[C/C++] Programmera för UIQ-mobiler

Permalänk

[C/C++] Programmera för UIQ-mobiler

SonyEricsson ska ju komma ut med en riktigt skön lur (W950) med 3G, musik och grejer som jag troligen kommer att bli spekulant på efter sommaren. Den är baserad på UIQ 3.0 och Symbian OS 9.1 .

Min fråga är om det finns någon här som vet hur man kan programmera i C/C++ till en sådan lur, det hade ju onekligen varit kul att kunna programmera något mobilt nätverkssystem där jag kan styra min egen server hemma - t.ex ladda ner mina låtar/filmer till mobilen från min server, uppdatera nyheter på min webbsite osv. osv.

Listan kan göras väldigt lång med kul saker man kan använda en sådan lur till.
Jag har erfarenhet av Java sedan tidigare, men jag ser det som ett slött och ointressant språk - hur fel det än kan vara - och är mer van vid att arbeta i C/C++ -miljö.

* Var ska man börja?
* Finns det några vettiga resurser/tutorials/forum på nätet om hur man går tillväga?
* Vilka API's använder man? Någon informationskälla likt MSDN om Win32 är väl inte att hoppas på, men lite av samma grej iaf.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem
Permalänk

Är rätt intresserad av det här jag också, tyvärr har jag ingen länk och det verkar inte som att länken till UIQ 3.0-SDKn på symbian.com funkar :/

Jag hoppas det kommer något riktigt bra svar här snart

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk

Klickar jag på länken för UIQ 3.0 får jag en 404, tittade lite där innan jag skrev första inlägget också - men tack för länken iaf.

Hade ju varit kul om man lyckats hitta lite folk som pysslar med sakerna som kunde vifta en lite i rätt riktning dock...

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk

http://developer.uiq.com/devtools_uiqsdk.html

Där har du ett community för UIQ3.0-utvecklande och där kan du dra ner 3.0-SDKn

Visa signatur

"90% av att vara smart är att veta sina begränsningar. De återstående 10 procenten är att veta att man måste gå utanför dessa begränsningar."
Hjälp till att öka kunskapen.
FirefoxMyths

Permalänk
Medlem

det skulle inte förvåna mig om java fortfarande är att föredra. Jag känner några som har jobbat med w900, och gjort ett av originalspelen, och då var det ju java som gällde bara, och vad jag förstod det som angående apin så fanns det inga direkta planer på ändring där, men jag kan ha fel.

Har w950 nån tuffare hårdvara då?

Permalänk

@totoo: Om W950 har tuffare hårdvara eller inte är jag inte speciellt insatt i, men den lär ju inte ha sämre iaf. Men jag förstår inte riktigt ditt svar; Java är ju slöare än C/C++, var du än använder det - om det är optimerat på ett vettigt sätt osv. osv.

EDIT: Har kollat lite på SE's siter om sina lurar och det verkar på SE W950 och SE W900 att W950 har väldigt mycket mer minne, och dessutom ett sådant som iinte är delat med andra saker. Både W950 och W900 har 3D-acceleration på hårdvarunivå.

@RikkiAnderzoni: Tack för den länken! Verkar dock inte vara så många som aktiva i det forumet, max 1000 poster... men det är ju bättre än ingenting! De kanske får fart på det efter att lurar lanserats så att man kan experimentera med UIQ 3.0 i verkligheten...

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3