Permalänk

Efter att skummat igenom ovanstående inlägg så har jag märkt att ni alla mer eller mindre missat en viktig del, kunskap.

Väldigt få unga personer har samma elektronik kunskaper som de äldre. Speciellt med tanke på att man inte börjar med fysik/teknik förrän i åttonde klass i grundskolan. Det är förbaskat svårt att sätta en trettonråring framför ett lödschema, be han gå in på Elfa och beställa rätt saker för att sedan löda ihop detta själv. Och det är ju inte alltid nödvändigt att föräldrarna har kunskapen själva, eller helt enkelt inte engagerar sig.

Fabrikmoddade chassin, eller vad ni nu vill kalla det, ger en rätt acceptabelt alternativ för yngre personer som vill ha ett snyggt chassi, i deras mening snyggt. Visst, prestanda möter kanske inte alltid pris, med det är fortfarande en möjlighet.

Jag själv köpte ett fabriksmoddat chassi får två år sedan, när även jag var tretton, som enligt min åsikt var snyggt (Thermaltake Xaser III). Men med tiden har min årsikt ändrat sig, och min kunskap om elektronik har stigit. Detta har resulterat i moddar av chassit så att det nu passar min smak.

Men som sagt, kunskap är inget man skall glömma. Men lär sålänge man lever.

Over and out.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Efter att skummat igenom ovanstående inlägg så har jag märkt att ni alla mer eller mindre missat en viktig del, kunskap.

Väldigt få unga personer har samma elektronik kunskaper som de äldre. Speciellt med tanke på att man inte börjar med fysik/teknik förrän i åttonde klass i grundskolan. Det är förbaskat svårt att sätta en trettonråring framför ett lödschema, be han gå in på Elfa och beställa rätt saker för att sedan löda ihop detta själv. Och det är ju inte alltid nödvändigt att föräldrarna har kunskapen själva, eller helt enkelt inte engagerar sig.

Fabrikmoddade chassin, eller vad ni nu vill kalla det, ger en rätt acceptabelt alternativ för yngre personer som vill ha ett snyggt chassi, i deras mening snyggt. Visst, prestanda möter kanske inte alltid pris, med det är fortfarande en möjlighet.

Jag själv köpte ett fabriksmoddat chassi får två år sedan, när även jag var tretton, som enligt min åsikt var snyggt (Thermaltake Xaser III). Men med tiden har min årsikt ändrat sig, och min kunskap om elektronik har stigit. Detta har resulterat i moddar av chassit så att det nu passar min smak.

Men som sagt, kunskap är inget man skall glömma. Men lär sålänge man lever.

Over and out.

nu är det ju så att moddar inte nödvändigtvid behöver vara avancerade...
även om man är 13 och går i högstadiet eller annat så kan man läsa, annars har man nog mer än att inte kunna modda att oroa sig för... Och kan man läsa kan man utan större bekymmer lära sig löda lite dioder, några motstånd och koppla kablar utan att för den delen vara elektroniksnille. Det enda som krävs är egentligen lite intresse och lite sunt förnuft... Visst kan det vara svårt att beställa delar och sånt från typ elfa.. jag är 23 och tycker de är röriga nått så otroligt. men att fråga i nått forum om bra delar är inte så svårt det heller. Sen finns det ju enklare ställen att handla ifrån. Så det där med okunskap som anledning till färdigmoddat köper jag inte riktigt, då tror jag mer på bristande intresse/lust och att man inte vågar ge sig in på riktig moddning för att man tror det skall vara så svårt (vilket det inte är, däremot är man ju inte bäst från början heller, men det gäller ju allt) Eller så kanske man bara inte orkar lägga ner arbetet som krävs, eller man redan gillar burken man hittat...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Är inte mycket för bling bling chassin, men vill någon köpa den typen av chassi för att han gillar det så behöver man inte trycka ner honom för det.
Jag tycker personligen att dem flesta av dessa chassin inte är särskilt vackra, kvalitén lär väl inte vara mycket att hurra över heller.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
nu är det ju så att moddar inte nödvändigtvid behöver vara avancerade...
även om man är 13 och går i högstadiet eller annat så kan man läsa, annars har man nog mer än att inte kunna modda att oroa sig för... Och kan man läsa kan man utan större bekymmer lära sig löda lite dioder, några motstånd och koppla kablar utan att för den delen vara elektroniksnille. Det enda som krävs är egentligen lite intresse och lite sunt förnuft... Visst kan det vara svårt att beställa delar och sånt från typ elfa.. jag är 23 och tycker de är röriga nått så otroligt. men att fråga i nått forum om bra delar är inte så svårt det heller. Sen finns det ju enklare ställen att handla ifrån. Så det där med okunskap som anledning till färdigmoddat köper jag inte riktigt, då tror jag mer på bristande intresse/lust och att man inte vågar ge sig in på riktig moddning för att man tror det skall vara så svårt (vilket det inte är, däremot är man ju inte bäst från början heller, men det gäller ju allt) Eller så kanske man bara inte orkar lägga ner arbetet som krävs, eller man redan gillar burken man hittat...

Chassiena är billiga... Materialet är billigt..

Men är maskinerna i fabrikerna billiga?.. nej knappast.. Än var du köper ett chassie och hur billigt det än är.. kan du knappast modda ett nytt chassie så det ser ut som ett annat chassie utan att tappa bort maskin tillverknings känslan.. såvida du inte är duktig och har dom rätta verktygen. Har endast sett en 10-15 moddar på detta forum som har varit så "färdiga". Gillar man maskin tillverkning känslan, (allting symetriskt bland annat) så kan man allting slänga in lite ljust.. men det behöver man inga lödkunskaper för

du talar för mycket ur din egen synvinkel. du tycker det är lätt att modda.. men långt ifrån alla har tummen på rätt plats;)

Anledningen till att folk köper färdiga moddade kan jag nästan till 100% garantera att det beror på att det troligtsvis bara är max 2-3% av alla dator ägare som gillar att modda. gillar man inte att modda så försvinner ju hela idén med det:)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av millepromille
Chassiena är billiga... Materialet är billigt..

Men är maskinerna i fabrikerna billiga?.. nej knappast.. Än var du köper ett chassie och hur billigt det än är.. kan du knappast modda ett nytt chassie så det ser ut som ett annat chassie utan att tappa bort maskin tillverknings känslan.. såvida du inte är duktig och har dom rätta verktygen. Har endast sett en 10-15 moddar på detta forum som har varit så "färdiga". Gillar man maskin tillverkning känslan, (allting symetriskt bland annat) så kan man allting slänga in lite ljust.. men det behöver man inga lödkunskaper för

du talar för mycket ur din egen synvinkel. du tycker det är lätt att modda.. men långt ifrån alla har tummen på rätt plats;)

Anledningen till att folk köper färdiga moddade kan jag nästan till 100% garantera att det beror på att det troligtsvis bara är max 2-3% av alla dator ägare som gillar att modda. gillar man inte att modda så försvinner ju hela idén med det:)

hum? Och på svenska?
Ta inte illa upp men det där var nog bland det mest oförståeliga jag läst här på länge.
Det enda jag fattade av det där var väl att folk som inte gillar att modda inte moddar... vilket är ganska självklart...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Håller med dig där Marzocchi05.
Kunde ju själv inte ett skit om sånt där när jag var 13.

Visa signatur

Ja men hej!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marzocchi05
Efter att skummat igenom ovanstående inlägg så har jag märkt att ni alla mer eller mindre missat en viktig del, kunskap.

Väldigt få unga personer har samma elektronik kunskaper som de äldre. Speciellt med tanke på att man inte börjar med fysik/teknik förrän i åttonde klass i grundskolan. Det är förbaskat svårt att sätta en trettonråring framför ett lödschema, be han gå in på Elfa och beställa rätt saker för att sedan löda ihop detta själv. Och det är ju inte alltid nödvändigt att föräldrarna har kunskapen själva, eller helt enkelt inte engagerar sig.

Fabrikmoddade chassin, eller vad ni nu vill kalla det, ger en rätt acceptabelt alternativ för yngre personer som vill ha ett snyggt chassi, i deras mening snyggt. Visst, prestanda möter kanske inte alltid pris, med det är fortfarande en möjlighet.

Jag själv köpte ett fabriksmoddat chassi får två år sedan, när även jag var tretton, som enligt min åsikt var snyggt (Thermaltake Xaser III). Men med tiden har min årsikt ändrat sig, och min kunskap om elektronik har stigit. Detta har resulterat i moddar av chassit så att det nu passar min smak.

Men som sagt, kunskap är inget man skall glömma. Men lär sålänge man lever.

Over and out.

vafan har hänt med "den lille ligisten" och allt va dem där små lådorna hette, som man fick när man fylde 8 år som va fyllda med allsköns elektronik och lampor och sånt?
Finns det inte sånna längre eller är smågrabbarna bara intreserade av CS och TV-spel nu för tiden ?

Hur som hällst... Omoddat eller stilrena gravyrer, annars får det vara!

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
vafan har hänt med "den lille ligisten" och allt va dem där små lådorna hette, som man fick när man fylde 8 år som va fyllda med allsköns elektronik och lampor och sånt?
Finns det inte sånna längre eller är smågrabbarna bara intreserade av CS och TV-spel nu för tiden ?

Förmodligen, ja.

Själv har man kvar sitt Edison Jr. elektronik kit från -98

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Avstängd

Med tanke på frånvaron av lämpligt svarsalternativ kan jag bara svara att det är väl bra att det finns "fabriksmoddade chassin", för det kommer nog alltid finnas folk som gillar lite häftigare chassin fastän dom är födda med tummarna på armbågarna..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Avstängd

Är insidan skit brukar vissa "dekal-trimma" lådan, t ex. blondiner är snygga men tyvärr är insidan raka motsatsen (bevisas dagligen)

Kolla alla "pizza racingbilarna" låter mycket och massa bling bling, men sen då?

Dock så ska seriösa modders inte bry sig om min inlägg, ni får respekt av mig

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Är insidan skit brukar vissa "dekal-trimma" lådan, t ex. blondiner är snygga men tyvärr är insidan raka motsatsen (bevisas dagligen)

Kolla alla "pizza racingbilarna" låter mycket och massa bling bling, men sen då?

Dock så ska seriösa modders inte bry sig om min inlägg, ni får respekt av mig

Det där inlägget var jävligt skumt... vafan menade du igentligen ?

Visa signatur

Citera mig! ananrs hittar jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MatZiie
Det där inlägget var jävligt skumt... vafan menade du igentligen ?

Tror han menade att utsidan är fin, men att det är kasst på insidan...
Med andra ord att kvalité/funktion på färdigmoddade chassin brukar vara skit, även om de ser coola ut.
Ungefär som alla fjantiga nötter i sina vrål-stylade bmw's som tycker de är så coola, när det som egentligen är viktigt (motorn) presterar som en sönderrostad volvo från 70-talet...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Tycker att du hade väldigt konstiga alternativ i din omröstning. Jag gillar inte "färdigmoddade" chassin, men jag tvingar inte på andra min uppfattning. Det är en helt personlig sak om man gillar sådana chassin eller inte.
Och det är ju självklart om nån vill bli rekomenderade att chassi rekommenderar jag dem ett chassi jag tycker är snyggt och bra.

Så jag tycker att du ska redigera röstnings-alternativen lite så att man kan rösta.

Du verkar nästan lite bitter

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tror han menade att utsidan är fin, men att det är kasst på insidan...
Med andra ord att kvalité/funktion på färdigmoddade chassin brukar vara skit, även om de ser coola ut.
Ungefär som alla fjantiga nötter i sina vrål-stylade bmw's som tycker de är så coola, när det som egentligen är viktigt (motorn) presterar som en sönderrostad volvo från 70-talet...

Tack för att du skrev så folk förstår, hade tyvärr tagit en öl för mycket och då skriver man som jag gjorde.

Om alkolås skulle fungera på mig så skulle det vara högtid att montera en sådan, dock så är det inte alkoholen som ställer till det utan sockret.

70 burkar karhu kvar sen kryssningen, lite måste man njuta

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.