Permalänk
Medlem

Corsair Value-s och TwinX

Jag har nu Corsair TwinX1024mb i datorn som körs i dual channel.
Nu som den noob på minnen jag är undrar jag om jag kan sätta in 2 st 512 value select i burken också utan att förlora för mycket prestanda, då value select har sämre timings.
eller går det över huvud taget?

moderkortet och resten står i signaturen.

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk
Avstängd

det går perfekt. men om det är att köpa value minnen du ska göra så rekommenderar jag dig dom här istället: http://komplett.se/k/ki.asp?sku=302393

billiga som value minnen fast C2 som du har redan antar jag.

Permalänk
Medlem

Exakt sådana som jag har

Visa signatur

ASrock P55 Extreme | i7 870 @ 3.6GHz | 4GB | Gigabyte GTX 460 OC | 2,06TB| Corsair 620W och Fractal Design Define R3

Permalänk

Prestandan blir lite sämre för du tvingas köra på T2 istället för T1.

Permalänk
Medlem

Prestanda

Prestanda förlusten T1 jämfört med T2 är inget du kommer märka, cirka 1-3% prestanda förlust kanske de ger på sin höjd, men med prestanda ökningen som du får genom att ha 2 gig minne(antar det är de du ska ha) så märker du bara positivt....

Sen en sak till, när man kör 4 stickor a´ 512mb så kommer dina minnen troligtvis gå i 333mhz om du kör auto i bios...

Detta trodde jag skulle bli ett problem men icke, eftersom jag klockar min cpu så klockar jag ju även upp mina minnen till 400mhz, och detta funkar felfritt... Givetvis så är det bättre för den som ska överklocka massor att ha bara 2 stickor.....

Sen en sak till, är lite av rysk roulette om det kommer funka bra eller inte bra när man kör med 4x512mb, men när det funkar så ska de funka bättre då du använder alla minneskanaler...

Men se till du köper samma minnen som du redan har, inget smart att blanda sorter för då är du lite på hal is...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem

Det här med 1T är överskattat skulle jag vilja säga..

Eftersom jag har ASRock-mobot så kan jag inte köra 1T stabilt p g a något fel i uppbyggnaden på MoBo:t, men det är verkligen inget jag märker av, det är dessutom knappt att det gör någon speciell skillnad på SuperPi.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyrostad
Det här med 1T är överskattat skulle jag vilja säga..

Eftersom jag har ASRock-mobot så kan jag inte köra 1T stabilt p g a något fel i uppbyggnaden på MoBo:t, men det är verkligen inget jag märker av, det är dessutom knappt att det gör någon speciell skillnad på SuperPi.

Hur kan du veta det när du inte kan köra 1T?

Permalänk
Medlem

@Nyrostad

Töm din inkorg, den är full igen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lovlka
Hur kan du veta det när du inte kan köra 1T?

Jag kan köra 1T, men inte 100% stabilt. Har dock kört det flera dagar en gång när jag hade tur, och när jag sen ställde ner till 2T så märkte jag ingen skillnad alls rent praktiskt.. Visst höjdes SuperPi tiden lite, men inte så mycket som man hade kunnat tro.

@Bredband: Tömmer nu.

Visa signatur

Workstation: i7 2600k | P8Z68-V Pro | 16 Gb RAM | MSI Radeon 390 | NEC PA241W
Portabelt: Surface Pro 3 | Samsung Galaxy S6 Edge
Fotoväska: Nikon D800E | Nikkor AF-S 24-70/2,8 G ED | Nikkor AF-S 85+50/1,8 G

Permalänk
Medlem

Corsair ValueSelect går faktiskt att köra i 1T, iallafall mina stickor och de är inte några fantastiska klockare så det går nog med de flesta.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!