Många dioder i serie = hög amper = förstöra dioderna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Att "aldrig" ha stött på problem är lätt att genomskåda: Du har inte gjort det speciellt många gånger.

Mja, har byggt både de ena o de andra när jag var inne på de där med att styla datorer.
Hade jag varit den som blint trodde på de jag trodde så hade jag aldrig startat denna tråd.

Jaja, orkar inte diskutera längre, har ju fått mitt svar nu och de tackar jag för
Nästa gång jag ska göra nått med dioder ska jag göra rätt, även fast det hitentills FÖR MIG funkar utmärkt att göra på mitt sätt.

Puss o gonatt.

Permalänk
Medlem

Jag tar den här tråden som ett utmärkt exempel på hur en från början rätt fånig frågeställning kan utvecklas till något lärorikt och intressant för alla parter.

Tack och godnatt!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jerka^, för att inte tala om roligt!

Citat:

Till alla: Alltså. Det heter Ohms LAG av en anledning. Inte "Ohms gissning", "Ohms förslag" eller "Ohms harshpsykos"

En ny favoritcitering!

Permalänk
Medlem

Re: Många dioder i serie = hög amper = förstöra dioderna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Munken
Hur mycket störm pallar en diod egentligen?
För om man seriekopplar tillräckligt många så blir ju tillslut strömen (amperen) stor.
Kan detta förstöra dioderna och isf hur mycket ström pallar en normal diod?

En normal diod?! pratar vi dioder eller lysdioder? Du kan läsa på sidan där du köper dem vad dom tål det är varierande från tillverkare och ljusstyrka på lysdioderna, så det finns väl ingen normal diod!

Visa signatur

5 bit är färre än 4 byte

Permalänk
Medlem

Re: Re: Många dioder i serie = hög amper = förstöra dioderna?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av frekke
En normal diod?! pratar vi dioder eller lysdioder? Du kan läsa på sidan där du köper dem vad dom tål det är varierande från tillverkare och ljusstyrka på lysdioderna, så det finns väl ingen normal diod!

bra fråga

Permalänk
Avstängd

Lekte lite med dioder som jag hade hemma.. tog en gul lysdiod och trök in i nätagget.. den lös bra.. tog en röd.. lös bra.. tog en blå.. lösbra.. tog en till gul.. lös ingevidare.. den small i handen.. var skit rädd.. det som var problemet var att jag inte använde någe motstånd.. ^^ men det var kul

Visa signatur

Amd athlon 643200+ 2,0GHz @ Amd athlon 64 3500+ 2,2GHz , 4x 512mb, Gainward geforce 6600GT 128mb.