+++++++[>++++++++++>+++++++++++++++<<-]>-.---------[>>++<<-]>>----.<-.---.>++++.

Permalänk
Medlem

Lite mycket marginal ovanför sidhuvudet. Pröva också att minska höjden på själva sidhuvudet.

Permalänk
Medlem

Har nu ökat radavståndet på bloggtexten, samt lagt till ett mönster på headern som jag också färgjusterat en aning till en klarare färg..

http://www1.shellkonto.se/rippo/fotobloggen/

Fortsätt gärna kommentera!

Permalänk
Medlem

Alltså ... ehm ... nu kanske det bara är jag som är helt skruvad i roten .. Men den där apelsinen .. för inte den tanken mot något kvinnligt och intimt?
Det bara slog mig på en gång jag såg den. Den ska kanske inte vara där när designen sätts i bruk, men ... ja .. eller så är det jag som lider av 'Billy Butt syndrome'

Visa signatur

Jag använder datorn för att göra jobb bättre, inte för att jobba med att göra datorn bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TomKe
Alltså ... ehm ... nu kanske det bara är jag som är helt skruvad i roten .. Men den där apelsinen .. för inte den tanken mot något kvinnligt och intimt?
Det bara slog mig på en gång jag såg den. Den ska kanske inte vara där när designen sätts i bruk, men ... ja .. eller så är det jag som lider av 'Billy Butt syndrome'

fast ör det ingen klementin?

Permalänk
Medlem

Det är en blodapelsin, den är i alla fall döpt till blodapelsin

Permalänk
Medlem

Det ser väldans bra ut tycker jag. Mycket bra att du validerat sidan också. Kodningen ser jäkligt bra ut också.

Det enda som irriterar mig lite är att det är rundade hörn längst upp på sidan, men raka kanter längst ner. Lite annorlunda, kan vara bra så att folk lägger märke till det.

Idén med att släppa allt som ett script låter som en bra idé tycker jag. Tror att det skulle kunna bli många nedladdningar, beroende på hur bra det är.

Visa signatur

What is your spaghetti policy around here?

Permalänk
Medlem

Till er som diskuterat huruvida bilden föreställer ett kvinnligt könsorgan eller en citrusfrukt kan jag med säkerhet bekräfta den senare terorin

Har lyssnat lite på vad ni här och folk på andra forum sagt om designen och gjort en ny version:
http://www1.shellkonto.se/rippo/nya%20fotobloggen3/

Bra/dåligt?

Permalänk
Medlem

Mycket stiligare, Särskilt arkiv biten!

Permalänk
Medlem

Sidan kunde gott vara lite bredare. Ser lite ihoptryckt ut.

Permalänk
Medlem

Snygg sida,
gillar dock den runda formen på första förslaget bättre än den fyrkantiga,
Däremot är det riktigt snyggt i den fyrkantiga med rutmönstret av bilder som är delvis "genomskinliga" förutom den nu valda.

Har du funderat på att släppa ditt alster som öppen källkod eller nått liknande?
Är grymt sugen själv på att sätta upp en fotoblog, har tyvärr inte tiden (snarare; jag är för dålig på att designa) att sätta mig och göra en egen.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Hatet: Mjo, ska nog ta å öka på marginalerna runt vänsterspalten lite.

fenrus: Kul att du gillade designen. Jo, tanken är att jag kommer släppa allt, inklusive en fin admin-del, som öppen källkod.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rippo
fenrus: Kul att du gillade designen. Jo, tanken är att jag kommer släppa allt, inklusive en fin admin-del, som öppen källkod.

Underbart!
Säg till om du behöver någon som kan testköra/utveckla eller bolla ideér med.

Visa signatur

Cogito ergo sum

Permalänk
Medlem

Jvligt läcker design
Way to go!

Visa signatur

.::Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke::.

Permalänk
Medlem

Jag är inte ute efter att regna på din parad, för du har gjort en smakfull och clean sida, speciellt andra versionen, men jag tycker den ser typ likadan ut som alla andra sidor som släpps sen en tid tillbaka, med bakgrunden och färgerna och så. Kan egentligen inte säga att det är nåt negativt med det, eftersom det är rätt snyggt enligt mig. Gud, det kändes inte speciellt konstruktivt, men det jag ville säga egentligen var: Det är en fotosida, det kanske vore idé att tona ner allt så att fotografierna inte behövde tävla med sidan, som http://www.flickr.com/ har gjort, den är realativt bare bones och fokus ligger på bilderna.

Och ja, bapelsinen påminner om girlparts!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Får erkänna att den inte känns särskilt nyskapande. Men framförallt händer det ingenting. Den är statisk. Och för alla er som kommer säga: "Man ska inte ha animationer på en sida!", så är det inte animationer jag talar om. Man kan få till rörelse ändå. Men det är ju attraktivt, rent, och snyggt. Men inte mer.

Permalänk
Medlem

Tack för all fin kritik. Hmm.. Det här med att fotona inte utmärker sig tillräckligt får jag ta mig en funderare över.. Jag gillar dock verkligen annars hur sidan ser ut nu Jag kommer inte byta bort den här kompakta och kvadratiska stilen jag har nu, men kommer nog öka på marginalerna något runt elementen.

Permalänk
Medlem

*Väntar med spänning på uppdatering av tråden*

Visa signatur

Cogito ergo sum