Danmarks domstol ger antipirater befogenheter

Permalänk
Melding Plague

Danmarks domstol ger antipirater befogenheter

<font style="font-size: 10pt"><b>Danmarks domstol ger antipirater befogenheter</b></font> <small class="small">måndag 20 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Bjorn</a></small><br>
Danmarks högsta domstol har bestämt att upphovsrättsorganisationer kan tvinga Internetleverantörer att stänga ner en uppkoppling om den används för olovlig fildelning. Tidigare har enbart polisen och andra statliga myndigheter i Danmark haft sådana befogenheter.
<br />
<br />Sveriges justitiedepartement jobbar på nya upphovsrättsrelaterade lagförslag som kommer att presenteras i vår. Huruvida Sverige kommer att få liknande lagar som Danmark är okänt.
<br />
<br />Läs mer hos <a href="http://idg.se/ArticlePages/200602/20/20060220125144_CS/200602..." target="_blank">IDG</a>.

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

jaävligt dåligt :(:(:(

först

Visa signatur

HEJ!:D

Permalänk
Medlem

Undrar vad film och musikbolagen ska skylla sina höga priser och "dåliga" försäljningssiffror på sen när/om piratverksamheten stoppas helt.

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Suck, snart får väl antipirater tillåtelse att springa runt med AK47or och skjuta folk som går runt med mp3-spelare runt halsen :/

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Jaha, hur går det med rättssäkerheten då? Att internetleverantören agerar domstol verkar ju ganska knasigt. Och vad händer med internetleverantören om de vägrar, kan det bli böter osv? Isf är de ju faktiskt jäviga...

Permalänk

Vad krävs för att klassas som en "upphovsrättsorganisation" ??
funderar på att vara förbered å börja anmäla mina ovänner till Internetleverantörer så de stängs ner

Visa signatur

Har en dator... så vet va jag snacka om vet du.

Permalänk
Medlem

Tycker att om dom nu ska ge såna befogenheter till någon så ska det vara en orginisation som man kan lita på. Antipiraterna kan jag tänka mig är lite "triggerhappy" när det kommer till att stänga ner. Tvivlar även på att dom skulle behöva vidare mycket bevis för att bli övertygade heller för den saken.

Dom har ju inte dragit sig för att använda skumma (läs: olagliga) taktiker innan för att få vad dom vill. Att ge såna personer befogenheter... ne, usch.

Vad blir nästa? Att låta privatpersoner hjälpa till och undersöka diverse brottsplatser? Varför inte låta privatpersoner skriva ut fortkörningsböter böter till varanda även? Det kunde ju vara skoj.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maglar
Jaha, hur går det med rättssäkerheten då? Att internetleverantören agerar domstol verkar ju ganska knasigt. Och vad händer med internetleverantören om de vägrar, kan det bli böter osv? Isf är de ju faktiskt jäviga...

Tja, Danmark börjar ju mer och mer se ut som Tyskland 1935. Undrar när de börjar införa krav på att det ska stå A i passet o.s.v..

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Det här börjar ju bli larvigt tycker jag!
Snar får nog vem som helst agera polis...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Skumt att de slogs mot tyskarna (i alla fall mer än våra farföräldrar gjorde) på 30-talet. Nu blir det ju gestapofasoner vardagsmat ändå.

Sorgligt.

Bojkotta skivindustrin...

Permalänk
Avstängd

Skit att danskarna som var belägrade av tyskarna nu mer och mer agerar som tyskarna gjorde
man kan snart tro att tyskarna lämnade någon skum ideologi kvar i danmark som nu har börjat växa dom sista åren??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Ganska intressant beslut.
Det här innebär alltså att jag som civil medborgare i Danmark kan be Vägverket att belägga en bil med körförbud därför att bilen kördes förbi min bostad i alldeles för hög hastighet vilket medför direkt livsfara för mina barn.

eller har jag missuppfattat det hela, är det bara dom som har pengar som kan få sådana rättigheter?

Visa signatur

"With a rubberduck one's never alone"

Permalänk

Om alla som håller på med fildelning i små och stora skalor ska drabbas av detta så innebär det att man stänger av lejonparten (skulle tippa på 75%) av alla som abonnerar på någon form av bredbandstjänster. Höjden blir väl när någon fildelare döms hårdare än våldsbrottslingar såsom våldtäcksmän, fru/barn misshandlare, värdetransportrånare...Inte en helt omöjlig framtid med tanke på den utvecklingen vi har haft och den oproportionerliga fokus det är på just kränkandet s k copyrightlagar.

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

Så anledningarna till att privatpersoner inte får agera polis och domstol finns inte längre?
Själv skulle jag ypperligt förvånad om inte en massa pengar har bytt ägare...

Permalänk
Medlem

Om sverige införskaffar en liknande lag skulle man ju gärna starta en egen upphovsrättsorganisation ;D
Lite respekt att ha rätt att slå ifrån 90% av hela sveriges privata internetuppkoppling ;D

Visa signatur

i7-8700k, 16GB, GTX 1070, Samsung 850 512 GB

Permalänk

Men så bra, snart sparar vi massor med pengar. Vi behöver ingen polis längre! istället låter vi en massa företag med vinstintresse göra polisens jobb!

Permalänk
Medlem

de har fortfarande inte löst hur de skall bevisa "olovlig fildelning"...
Intrång i datorerna? Screenshots från DC? de har fortfarande inget lagligt eller hållbart sätt att bevisa det hela på.

Det förändrar dock inte att det hela stinker något fruktansvärt. Att ge vinstdrivna organisationer den här typen av makt är ren galenskap... Den respekt man hade för danmark gick precis till nya bottnar...

BTW:
fick precis svar från bodström angående ett mail jag skickade gällande det där med trafiklagring... (2 månader+ för att svar på ett mail... mums vilken effektivitet, speciellt eftersom han själv troligen inte skrivit det då svaret kom från departementet och inte han själv...)

min fråga till honom var lite kort "vilka garantier har man att detta inte kommer användas mot människiskor som är oskyldiga? Att använda systemet för att bevisa deras oskuld innebär ju även det ett intrång, så enda sättet logiken tillåter att detta system används utan intrån är om bevis redan finns, vilket då gör systemet totalt meningslöst"

Svaret blev hela sales-pitchet ang lagförslaget och hur farligt det var med alla terrorister som nu gick lösa. Plus att det hela var "internationellt" så sverige skulle bli mål för organiserad brottsllighet om man inte införde det...

undrar om Bodstöm är dansk???

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fidde_modboy
jaävligt dåligt :(:(:(

först

Det är tämligen ointressant att se ditt konstaterande att du var först med kommentar i denna tråd. Var vänlig och sluta upp det med detta, tack.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micronesia
http://www.stfunoob.com/movies/RIAA_PSA.mpeg

Lite överdrivet kanske, men den var rolig.

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk
Medlem

Jag ska skapa en orginisation som ska fåbukt på dom som fyller soptunnorna med förmycket vikt.

Sen ska jag se till att domstolen ger mig rätten att stänga av deras sophämtnings prnumeration om dom inte sköter sig.

Världen är snart min!

Visa signatur

Gigabyte P43-ES3G|E6700 2.67GHz 4MB Cache|XFX Radeon HD 5870|2*2048 XMS2-8500

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sun Tzu
Lite överdrivet kanske, men den var rolig.

12.24.03

Visa signatur

Fractal Design Meshify C | Corsair RM650X v2 | MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI | AMD 5800X3D | RTX 3070 | 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlosterKatten
12.24.03

Vadå?

Visa signatur

[AMD Athlon64 X2 4400+][Corsair TWINX2048-3500LLPRO][Leadtek 8800GTS 640MB][ASUS A8N-SLI Premium][Antec P180][Antec Neo HE 550W]

Permalänk

Haha ska bli kul som sagt o se hur bra skivbranchen osv kommer att gå sedan..
Samt hur många kunder internetleverantörerna lär förlora på det :D. haha detta kan bara sluta på ett sätt.. skiten kommer att åka bort igen pga antingen protester eller av för dålig föräljning :D.. eller kasnke både och tillomed :)..

Får vi det där skiten i Sv så ska ja fista dom :)..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Det är tämligen ointressant att se ditt konstaterande att du var först med kommentar i denna tråd. Var vänlig och sluta upp det med detta, tack.

Det är väl kul att va först nån gång
Tänk dig själv som 11 åringn och kom först i nånting
Kämpa på, själv är jag 17e jag vet inte

Dessutom klanka inte ner på att danskarna blir mer som tyskarna. De hatar nog detta mer än vi ska ni se.

Permalänk
Medlem

Men herregud, nu får dom väl fan ge sig

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J
[/color]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micronesia
http://www.stfunoob.com/movies/RIAA_PSA.mpeg

Från vilken film är det där?

Visa signatur

Main: i5 6600k|ASUS Z170-P|Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4
WindForce GTX970| 500GB evo850|Phanteks Enthoo EVOLV

Retro: S939 A64 venice 3000+@2826mhz|ASUS A8N-E|PoV 7800GT|1024mb Corsair XMS 450mhz|Aspire 520w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Micronesia
http://www.stfunoob.com/movies/RIAA_PSA.mpeg

Är det där klippet från en film, jag har för mig attt jag känner igen det, vilken film?

Visa signatur

Opteron 146 CABYE 0540 FPMW@2740Mhz | NCP 2x1GB | Asrock Dual Sata II | 6800GT@Ultra | Big Tyhpoon | Antec Trueblue 480W | NEC 3520 | WD 180GB

Permalänk
Medlem

surf nazis must die vill jag minnas

Permalänk
Medlem

DET ÄR INTE larvigt.

Det är tragiskt att girighet och tjuveri har blivit så accepterat. Jag tycker fan synd om många musiker och filmskapare, många har tvingats lägga ner pågrund utav folks snålhet och tycke att just deras verk ska vara gratis. Men det är okey att betala för det man tar på.

Visa signatur

The Walking Dead