Permalänk
Medlem

Antec P150,P180 Eller Sonata II

Tjena

Nu har jag kommit till de stadiet i mitt Datorbygge där Chassi är den stora frågan.
Har tittat runt och hittat dessa 3 chassin som verkar bra,
vad man har läst i reviews och andra som skrivit om dem.
Men... Vilket chassi är igentligen "bäst" om man vill ha en så tyst låda/Dator som möjligt.Vet att mycket hänger på Kylning av hårdvara,
Som det också kommer bli nytt av.
P150 har 2 x 92 mm fläktplatser i fronten och 1 x 120 mm där bak
P180 har 2 x 120 mm Fläktplats i fronten och 1 x 120 i Bak (1 x 92 tror jag i toppen där bak.)
Sonata II har 2 x 120 mm (En bak och en Fram) Sen har Sonata II den så kallade "Air Ducten" (Kommer inte ihåg om den heter de,
men ni vet nog vad jag menar).

Sen blir det nog en ganska "Maffig" Kylare som tex Scythe Ninja. (Om någon har tips på en annan bra kylare
som inte e svindyr så skriv gärna de )
Även andra Chassin som är tysta innom 1700 kr.
Tacksam för svar

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk

Hej

P180 har 2x120mm där bak (en i toppen) och plats för 1x120mm i fronten. Vidare har den 1x120x35?mm i nätagg- och hdd-tunneln längst ner. Var först sugen på P150 pga dess hdd-upphängning men eftersom jag redan hade ett bra nätagg valde jag P180. Byggkvaliteten får 5 rattar.

Överlag nöjd med ljuddämpningen men fläktarna som de skickar med kunde varit tystare. Har inte orkat koppla dem till 5V men på deras "low setting" är de fortfarande ganska högljudda. Ska byta ut dem mot 2 Nexus + en fläktkontroll.

Fläkten där nere kan du ta bort och använda nätaggets fläkt för luftgenomströmning.

Jag har en big typhoon men det är så pass bra luftgenomströmning i chassit att det skulle nog räckt med en passivt kyld scythe ninja.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så har jag inget vidare Nätagg.
Har ett skit agg som jagfickmed lådan som jag har nu. agget är
på 400 watt med med liten amp styrka. (tror de var Amp :S)
Skulle nog klara mig med det ett tag till för ett nätagg kostar ju
runt 1000 kr om man ska ha något lite kralligare.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Den i toppen bak på P180 är också för 120mm.
Airducten är med i P180 med , men den är det inget vidare kvalitet på.
Jag har slitit ur min, den gör ingen nytta utan fläkt inmonterad iaf IMO.

Mvh

Permalänk
Medlem

Nee jag har hört att den inte e något vidare.
Tycker ändå inte om den speciellt för jag är i datorn och fipplar ganska ofta
Så för mig spelar den ingen roll.
I P150 och Sonata II får man ju med nätagg.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

P180 är lättare att få hyfsat svalt även med ett väldigt kratfullt system eftersom det är så välventilerat. Vet du med dig att du inte har några riktiga monsterkomponenter är P150 bättre eftersom det är mindre, lättare att bygga och billigare. Det har dessutom bättre hårddiskupphängning än P180.

SonataII rekomenderas inte alls i jämförelse med någon av de två. Då är det bättre att du köper ett Antec 3000B + ett Seasonic S12 380W nätagg.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Okey, då tror jag vi skrotar den ideen om att köpa ett Sonata II
Har funderat på ett Seasonic Nätagg då de verkar ruskigt bra.
Det systemet som ska sitta i Lådan är den i min Sig.
En klockad AMD 3000+ @ 2,4 ghz. alltså inte något som blir riktigt varm. ligger på ca 40 Grader idle och ca 47 vid Load.
Gillar det svarta "special" Chassit. Jag tycker det är snyggare än den "kylskåps aktiga" färgen.
Men hdd upphängningen spelar inte så stor roll. För jag flyttar på datorn ganska ofta, ca 1 ggr i månaden minst, då kan jag tyvärr inte använda Gummisnoddsupphängningen. (Gick fort där), Antec påstår att det inte är att rekomendera när man flyttar på datorn, då hddn kan hoppa ur. Och det vill man ju absolut inte.
De båda har saker som "tar ut" varandra.
P150 har nätagg, det har inte P180.
Seasonic eller inte
Hatar min Beslutsångest

[Edit:]
P180 är ganska mycket större, vilket gör att luften får lättare att röra på sig ( Min uppfattning ) .
Men, räcker det Nätaggregatets kablar om jag ska köpa ett P180.
Kan någon med en P180 kolla upp hur långa kablar man behöver.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Har erfarenheter av Sonata II och P150. Jag skulle satsa pengaran på P150. För det första är det tystare (pga bätre nätagg och hdd-lösning). För det andra är det underbart att dra kablar i. Om du läst swec recention av chassit så vet du att det inte är några problem att dra kablar bakom moderkortet och användra krokar på sidan av hdd-racket till att fästa lösa kablar. Dessutom behöver du bara ansluta dom kablar du använder till nätagget.

Fläkten som följde med är inte riktigt tyst, har ändrat ordning på pinnarna lite så att den kör på 5v.. I fronten kör jag 2xNexus 92mm @ 5v. Riktigt tyst. Och om datorn inte belastas extremt mycket hörs inte heller nätagget alls.

I mitt system kyler jag mobo passivt och kör en TT Big Typhoon på prollen. Denna är mycket tyst. På mitt gfx har jag en Zalman VF700. Kör den just nu i 7v, måste leta rätt på något motstånd i lådorna - för den är det enda som hörs.

P150 rekomenderas starkt framför Sonata II.

Vidare är det väldigt mycket mer prisvärt än ett P180. Och du behöver inte oroa dig för hårddiskupphängningen. Bara du inte får för dig att trycka in en 2.5" disk så sitter det stabilt i snoddarna.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Jag läste de där med Kabeldragningen i Swec recensionen, verkar vara en ren drömm.
Vad Menade du med de där med att dra kablar under Mobot :S
Om de blir ett P150 så blir de garanterat 2 st Nexus 92 mm fläktar också.
Som du säger så är Nätagget väldigt trevligt med sina anslutningar. Min polare har ett Hiper R och han Älskar de att man kan ansluta de kablar man behöver.
Ditt Mobo är typ samma som jag har, men jag har Sli Platinum
Får du plats med en passiv Zalman kylare på NB?
Jag vet inte det för mitt Grafikkort sticker så pass långt ut, måste testa någon gång. Men när jag ska köra SLI så kan jag glömma Passiv kylare där
Spelar ingen roll jusst nu om jag sätter dit en passiv för jag kommer ändå inte köra SLI på minst 1 år.
Klarar mig fint på den prestandan jag har nu.
Nu tillbaka till Ämnet...
Är din P150 tung?
Flyttar som sagt lådan ganska ofta för jag drar på små "Lan" lite då och då

[Edit:]
Läste jusst att du skrev att hdd upphängningarna inte var något problem. Så du tror att man kan ha hddn i Snoddarna, iof så bollar jag inte runt datorn utan den står upp hela tiden.

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |

Permalänk
Medlem

Lian Li FTW!!!! Nej då, P180 skulle jag köra på, lätt snyggast IMO.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shaf
text

När jag säger bakom mobot menar jag inte _under_ mobot, utan på andra sidan chassit helt enkelt.

Det är inget problem med en zalman på mobot, fick dock böja 2-3 flänsar på grafikkortet lite för att det inte skulle dra mot varandra. Men det var absolut inga problem.

Jag tycker inte att datorn väger överdrivet mycket, har åkt buss med den över hela sverige..

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Okey, tänkte väl att man inte kunde gömma kablar bakom mobot, har inte ens tänkt försöka
När det blir låda blir de Zalman kylare också till Mobot.
Lian Li är snygga och så men de är samtidigt Dyra...
P180 är som du säger en aning snyggare, men det är ju inte alltid man kan gå på Snygghet. + att P150 är billigare, har inte råd med nätagg till P180.
Så P150 verkar vara inom mina mått, Ljudisolering som hjälper lite är ju inte dumt eftersom jag vill ha en tyst dator.Efter Chassit blir det inköp av en bra Prollekylare och lite annan kylning som jag måste byta.
Så som det är nu tror jag att det kommer blir ett Antec P150 chassi.
Köper ett P150 i Mars (Om det nu blir ett P150)

Tack För Alla Svar!

Visa signatur

| Mac Mini i5 Late 2012|
| Nikon D40 | 18-55/3,5-5,6 | SB-400 |
| iPhone 5 |